قدرتمندترین برندهای ایرانی کدام برندهاست؟! برند نمادی است که دامنه گستردهای از ایدهها و ویژگیها را در بر میگیرد. مشتریان و مصرف کنندگان از طریق برندها، محصولات را شناخته و به آن پایبند میشوند. برندها برای موفقیت باید از ارزشهای افزودهای فراتر از کارکردهای پایه و ابتدایی در محصولاتشان بهره ببرند. دلیل آن این است که کپی کردن ویژگیهای عملکردی محصول غالباً برای رقبا امکانپذیر است.
نکتهای که در اینجا حائز اهمیت است آن است که ارزشهای افزوده باید متناسب با مشتری باشد و نه با سازنده یا توزیعکننده. رقابت در کسب و کارها این روزها به بالاترین حد خودش رسیده است. یک از عوامل مهمی که برندها مطرح میشوند جایگاه آنها در ذهن مشتریان است. شرکت ها با مبنا قرار دادن مصرف کنندگان در به عنوان مرکز اصلی کسب و کار خود قدرت قابل توجهی کسب میکنند. قدرتی که منشا اصلی آن در توجه ارزش گذاشتن به نظرات مصرف کنندگان است.
این روز ها نیز رقابت در برند های ایرانی هم به اوج خود رسیده است. در ادامه این مقاله به برسی تعدادی از قدرتمند ترین برند های ایرانی خواهیم پرداخت و به نحوه شکل گیری و به قدرت رسیدن آن ها اشاره خواهیم کرد.
قدرتمندترین برندهای ایرانی کدام برندهاست؟
براساس بررسی های صورت گرفته قدرتمندترین برندهای ایرانی را برندهای کاله، چی توز، اسنپ، دیجیکالا، میهن، های وب، گروه مپنا، کرمان موتور، بانک صادارت، همراه اول، ایران خودرو، زر ماکارون، پارس خودرو در نظر گرفت.
در این مقاله بخشی از این برندها را بررسی می کنیم:
«کاله» یک شرکت لبنی، غذایی و نوشیدنی ایرانی واقع در آمل است. این شرکت به عنوان یکی از ۵۰ برند تجاری برتر دنیا شناخته شده است. کاله توسط صنایع غذایی «سولیکو» در سال ۱۹۹۱ به عنوان یک شرکت مواد غذایی صنعتی تأسیس شد. در سال ۲۰۱۳، ۲۶ درصد از بازار پنیر ایران را در اختیار داشت و توانست به سرعت بین مردم ایران جا باز کند.

کاله علاوه بر آمل، در تهران، عراق، امارات متحدهی عربی، ایالات متحده، آلمان، کویت، عمان، عربستان، انگلستان و روسیه نیز نمایندگی دارد. محصولات کاله با نامهای مختلف از جمله ماست سون، پمینا، جیتو، بریموند، سوربون، دلیس، آنا، پینکا، نری و سونتن فروخته میشود.برند کاله در زمره قدرتمندترین برندهای ایرانی می باشد.
یکی از قدرتمندترین برندهای ایرانی برند چی توز اط صنایع غذایی دینا می باشد. هر کدام از رویکرد ها و تعاریف یک برند موفق را در نظر بگیریم، قطع به یقین باید «چی توز» را در این لیست قرار دهیم. چی توز را میتوان در حوزه صنعت خود یک رهبر بدانیم.
«گروه صنایع غذایی دینا» متشکل از ده شرکت است. سهام تمامی این شرکتها به جز یکی، به رغم آنکه از نظر مالکیت مستقل هستند، در اختیار یک خانواده قرار دارد.

نخستین شرکت عضو این گروه در سال 1338 بنیانگذاری شد. دینا شرکتهایی را به عنوان اعضا خود پذیرفت که از نظر تولید، پخش، تدارکات و سرمایه گذاری محلی با شرکای چند ملیتی و منطقهای حرکتی همسو داشته باشند.
گروه صنایع غذایی دینا محصولات متنوعی (بیش از 25 محصول) را با برند های مختلف به بازار عرضه میکند. برندهایی مثل چی توز. چی پف. چی پلت. نیک و نک. مانچیپس، تورتیا، پپسی و… .
شرکت «ایدهگزین ارتباطات روماک» در سال 93 با نام اولیه تاکسی یاب، این استارتاپ درخواست آنلاین تاکسی را تاسیس کرد. تاکسی یاب با توجه به بازخوردهای مثبتی که از کاربران گرفته بود، بعد از یک سال تصمیم به تغییر نام گرفت و با ارائه اپلیکیشنی جدید شروع داستان اسنپ را کلید زد.

رشد بیسابقه اسنپ در همان دو سال ابتدای کار باعث جذب سرمایه گذاران بسیاری شد، تا جایی که ایرانسل حاضر به سرمایه گذاری بیش از بیست میلیون دلاری در این کسب و کار نو پا شد. امروزه ارزش برند اسنپ به بیش از 1.5 میلیارد دلار میرسد. این برند در واقع یکی از قدرتمندترین برندهای ایرانی که بسیار با برنامه و هدفمند مارکت های مختلف کسب و کارهای اینترنتی را تصاحب می کند.
احتمالا بارها نام برادران سعید و حمید محمدی، موسسین «دیجیکالا» را شنیده باشید. دو برادری که با توجه به علاقه ای که به عکاسی داشتند، به دنبال خرید دوربین در سایت های ایرانی بودند و به اطلاعات ناقصی در این موارد رسیدند. همین کمبود دیتا در این زمینه باعث به وجود آمدن این ایده در ذهن آنها شد که یک فروشگاه اینترنتی ایجاد کنند.

سرعت پیشرفت دیجیکالا به حدی بود که در سال 92 بیش از 85 درصد خرده فروشیهای بازار آنلاین ایران، از این وبسایت انجام میشد. دیجیکالا در ابتدا کار خود را از تهران آغاز کرد و با گذر زمان و به تدریج شهرهای دیگر را نیز تحت پوشش قرار داد. امروز ارسال کالا در بستر دیجیکالا در تمام نقاط کشور انجام میشود.
بستنی فروش سادهای که با گاری کوچک خود کوچه و خیابان های طهران را متر میکرد، امروز دارای بزرگترین شرکت تولید و فروش بستنی خاور میانه است.
ایوب پایداری مدیرعامل و بنیانگذار شرکت صنایع لبنی و بستنی «میهن» یکی از شاخص ترین شخصیتهای حوزه صنعت، تولید و کارآفرینی کشور اســت که از هیچ شروع کرد و حالا بعد از گذشت چهار دهه تلاش به بزرگترین تولید کننده بستنی و شیر در ایران تبدیل شده اســت. با بیش از 60 درصد سهم بازار بستنی. آماری که در سایت رسمی شرکت میهن به آن ها اشاره شده اســت. تعداد کارگران و کارمندان کارخانجات میهن هم اکنون بیش از 16000 نفر اســت.

شرکت «داده گستر عصر نوین» از سال 1382 به عنوان یک شرکت انقال داده شروع به کار کرد. در سال 88 به بخش خصوصی واگذار شد و در سال 91 با نام تجاری «های وب» در بازار مخابرات و ارتباطات کشور فعالیت خود را آغاز کرد. های وب توانست به سرعت در عرصه رقابت در این حوزه رشد کند. تا جایی که توانست در سال 1395 به 543 شهر سرویس دهی داشته باشد.
همچنین این شرکت، بیش از ۱.۵۰۰ نیروی انسانی حرفهای و ۳۱ دفتر استانی در تمامی استانهای کشور، توانست بزرگترین قرارداد شبکه ارتباطی کشور برای ارائه اینترنت به بیش از بیستوپنج هزار روستا در سرتاسر کشور را از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به مدت ۱۰ سال بهصورت انحصاری اخذ کند.
گروه مدیریت پروژههای نیروگاهی ایران (مپنا) یک شرکت مهندسی ایرانی ست که در زمینه ساخت نیروگاه، خطوط لوله گاز، حفاری و ترابری ریلی فعالیت میکند. این گروه که از سال 1371 شروع به فعالیت خود را آغاز کرده است، اکنون بیش از 85 درصد از ظرفیت نصب برق کشور را برعهده دارد.
مپنا، از سال ۱۳۸۶ وارد فعالیت در زمینه پروژههای نفت و گاز نیز شدهاست و نیروگاه هایی را با ظرفیت بیش دو هزار مگاوات در دست احداث دارد.
شرکت مپنا همچنین به صورت سهامی عام اداره میشود و به عنوان سومین شرکت بزرگ خاورمیانه در صنعت نیرو، سهام آن در بازار بورس خرید و فروش میشود.
در زمانی که تولید خودرو همیشه زیر دست شرکتهای دولتی بوده، مجموعهای خصوصی در سال 69 در کرمان شکل گرفت و تلاش اش بر این شد که قطب سوم خودرو سازی ایران بشود.
در سال 75 شرکت کرمان موتور، پس از عقد قرارداد با شرکت دوو، توانست خط تولید خودروی دوو سیلو را در منطقه اقتصادی ارگ جدید بم راه اندازی کند. در سال 86 قرارداد کرمان موتور با لیفان منعقد شد و یک سال بعد اولین خودروی صندوق دارِ متوسط، مونتاژ کرمان موتور روانه بازار شد.
شرکت راین خودرو که از زیر مجموعههای کرمان موتور است، بعد از توافقات برجام در سال 94 توانست قرارداد همکاریای با شرکت هیوندای امضا کند. و خط تولید تعدادی از خودروهای این کمپانی بزرگ کره ای را در ایران بر عهده بگیرد.
تمام برندهای بزرگ در ایران و جهان کار خود را از سطوح بسیار پایینی شروع کرده انده و با استمرار در کار، تلاش برای پیشرفت و تعهدی که به توسعه کسب کار خود داشتند توانسته اند خود را به جایگاه مهمی در دنیای کسب و کار ها و اجتماع برسانند. در خیلی از این موارد کسب و کار موفق بیش از آنکه بر ماهیت محصول و یا خدمات خود توجه کنند، روی برند خود متمرکز شده اند و این خود به تنهایی یک اصل بازاریابی است. خوشحال میشویم شما هم نظر خود را در خصوص این کدام کدام برندها جز قدرتمندترین برندهای ایرانی هستند با ما به اشتراک بگذارید.