طراحی هویت بصری
هویت بصری همان چیزی است که باعث می شود تا یک برندسازی موثر و قوی اتفاق بی افتد و پیام یک برند از مسیری مشخص به مخاطبان آن برند برسد. وقتی صحبت از برندسازی می شود، درواقع آنچه که شما دریافت می کنید همان چیزی است که شما می بینید! در دنیای برندسازی، «آنچه میبینید» هویت بصری یک برند است.
هویت بصری به نوعی شبیه پیش نمایش برند شماست. هر قسمت از طراحی شما سرنخی است که به بیننده می گوید چه انتظاری می تواند داشته باشد. تمامی عناصر در کنار هم هستند تا دقیقاً نشان دهد نام تجاری شما در مورد چیست. البته این همه کار نیست. شما می توانید مفهوم هویت بصری را تقریباً برای هر نوع پروژه ای، بزرگ یا کوچک، اعمال کنید. چه در حال ساخت برندی جدیدی باشید و چه به دنبال راه هایی برای بهبود وب سایت خود باشید و یا حتی اگر در حال ساخت رزومه ای برای خودتان هستید به مفهوم هویت بصری نیاز پیدا می کنید. با ما همراه باشید تا هر آنچه که لازم است را در مورد طراحی هویت بصری بررسی کنیم.


هویت بصری چیست؟
برای تعریف هویت بصری می توانیم از شخصیت خودمان مثال بزنیم. زمانی که در مورد هویت شخصی خودمان صحبت می کنیم، در واقع ما ویژگی هایی در شخصیت خود داریم که باعث تمایز ما با سایر افراد می شود. در واقع همین ویژگی های متمایزکننده، هویت و شخصیت ما است که منحصر به فرد بودن خود را از طریق نحوه رفتار، صحبت کردن و حتی ظاهرمان بیان و حفظ میکند.طبق همین مثال، هر کسب و کاری نیازمند شخصیتی خاص و متمایزکننده است تا بتواند تاثیری که مدنظر دارد را در ذهن مخاطبان خود ماندگار کند. اما سوال اینجاست که چگونه با وجود کسب و کارهای مختلف در سراسر دنیا ما بتوانیم شخصیت و هویتی متفاوت و منحصر بفرد را برای خودمان ایجاد کنیم؟ پاسخ این سوال ساده است. برای این کار باید از هویت بصری و سازمانی استفاده کرد.
بسیاری از کسب و کارهای مختلف از طریق طراحی اوراق اداری مانند کارت های تجاری، سربرگ ها، بروشورها و … در تلاش هستند تا شخصیت برند خود را به دنیا معرفی میکنند. پس میتوان اینگونه نتیجه گرفت که هویت سازمانی ابزاری است که یک برند را در ذهن کاربران جاودانه می کند.
این ابزار کاربردی در دنیای کسب و کار باعث تداعی تصویری خاص در ذهن کاربران می شود. در دنیای پرسرعت و رقابتی که مصرفکنندگان گزینههای بیشماری برای استفاده از خدمات و محصولات کسب و کارهای مختلف دارند، باید هوشمندانه عمل کنید و قدم هایتان را بر اساس یک استراتژی مشخص برای حضور دائمی در بازار به پیش بگیرید.
هویت بصری تمام اطلاعات تصویری و گرافیکی است که نشان می دهد یک برند چه هویتی دارد و آن را از بقیه متمایز می کند. به عبارت دیگر،هویت بصری همه چیزهایی را شامل می شود که مشتریان می توانند از نظر فیزیکی ببینند. طراحی هویت بصری از لوگو برند شروع شده و این موضوع تا طراحی داخلی یک کسب و کار را توصیف می کند.
یک برند برای این که عملکرد درستی در مواجه با مشتریان خود داشته باشد، باید هویت خود را بر اساس طراحی منحصر به فرد و گرافیک کاملاً مشخص برنامه ریزی کند. همه این مؤلفهها «هویت بصری» را میسازند. طراحی هویت بصری که از نام، لوگو، فونت، رنگ و استایل تشکیل شده است و اساساً داستان یک شرکت و ارزش هایی که می خواهد منتقل کند را روایت می کند. این امر برای یک برند ضروری است که خود را از طریق رسانه های مختلف نشان دهد و باید یکی از ارکان اساسی استراتژی ارتباطی یک سازمان باشد. هویت بصری اغلب در توسعه سبک و محتوای یک برند به اوج خود می رسد که دستورالعمل های ثابتی را در مورد نحوه نمایش بصری برند در همه زمان ها و در هر موقعیتی ارائه می دهد.

اهداف هویت بصری:
هویت بصری به دنبال اهداف خاصی است که مهم ترین آن ها شامل :
- ایجاد یک احساس عاطفی در بیننده
- آگاه کردن مخاطب در مورد ماهیت برند، خدمات و یا محصولات ارائه شده.
- یکسان سازی جنبه های مختلف یک کسب و کار از طریق محتوای بصری.
چگونه یک هویت بصری ایجاد کنیم؟
ایجاد یک هویت بصری قوی به مخاطبان نشان می دهد که شما چه کسی هستید، چرا باید با شما تعامل داشته باشند و به برقراری ارتباط عاطفی با هویت برند شما کمک می کند. اگر برای اولین بار است که قصد ایجاد یک سیستم هویت بصری دارید و یا حتی اگر به دنبال اصلاح هویت خود هستید، این مراحل را دنبال کنید تا به یک زبان بصری چشم نواز برسید و تاثیر قدرتمند آن را در برند و کسب و کار خود ببینید.
1. هویت برند خود را تعریف کنید.
طراحی هویت بصری بدون شناخت دقیق و عمیق کسبوکار امکانپذیر نیست! اول از همه باید ماموریت برندتان را شناسایی کنید. شما باید این موضوع را به خوبی بدانید که “چه کسی” هستید تا بتوانید هویت برندتان را مشخص کنید و سپس به طراحی هویت بصری برندتان بپردازید. بدون شناخت برندتان، فقط و فقط به کار طراحی هویت بصری مشغول شدهاید.
هر شرکتی محصول یا خدمات خاصی را ارائه می دهد. در اصل از خود بپرسید، شما چه پیشنهاد منحصر به فردی به مشتریانتان میدهید؟ بسیاری از کسب و کارها تنها این که چه هستند را به نمایش می گذارند و غافل از آنکه عموما مخاطبان خریدار چرایی برندها و شرکت ها هستند. اگر در این مورد دوست داشتید بیشتر مطالعه کنید کتاب با چرا شروع کنید «سایمون سینک» را بخوانیدبرای رسیدن به هویت برند، این سوالات را خودتان بپرسید:
- چرا ما این محصولات و خدمات را ارائه میدهیم؟
- امیدواریم چه مسالهای را برای مشتریان تغییر دهیم؟
- میخواهیم چه بهبودی در زندگی آنها اتفاق بیافتد؟
- چرا این مساله برای ما اهمیت دارد؟

2.مخاطبانتان را بشناسید.
در مرحله اول پرسونای مخاطبانتان برند خود را بشناسید: آنها چه کسانی هستند؟ چه نیازها و خواستههایی دارند؟ چه مسائلی آنها را ناراحت میکند؟ قطعاً مخاطبین مختلف، درخواستها و نیازهای مختلفی دارند و هر چقدر شما آنها را بیشتر بشناسید راحتتر میتوانید با آنها ارتباط برقرار کنید و نحوه گفتار و لحن آنها را میشناسید. برای شناخت پرسونای مخاطبانتان نیز باید تحقیقات انجام دهید (از هر روشی که میتوانید استفاده کنید ولی پرسونای مخاطبانتان را از زیر سنگ هم که شده پیدا کنید). دراینجا چند نمونه سوالاتی که به شما میتواند در طی این مسیر کمک کند:
- چه سنی هستند؟ جنیستشان چیست؟ چه شغلی دارند؟ درآمدشان چقدر است؟ و چه میزان تحصیلاتی دارند؟
- چه شخصیتی دارند؟ ارزشها، علاقمندیها و سرگرمی آنها چیست؟
- چه سبک زندگی دارند؟
- در طول روز نگران چه مسائلی هستند؟
- به دنبال چه راهحلهایی میگردند؟
- چه برندهایی را دوست دارند؟
برند باید بتواند رابطهای احساسی با افراد برقرار کنند در ذهن آنها ماندگار میشود:
- دوست دارید مخاطبانتان با عناصر بازاریابی که به کار گرفتهاید، چه احساسی برقرار کنند؟
- کدام احساس مخاطبتان را زمان ارائه خدمات یا محصولات یا هنگام تعامل مشتری با برندتان هدف گرفتهاید؟
- چه احساسی در داستان برندتان وجود دارد؟
- زمان تعامل مشتریان با برندتان در آنها چه احساسی به وجود میآید؟ ترس؟ گناه؟ رقابت؟
3. اصول طراحی را درک کنید.
می خواهید کسب و کار خود را شروع کنید؟ تصمیم گرفته اید لوگو و وب سایت خود را ایجاد کنید؟ حتما قبل از این که کاری بکنید از یک طراح گرافیک درباره هویت بصری خود بازخورد بگیرید. به احتمال زیاد مشخص خواهد شد که از اصول طراحی چیزی نمی دانید. طراحی هویت بصری نقش مهمی در درک مردم از برند شما دارد، بنابراین مهم است که آن ها را به درستی انجام دهید. و در نهایت با شناخت درست و اصولی هویت برندتان، به طراحی هویت بصری بپردازید. اگر به تمامی سوالاتی که در بالا آمده پاسخ درست و معقولی داده باشید، شما توانستهاید هویت برندتان را بسازید و دیگر کار شما بسیار راحت شده است. حالا با تصور این که چه چیزی هستید و میتوانید به سراغ طراحی هویت بصری برندتان بروید و با یک طراحی مناسب حضوری قدرتمند در عرصه رقابت کسب و کارهای مختلف داشته باشید. در ادامه با ما همراه باشید تا اقلام مهم هویت بصری برند که برای کسبوکارتان مورد نیاز است را بررسی کنیم.

4. امضای برند
هر برندی لوگوی دارد که مخاطبان با دیدن آن برند سریعا متوجه حضور آن شرکت میشوند و محصول و خدمات آن ها را بیاد میاورند. دقت کنید تمام لوگوها و نمادهایی که به کار میبرید برای مشتری است و او باید با آنها ارتباط برقرار کند. یک لوگوی خوب ساده است، با محصول، مخاطب و بازار تناسب دارد و انطباق پذیر است.
لوگو یک نمایش بصری از نام تجاری و نماد گرافیکی کسب و کار شما و هویت آن است. لوگوی برند باید متشکل از تصاویری به یاد ماندنی باشد و در ذهن کسانی که آن را می بینند (بچسبد/بماند). همچنین باید آن چه را که کسب و کار شما انجام می دهد، بیان کند. این یکی از مؤلفههای هویت بصری است که میتواند با رشد کسبوکار شما تکامل یابد و میتواند شامل رنگها، فونت و عناصر طراحی گرافیکی برند باشد.
سرمایهگذاری زمان و پول در طراحی لوگو، حضور بصری حرفهای را تضمین میکند که به کسبوکار شما در همه پلتفرمها یکپارچگی و انسجام بصری میدهد. یک لوگوی عالی کسب و کار را در ذهن کسانی که به آن نگاه می کنند به شکلی قابل تشخیص و به یاد ماندنی جای می دهد.
یکی از چیزهایی که می تواند ایده های زیادی برای شما داشته باشد بررسی سیر تحول لوگو ها می باشد که از کجا شروع کردند و نهایتا در بلوغ خود به کجا رسیدند.
به عنوان مثال یکی از موفق ترین لوگو ها،لوگو شرکت مرسدس بنز می باشد که در دنیا سریعا با دیدن طرح موجود در این لوگو همه به یاد محصولات شرکت مرسدس می افتند. این لوگو یک طرح ستاره سه پر تشکیل شده است. ستارهی سه پر، ساده و صریح است: به رنگ نقره با حاشیهی مدورِ براق. هر کدام از این سه پَر به زمین، دریا و آسمان اشاره دارد و نشاندهندهی برتری موتورهای مرسدس بنز هستند.


5. تایپوگرافی
انتقال یک مفهوم خیلی مهم است اما نباید فراموش کنیم که طرز بیان و انتقال آن بسیار مهم تر است. فونت و استایلی که برای نوشتن نام برندتان انتخاب میکنید لحن و صدای برندتان را منعکس میکند و تاثیر زیادی بر مخاطبان دارد، پس هرگز خیلی سطحی به موضوع نگاه نکنید و از بین انبوه فونت های فارسی و انگلیسی که موجود است با دقت همانی را انتخاب کنید که درخشش بیشتری به لوگو و طرح های شما می دهد. حتی اگر نیاز بود که یک فونت سفارشی و اختصاصی برای خودتان داشته باشید حتما این کار را انجام دهید .
فونت و چینش متن شما بر هویت بصری برند شما و نحوه تاثیرگذاری آن بر مصرف کنندگان تاثیر می گذارد. معروف ترین برندها تمایل دارند تایپوگرافی خود را ساده نگه دارند، اما احساسات و شخصیتی را که تایپ فیس منتقل می کند نیز در نظر می گیرند.
سبک تایپوگرافی، وزنِ خط، انحناها و فاصله، شخصیت برند را منعکس و مشخص می کند. نامهای تجاری که با فونتهای بدون سریف بزرگ نوشته میشوند، حس بصری بسیار متفاوتی را با حروف کوچک یا تایپوگرافی اسکریپت ارائه میکنند. علاوه بر این، فونت های sans serif احاطه شده با فضای سفید و تصاویر تمیز بسیار مجلل، مدرن و مینیمال به نظر می رسند. جفت کردن فونتهای سریف با جلوههای بصری که به همان اندازه سنتی هستند، میتواند خیلی خشک و بدون کاراکتر به نظر برسد. در هر صورت، احساساتی که میخواهید با رنگهایتان برانگیزید، باید با سبک تایپوگرافی همسو باشد.
6. پالت رنگ (رنگ سازمانی)
رنگها با مخاطبان صحبت میکنند! تابه حال توجه کردین که برخورد بقیه نسبت به رنگ لباسی که می پوشین چطور است ؟ در مورد کسب و کار هم همینطور است. رنگ انتخابی کسبوکارتان شما را از رقبایتان متمایز میکند، مشخص میکند متعلق به کدام صنعت هستید، در مخاطبان احساس به وجود میآورد و باعث یادآوری برند میشود. اگر میبینید کسبوکاری در این مورد بسیار موفق عمل کرده، قطعا آن کسبوکار روانشناسی رنگ را خوب بلد است.
برای بیش از 90 درصد از مصرف کنندگان، رنگ برند نقش کلیدی در تصمیمات خرید آنها دارد. پالت رنگ باید با احساسات و پیامی که برند میخواهد منتقل کند مطابقت داشته باشد. شرکتهای مالی ممکن است از رنگهای سبز و طلایی استفاده کنند، در حالی که رنگهای نقرهای، مشکی و طلایی برای برند هایی که اقلام لوکس میفروشند مناسب هستند.
هنگامی که یک رنگ برند را انتخاب می کنید، توصیه می شود که فقط با یک رنگ شروع کنید و محدوده های مشابهی از آن رنگ را اعمال کنید تا محتوا برای اهداف و پلتفرم های مختلف سازگار به نظر برسد.

المانهای تصویری طراحی هویت بصری برند
عموما تصاویر و المان های به کار گرفته شده توسط برندها تاثیر های عمیق تر به مراتب از نوشته ها و سایر المان ها دارد. مخاطبان با جز به جز طرح های شما در برند ارتباط برقرار کرده پس بهتر است المان های تصویری بسیار مناسب انتخاب شود و بطرز خلاقانه ای به کار گرفته شده است .
عکاسی برند مجموعه ای از تصاویر است که نشان دهنده کسب و کار شماست و عنصر دیگری برای هویت بصری آن فراهم می کند. عکاسی باید با بقیه هویت برند شما، رنگها، لوگوها و پیامهای آن مطابقت داشته باشد. عکاسی برند میتواند شامل عکسهایی از محصولات کسبوکار شما، تیم شما، فضای کاری و سایر موارد مرتبط با کسبوکار شما باشد.
نمایش بصری خود، کارمندان و فضای کسبوکارتان باعث میشود (مصرفکنندگان / مشتریان) بیشتر با شما ارتباط برقرار کنند و با شما و همچنین با کسبوکار شما ارتباط برقرار کنند، زیرا چهره پشت کسبوکار شما را میبینند.
المانهای گرافیکی طراحی هویت بصری برند
هر المان گرافیکی (آیکونها، رنگها، اینفوگرافیک و غیره) که انتخاب میکنید باید به صورت یکپارچه در سرتاسر کسبوکارتان به کار گرفته شود. مثلا اگر میگویید بین نوشتار و عکس به این میزان فضای سفید وجود داشته باشد، این دستورالعمل را در همه نقاطی که در چشم مخاطبان است به کار بگیرید. با انجام این کار مخاطبانتان از سردرگمی نجات پیدا میکنند و هر جایی المانهای برندتان را ببینند، سریع آن را میشناسند.
چرا توسعه هویت برند بصری برای شرکت شما حائز اهمیت است؟
هویت برند و جلوه های بصری برند دست به دست هم می دهند و به هم وابسته هستند. برندسازی بدون هویت بصری کامل نیست و هویت بصری باید از دستورالعمل های برندینگ پیروی کند تا ثبات و اعتبار کسب و کار را تقویت کند.
هویت بصری شما تصویر شماست. جلوه های بصری برند شما اولین عنصری است که مردم در مورد کسب و کار شما می بینند. هویت بصری برای ساختن یک برند قوی مهم است و عنصر کلیدی آگاهی و شناخت برند است.
مشتریان ویژگی های کلامی بسیار کمی را که یک برند دارد به خاطر می آورند. به عنوان مثال، به برندهایی مانند مک دونالد، نایکی یا اپل و اولین جزئیاتی که به ذهنتان می رسد فکر کنید. احتمالاً لوگو یا طراحی متمایز محصول آن هاست.
شناخت برند به کاربران اجازه می دهد تا لوگو، نام و سایر عناصر بصری برند شما را تشخیص دهند و برند شما را بر اساس آن توصیف کنند. افرادی که برند شما را می شناسند، لزوماً نباید مشتریان شما باشند. با این حال، آگاهی از برند، شانس تعامل موفقیت آمیز با مخاطبان را افزایش می دهد و باعث ایجاد تبدیل و فروش می شود.
آژانس تبلیغاتی فیکسو با سابقه طراحی و ارائه هویت بصری برای برندهایی که تاکنون همکاری داشته است، آماده ارائه تمامی خدمات مربوط به هویت گرافیکی به برند و کسبوکار شماست.