تدوین استراتژی کسب و کار

تدوین استراتژی کسب و کار همان اقدام مهمی است که شرکت های موفق و بزرگ را از کسب و کارهای معمولی متمایز می کند. آن ها براساس تجربه ای که دارند اهمیت این موضوع را متوجه شده اند که برای رسیدن به اهداف بزرگ و کوچک خود باید یک برنامه ریزی و مجموعه تصمیمات حساب شده ای داشته باشند که در نهایت بدانند که چه اقداماتی باید انجام دهند. آن ها با استفاده از یک نقشه با اطمینان می دانند که چه مسیری باید قدم بگذارند. فکرش را بکنید که قرار است به مقصدی بروید که آدرس و مسیر رفتن به آن را ندانید؟ چقدر ضریب اشتباه شما بالاست؟ چقدر امکان دارد وقت و سرمایه خود را در این آزمون و خطا از دست بدهید؟ تمامی مدیران و صاحبان کسب و کار آن را به منظور داشتن یک سیستم هدفمند و پویا برای دستیابی به اهداف تجاری اصولی خود ایجاد می کنند. استراتژی کسب و کار به ما کمک می کند تا به کسب و کار خود معنا بدهیم و آن را بهتر تعریف کنیم. عاملی که مجموعه ای از ارزش ها را به کسب و کار ما می دهد و آن را هدفمندتر از همیشه می کند. این اقدام به ما کمک می کند تا بفهمیم موفقیت در واقع چگونه به دست می آید. این کار یک نقشه راه برای کسب و کار ما ارائه می دهد، مقصد را به ما نشان می دهد و نقاط ضعف و قدرتی را که شاید بصورت معمول نتوانیم آن ها را شناسایی کنیم را در طول تمام مسیر شناسایی می کند. اگر شما هم می خواهید یک استراتژی کسب وکار موفق را تدوین کنید و یا نقاط ضعف استراتژی خود را بفهمید، در این مقاله با ما همراه باشید.

استراتژی کسب و کار

استراتژی کسب و کار چیست؟

قبل از این که به این سوال پاسخ بدهیم، به این بپردازیم که منظور از اصطلاح “استراتژی” چیست؟ در واقع، برای استراتژی هزاران تعریف در زمینه های مختلف وجود دارد اما چون در حوزه کسب و کار قصد بررسی آن را داریم در واقع این جا آن را از نظر تجاری بررسی می کنیم و به پردازش و تدوین هر آنچه که به یک کسب و کار مربوط است می پردازیم.

پس بیاید  استراتژی در کسب و کار را به این صورت تعریف کنیم که در واقع  مجموعه تصمیماتی و اقداماتی که به صاحبین کسب و کار و مدیران، در دستیابی به اهداف خاصی که در کسب و کارشان پیگیری می کنند، کمک می کند.

تدوین استراتژی کسب و کار دقیقا به معنای طراحی یک مسیر مشخص است.

تدوین استراتژی کسب و کار یک طرح جامع است که مدیر یک شرکت برای تضمین موقعیت رقابتی در بازار، ادامه فعالیت های خود، جلب رضایت مشتریان و دستیابی به اهداف مورد نظر کسب و کار، اجرا می کند. در محیط رقابتی بازار امروز ، چیزی که بسیار مهم است شرکت هایی که  یک استراتژی تجاری قوی دارند می توانند در این بازار به حیات خود ادامه دهند. این استراتژی می تواند یک برنامه ریزی استراتژیک، سازماندهی مستحکم و یک الگوی قابل اعتماد برای همه ی تصمیم گیری ها باشد.

چگونه استراتژی کسب و کار انتخاب کنیم ؟

سه مؤلفه یک استراتژی تجاری موفق:

بیایید ابتدا با عناصر اصلی یک استراتژی کسب و کار موفق آشنا شویم .استراتژی کسب و کار ترکیبی از سه جزء جدایی ناپذیر است:

  1. اهداف کسب و کار
  2. شناسایی بازار هدف
  3. روندهای اجرایی

این عناصر برای قرار دادن شرکت در یک استراتژی از پیش تعیین شده  برای دستیابی به اهداف تجاری کوتاه مدت و بلندمدت وجود دارند.

  1. اهداف کسب و کار:بصورت واضح اگر استراتژی بدون هدف باشد اصلا استراتژی نیست !یک استراتژی اصولی باید دارای یک هدف کاملا مشخص و معین باشد. اهداف تجاری یک شرکت می تواند کوتاه مدت، میان مدت یا بلند مدت باشد. اهداف کوتاه مدت شامل استخدام یک تیم در شرکت، تهیه پیش نویس چشم انداز و فروش اولین دسته از محصولات یا خدمات است. اهداف میان‌مدت ممکن است شامل راه‌اندازی یک فناوری جدید یا محصولات جدید، ادعای درصد معینی از سهم بازار، توسعه فعالیت های مجازی اعم از سایت، شبکه های اجتماعی و اپلیکیشن، یا دریافت نظرات مثبت حد اکثری در نظرسنجی از مشتریان. اهداف بلند مدت ممکن است شامل اهدافی مانند عرضه اولیه عمومی (IPO)، رسیدن به یک هدف درآمدی خاص، خرید یک رقیب یا خرید توسط یک شرکت بزرگ و هزاران هدف دیگر که صاحبین کسب و کار در ذهن خود می پروانند، باشد.
  2. شناسایی بازار هدف: این بخش از استراتژی شرکت شامل شناسایی افرادی است که از محصول یا خدمات شما استفاده می کنند. در یک استراتژی کسب‌وکار خوب، یک شرکت تشخیص می‌دهد که آیا مشتریان بالقوه در حال حاضر توسط برند دیگری خدمات دریافت می‌کنند یا خیر؟ چگونه ممکن است از آن برند جدا شوند و در ازای وفاداری مشتری به چه چیزی نیاز دارند. این ها تلاش‌های بازاریابی شما را در ادامه مسیربیان می کند.
  3. روند اجرایی و عملیاتی: این برنامه ها نشان دهنده طرح های تجاری است که شرکت برای دستیابی به اهداف تجاری خود با بازار هدفی که شناسایی کرده است، استفاده می کند.این که چگونه قرار است این مسیر طی شود و چه کارهایی قرار است در طول این مسیر انجام دهیم.

چرا استراتژی کسب و کار مهم است؟

دلیل اهمیت این کار این است که شرکت های موفق باید ایده آل های ترسیم شده ذهنی خود را در تصمیمم گیری های روزانه به صورت عملی پیاده کنند.

کارآفرینانی که انرژی خلاقانه زیادی را در نوآوری سرمایه گذاری می کنند، اگر به جای تدوین انواع استراتژی هایی که با شرایط منحصر به فرد بازار رقابتی آن ها تعریف شده است، به استراتژی های عمومی برای مدیریت کسب و کار خود بازگردند، ممکن است همچنان شکست بخورند. اگر قصد دارید از نظر مالی و احساسی از کسب و کار خود راضی باشید، باید  خود را ملزم این امر بدانید که یک استراتژی کسب و کار دقیق تدوین کنید.

2 مورد را هیچ وقت در خصوص تدوین استراتژی کسب و کار فراموش نکنید:

  1. اولین مورد،میزان سرمایه گذاری در بازار محصول است که شامل محدوده بازار محصول، استراتژی تجاری، میزان سرمایه گذاری آن و تخصیص منابع در یک زمینه تجاری  است.که آیا در این بازار چگونه باید سرمایه گذاری کرد ؟
  2. دومین عنصر اصلی، توسعه یک مزیت رقابتی پایدار است که شامل شایستگی ها یا دارایی های متمایز اساسی، اهداف مناسب، سیاست های حوزه عملکردی و ایجاد هم افزایی است. مزیت رقابتی پایدار معمولاً بر اساس یک نقطه تمایز قوی مانند کیفیت محصول، مزیت هزینه پایدار یا تمرکز بر یک یا چند بخش بازار است.
یک استراتژی کسب و کار خوب
آژانس تبلیغاتی فیکسو
آژانس تبلیغاتی فیکسو

چگونه یک استراتژی موفق برای کسب و کارمان داشته باشیم ؟

هدف

1-هدف و ارزش های اصلی خود را مشخص کنید.
از همین ابتدای کار باید بدانید دنبال چه چیزی هستید؟ چه چیزی است اگر به آن شرایط برسید خودتان را یک شرکت موفق تلقی می کنید !یادتان نرود که ارزش های شرکت شما با اهداف شما همراه است. این موضوع کاملا نسبت به کسب و کارهای مختلف متفاوتهمی باشد. به عنوان مثال یک شرکت فروش هدف خود را به افزایش فروش و لیدر بودن در بازار محصول خود می داند. این هدف ارزش شرکت را تعریف می کند و استراتژی همان چیزی است که مسیری که برای رسیدن به این هدف باید طی کنیم را به ما نشان می دهد.

تدوین استراتژی کسب و کار

2-خودارزیابی انجام دهید.
بخشی از فرآیند برنامه ریزی استراتژیک، نگاهی دقیق به سازمان است. باید بدانید تا زمانی که نگاه درست به واقعیت های کسب و کار خود نداشته باشید نمی توانید یک استراتژی مناسب را برای رسیدن به اهدافتون تدوین کنید. بستگی به نوع کسب و کارتان از خودتان سوال های متفاوتی بپرسید آیا جریان نقدینگی و منابع انسانی مورد نیاز برای اجرای برنامه خود را دارید؟ از چه مزیت های رقابتی نسبت به سایر برندها برخوردار هستید؟دیگر همه موضوع تجزیه و تحلیل SWOT  که مخفف “قوت ها، ضعف ها، فرصت ها، تهدیدها” است را می دانند. در نظر داشته باشید که نقاط قوت و ضعف شرکت شما عوامل داخلی هستند (که شما به عنوان رهبر کسب و کار می توانید آنها را کنترل کنید)، در حالی که فرصت ها و تهدیدات آن عوامل خارجی هستند (که معمولا نمی توانید آن ها را کنترل کنید). تسلط به این عوامل بسیار مهم است که بصورت کاملا دقیق و data محور مورد بررسی قرار گرفته شده باشد.

کار تیمی

3-تیم سازی کنید.
مهارت مهمی که در پیاده سازی استراتژی نیاز دارید این است که بتواند با توجه به پتانسیل و نفرات سازمان یک کار گروهی منسجم با شرح وظایف مشخص ایجاد کنید که هر کس به عنوان یک چرخ دنده باعث حرکت رو به جلوی این استراتژی باشد .تصمیم بگیرید که چه کسی در سازمان شما تلاش ها را برای دستیابی به هر یک از جنبه های استراتژی شما رهبری می کند. مهم است که به هر کسی که مسئولیتی می دهید، آزادی عمل داده شود تا تصمیمات استراتژیک را به شیوه ای زیرکانه اتخاذ کند. از نوع مدیریت های خرد بشدت پرهیز کنید  که این عامل می تواند  به روحیه اعضای تیم  آسیب برساند و روند را متوقف کند، بنابراین افرادی را که به کارهای آن ها اعتماد دارید تجزیه و تحلیل کنید و اگر آن ها مناسب این موضوع نمی دانید  به نحوی که به تیم ضربه وارد نشود ، آن ها را جایگزین کنید. قوی‌ترین تیم‌ها متشکل از مدیریت ارشد (که اهداف و مقاصد جامع را تعیین می‌کنند)، مدیریت میانی (که بر اجرای اهداف نظارت می‌کنند و بخش‌های خاص را نظارت می‌کنند)، و اپراتورهای عملکردی (که وظایف یک کسب‌وکار را انجام می‌دهند، مانند ساخت، تشکیل می‌شوند. فروش یا ارائه خدمات) هستند.

کسب و کار

4-درباره بازار و داستان های موفقیت گذشته خود تحقیق کنید.

یکی از مسائلی بطرز فوق العاده ای می تواند استراتژی را برای رسیدن به یک هدف خاص تضمین کند تحقیقات بازار است. دارا بودن دیتا و اطلاعات کافی نسبت به بازار می تواند زیربنای محکمی برای تصمیمات و روش هایی باشد که اتخاذ خواهیم کرد. دریابید که چگونه برندهای مشابه سهم بازار را به خود اختصاص دادند، آگاهی از برند را افزایش دادند و نیروی کار شاد و مولد را مدیریت کردند. اصلا اشکالی ندارد که موثرترین استراتژی های آن ها را الگو قرار دهید. شک نکنید که به احتمال زیاد، آن ها هم حد اقل یک بار از برند های دیگر الگو گرفته اند.

نقشه راه

5-یک نقشه راه برای موفقیت ترسیم کنید.
هنگامی که یک ارزیابی کامل از خود، یک تیم با دقت انتخاب شده و داده های مناسب داشته باشید، آماده هستید تا برنامه خود را با جزئیات طراحی و اجرا کنید. اهداف استراتژی کسب و کار را اعلام کنید و آن ها را در فواصل زمانی واقع بینانه قرار دهید. سازمان خود را به سمت بهترین بودن سوق دهید، اما اهدافی را تعیین کنید که بتوان به طور معقولی به آن ها رسید. با گذشت زمان، مرز بین جاه طلبی و تحقق را پیدا خواهید کرد. حفظ این تعادل برای یک دوام طولانی و پربار به عنوان یک تجارت بسیار مهم است.

تمرکز فیکسو

6-همیشه تمرکز داشته باش.
هنگامی که یک کسب و کار نقش خود را در بازار شناسایی کرد و یک استراتژی پیرامون آن نقش ایجاد کرد، مهم است که به آن استراتژی وفادار بماند. برندهایی که از کسب و کار اصلی خود دور می شوند، می توانند تمرکز استراتژیک خود را از دست بدهند. محدود کردن جاه طلبی های خود به چیزی که می دانید در آن بهترین هستید، مثمر ثمرتر است.

آژانس تبلیغاتی فیکسو

چیزی که همیشه باید مدنظر داشته باشید این است که استراتژی که قابلیت ارزیابی نداشته باشد نه قابل تدوین است و نه با شرایطی که برای کسب و کارمان پیش می آید تنظیم می شود. چیزی که اهمیت بیشتری دارد این است که بتوانیم ببینیم یک استراتژی چقدر برای ما کارآمد است . در واقع همین ارزیابی است که به ما می فهماند که چقدر استراتژی کسب و کارمان پاسخگوی نیازهایمان است! ارزیابی استراتژی در سازمان چه توسط یک فرد انجام شود و چه به عنوان بخشی از یک فعالیت سازمان باشد ، باعث می شود که کل سازمان در جهت صحیح استراتژی هدایت شود و همچنین در این راستا پیدا کردن نقاط قوت و ضعف باعث می شود که روز به روز در مسیر صحیح تری از قبل گام برداریم .

به نظر بسیاری از مدیران، ارزیابی استراتژی صرفاً ارزیابی عملکرد یک کسب و کار است که آیا رشد کرده است؟ نرخ سود نرمال است یا بهتر می تواند شود؟ اگر پاسخ به این سؤالات مثبت باشد، استدلال منطقی این است که استراتژی شرکت باید درست باشد. علیرغم این که این نگاه نسبتا درست است ، اما در عین حال همین  استدلال مفهوم استراتژی را نادیده می گیرد. در واقع مفهوم درست این است که  ارزیابی استراتژی تلاشی است برای نگاهی فراتر به حقایق آشکار و واضح در مورد سلامت کسب و کاری که تحت آن استراتژی پیش می رود و در ادامه آن بررسی روندهای اجرایی که برای این مسیر تعریف کرده ایم اهمیت پیدا می کند.

به یاد داشته باشید که همه کسب و کارهای موفق، از شرکت های بزرگ گرفته تا استارت آپ های جدید، به تدوین یک استراتژی کسب و کار نیاز دارند تا تلاش های خود را متمرکز کنند و بیشترین سهم ممکن را، در بازار داشته باشند.

استراتژی موفق کسب و کار

آژانس تبلیغاتی فیکسو با سالها تجربه در زمینه استراتژی کسب و کار با بررسی کامل کسب و کار شما مناسب ترین مشاوره را درخصوص استراتژی کسب و کار در اختیار شما قرار می دهد و ما کنار شما هستیم تا یک استراتژی مناسب و حرفه ای را برای رسیدن به اهداف بزرگتان طرح ریزی کنیم و مرحله به مرحله با عملیاتی کردن آن، لذت رسیدن به اهدافتان را با هم شریک شویم.

با ما در ارتباط باشید…

    5/5 (3 نظر)
    فهرست
    شروع چت
    واتساپ فیکسو
    سلام
    به مشاوره احتیاج دارید ؟