برند بوک چیست؟ وقتی کسب و کار خود را راه اندازی میکنید، هویت برند ممکن است اولین چیزی نباشد که به ذهن شما میرسد. بسیاری از مردم موافقاند که ساختن یک برند بوک، سندی که ماهیت ظاهر و ارائه برند شما را میسازد، ممکن است فرآیندی بسیار زمانبر باشد که بهتر است برای بخش بعدی توسعه هویت برند شما باقی بماند. با این حال، مزایای بلند مدت یک کتابچه برند توسعه یافته ارزش تلاش را دارد.
برند بوک را میتوان «کتابچه راهنمای برند» نامید، چرا که شامل تمام اجزای اساسی ایجاد یک برند است. موفق ترین برندها کتابچههای راهنمای برند خود را تهیه میکنند و آن را به صورت آنلاین به اشتراک میگذارند.
هنگام ساختن برند خود، باید حساسیت بیشتری نسبت به محصولات یا خدماتی که ارائه میدهید داشته باشید. برند شما ابزاری است که مخاطبین شما از طریق آن هویت، تصویر، ارزشهای اصلی و سایر ویژگیهای شرکت شما را قبل از ارتباط گرفتن با محصولات و خدمات شما ارزیابی میکنند. نام تجاری و تصویر کلیدی برای درک ارزشهای شرکت است.
اهمیت برند بوک چیست؟ شرکتهایی که به سرعت در حال رشد هستند به راحتی کنترل زبان و ارتباطات بصری خود را از دست میدهند. برند بوک از این اتفاق جلوگیری میکند. توصیف کامل برند این مهم را برای شما فراهم میکند که مسائل مرتبط با برند خود را – از ظاهر تا سبک ارتباطی – در یک یا چند صفحه ببینید. در حین کار بر روی پروژههای مختلف، ممکن است از سند به عنوان مرجع استفاده کنند و دریابند که آیا ایدههایشان با دیدگاه برند مطابقت دارد و ارزشهای آن را دنبال میکند یا خیر. از دیدگاه مشتری شما مهم است که چه کسی پس از تماس با یک برند برای اولین بار، به سرعت تصویری در ذهن از آن ترسیم میکند. اگر در نقطه ای یک برند شروع به نمایش ظاهر یا رفتار متفاوت کند، ممکن است اعتماد خود را از دست داده و از رقابت باز بمانند.
برندهایی که واقعاً به ثبات اهمیت میدهند ممکن است ارزش خود را بهبود بخشند و درآمد سالانه را تا 23 درصد افزایش دهند. مشتریان از شرکتهایی قدردانی میکنند که از رنگها، حروف چاپی، عکسها و تصاویر به روشی منسجم و منطقی استفاده میکنند. برداشت حاصل از حرفهای بودن و توجه به جزئیات به آنها نشان میدهد که میتوان به برند شما اعتماد کرد. با توجه به اینکه شصت درصد از مشتریان ارزش ارتباطات برند را تنها بر اساس رنگ ارزیابی میکنند، کتابچه برندی که به جلوگیری از ناسازگاری کمک میکند ارزش سرمایهگذاری را دارد.
ایجاد کتابچه راهنمای برند ساده نیست. دستورالعملهای برند را میتوان به دو بخش جداگانه تقسیم کرد:
طراح باید راههایی را پیش ببرد که برند، عناصر بصری مهم را به مخاطبان هدف شما نشان بدهد. هنگام کار با تصاویر، باید توجه مخاطب خود را حفظ کنید، از انتخاب رنگهای اصلی و فرعی گرفته تا انتخاب فونت و استفاده مناسب از فضاها.
اهمیت راه کارهای بصری در برند بوک چیست؟ با ایجاد یک برند بوک فرصتی بسیار عالی برای دیدن لوگوی خود و همچنین تصمیمگیری در مورد این موضوع که آیا آن اشاره مستقیم به هدف و شخصیت شرکت میکند یا خیر، دارید. برای مثال لوگوی ساده ویندوز را در نظر بگیرید. در طول سالها تغییر کرده است، اما همچنان در برند باقی میماند – سادگی و تنوع را به نمایش میگذارد که عنصر کلیدی استراتژی مایکروسافت است. هنگامی که یک برند بوک ایجاد میکنید، باید ابعاد عناصر گرافیکی را توصیف کنید و نحوه استفاده از آن را در کانالهای ارتباطی مختلف نشان دهید.
متخصصان در این زمینه توصیه میکنند کار خود را از انتخاب رنگ شروع کنید. این همان پالت رنگی است که شرکت شما برای ارائه خود از آن استفاده میکند. رنگها بر عناصر کلیدی رسانههای بصری مانند لوگو، نمادها یا طراحی وب سایت شما تأثیر میگذارند.
به همین ترتیب یک فونت، تأثیر منحصر به فرد خود را بر روی مخاطبان هدف شما خواهد داشت. مایکروسافت از Calibri استفاده میکند و ممکن است به Grandview – که حروفهای بسیار قابل تشخیصی هستند- روی بیاورد. یا به فونتهای کوکاکولا دقت کنید بسیاری از مردم قادر به تشخیص آن هستند، حتی اگر الفبای متفاوتی باشد. فونتهای زیادی موجود است و میتوانید فونتی را پیدا کنید که با چشم انداز شما مطابقت داشته باشد.
در ادامه همین مسیر مانند سایر عناصر موجود، لحن صدای شما باید در تمام کانالهای ارتباطی (ایمیل، رسانههای اجتماعی، بیانیههای مطبوعاتی، پستهای وبلاگ، تبلیغات و غیره) یکنواخت باشد. صدای شما باید با شخصیت، چشمانداز، ارزشها و مخاطبان هدف برندتان هماهنگ باشد.
به غیر از دستورالعملهای بصری، راهنمای برند شما باید مسائل غیر بصریتان را نیز ارائه دهد. یکی از مرتبطترین ایدهها، دستورالعملهای ارتباطی هستند. این ایدهها شامل نحوه استفاده از زبان در طراحی برند، شناسایی کلمات مرتبط با برند و … هستند. این باعث میشود که یک برند بوک نه تنها برای بازاریابان، بلکه برای بخش فروش شما نیز ابزار مفیدی باشد. کلماتی که محصولات شما را توصیف میکنند باید توسط افرادی در آن زمینه متخصص نیستند به راحتی قابل درک باشند.
بسیاری از کارشناسان بازاریابی به شما میگویند که روایت داستانی (story telling) بهترین نوع بازاریابی است.اما اهمیت داستان سرایی در برندبوک چیست؟ به جای ارائه مفاهیم مبهم، برند بوک شما باید ابزارهایی را در اختیار کارمندانتان قرار دهد تا با استفاده از تاکتیکهای پیام رسانی مشابه، داستانی را تعریف کنند. برخی از شرکتهای بزرگ داستان خود را اینگونه نمایش میدهند که گویی از هیچ شروع به فعالیت کردند تا با این کار تصمیمات بیزینسی عمدهای را که باعث توسعهشان شده است، به نمایش بگذارند. برخی هم میخواهند در برند خود مزایای خاصی را به مخاطبان نشان دهند و داستانی را بیان میکنند که چگونه میتوانید زندگی خود را در صورت استفاده از محصولات برند تغییر دهید.
احتمالا تا اینجا متوجه شده باشید که برند بوک چیست؟ برند بوک در واقع ابزاری عالی برای طراحان، هنرمندان و آژانسهای بازاریابی و همچنین منبعی از اطلاعات برای کارمندان جدید است. اما مشتریان چطور؟
هیچ اشکالی ندارد که هنگام ارائه ارزشهای کلیدی شرکت که در ارائه هویت بصری و ارتباطات آن گنجانده شده است، شفافتر باشید. بسیاری از برندها دستورالعملهای خود را به صورت آنلاین یا چاپ شده در قالب کتابهای کلکسیونی منتشر میکنند. مشتریانی که هنوز از آن اطلاعاتی ندارند، میتوانند به سرعت در مورد ارزشها و اهداف برند بیاموزند. این به ویژه برای مؤسسات عمومی و برندهایی که از دید عالی برخوردار هستند مفید است.
یک برند بوک خوش ساخت ارزش به اشتراک گذاشتن را دارد. به روشی آسان و قابل فهم و همچنین جذاب، دانش واقعی در مورد یک نام تجاری را ارائه میدهد، مسائل تجاری خاص را حل میکند و کار را سرعت میبخشد.
در این بخش برای رسیدن به اطلاعات و الگوهای درست در جواب به این سوال که برند بوک چیست؟ به سراغ برندبوکهای برندهای مطرح جهان میرویم تا با رویه کلی آنها آشنا شوید و یا برای برندبوک خودتان نیز از آنها الهام بگیرید:
کتابچه برند کوکاکولا به زیبایی نشان میدهد که برند باید چه تداعیها و احساساتی را در مصرف کنندگان خود برانگیزد و برای انتقال یک پیام قوی نیازی به گفتن زیاد نیست.
داشتن یک برند قدرتمند مانند اپل و هزاران فروشنده، کتابچه و راهنمای سبک یک الزام واقعی است.
سیسکو تصمیم گرفته است دستورالعملهای تعاملی برند ایجاد کند که این کار واقعاً برند را به روشی تعاملی برجسته میکند.