همه چیز درباره ی طراحی وب سایت ! طراحی وب سایت چه مراحلی دارد؟
طراحی وب سایت را از کجا شروع کنیم؟
یک وب سایت، چهره و ویترین کسب و کار شماست. وب سایت اولین تاثیر جدی را بر روی مشتریان بالقوه شما میگذارد. حتی اگر کسب کار شما خدمات یا محصولی را به صورت آنلاین ارائه نميدهد باز هم داشتن يك وب سايت خوب با طراحی مناسب به رشد كسب و كار شما كمك شايانی ميكند. شما در اين مقاله صفر تا صد هر آنچه كه به وب سايت و طراحی آن مربوط است را ميخوانيد.
80٪ از مردم قبل از تصمیم گیری برای خرید، درباره یک کسب و کار یا خدمات، به صورت آنلاین تحقیق میکنند. اگر وب سایت ندارید، شانسی برای تصاحب سهمی از این بازار نخواهید داشت. وب سایت شما میتواند حتی زمانی که خواب هستید در دسترس باشد. یک وب سایت به عنوان حامی کسب و کار شما همیشه فعال است و در طول ساعات اداری و خارج از آن عمل میکند.
مصرف کنندهی قرن بیست و یک کمی شکاک است. در واقع، 56٪ از مردم اظهار داشتند که بدون وب سایت به یک تجارت اعتماد نخواهند کرد. داشتن یک وب سایت خوب اعتبار شما را به عنوان یک تجارت قانونی افزایش میدهد. وب سایت ها به شما این امکان را میدهند که با یک معرفی خوب و طراحی شده برای کسب و کار خود، تأثیر بسیار مهمی داشته باشید. یک وب سایت میتواند به نشان دادن تخصص شما و موقعیت بهتر کسب و کار شما کمک کند. همچنین وب سایت میتواند ابزار شماره یک شما برای برجسته شدن در میان افراد باشد.
برای داشتن یک وب سایت نیازی به دانش فنی ندارید. بسیاری از شرکت های توسعه وب دارای فرآیندهای ثبت نام بسیار ساده هستند که این کار را برای شما سریع و بدون دردسر می کند. داشتن وبسایت میتواند بسیار مقرون به صرفه باشد. همچنین با مواردی مثل تبلیغات توسط آژانس تبلیغات بصورت تخصصی انجام میشود میتوانند بازگشت سرمایه بسیار خوبی داشته باشند.
برقراری ارتباط با مشتریان بالقوه زمان بر است. وب سایت شما میتواند با ارائه پاسخ به سوالات رایج مشتریان در این زمان صرفه جویی کند. به این صورت میتوانید وقت خود را صرف انجام کارهای ارزشمندتر کنید.
یک وبسایت بهعنوان پلتفرمی برای پیامرسانی شما عمل میکند و درک آنلاین از کسبوکار شما را طوری شکل میدهد که شبکههای اجتماعی شما قادر به ارائه آن نیستند. این پلتفرم به شما امکان میدهد تا خود را در بازار قرار دهید و نوع دقیق مشتریان مورد نظر خود را بدست آورید. 79 درصد از کاربرانی که نظرات آنلاین را میخوانند، آنها را باور میکنند. با ارسال نظرات مثبت دید مثبتی به کسب و کار خود ایجاد کنید.
مطمئناً، تعیین هدف وبسایت یکی از مهمترین مراحل در فرآیند ساخت یک وبسایت است. این که شما دقیقاً بدانید وبسایتتان قرار است چه کاری انجام دهد، به شما کمک میکند تا تصمیمات بهتری در مورد طراحی، محتوا و استراتژی بازاریابی خود بگیرید. در ادامه برخی از سوالات مهمی که باید در این مرحله به آنها پاسخ دهید آورده شده است:
پاسخ دادن به این سوالات به شما کمک میکند تا دیدگاه روشنتری از وبسایت خود داشته باشید و آماده شوید برای مراحل بعدی فرآیند طراحی و توسعه.
انتخاب نام دامنه
اولین کار برای داشتن یک سایت تهیه دامین است. دامین مانند یک برنامه برای تمام مخاطبین اینترنت است.
دامنه یا دامین (DNS) یک پایگاه داده نامگذاری است که نامهای دامنه اینترنتی را به آدرسهای آیپی مشخص مثل فهرست مخاطبین تلفن که نامها را با شمارهها تطبیق میدهد، مکانیابی و ترجمه میکند. مرور وب و سایر فعالیتهای اینترنتی به DNS برای یافتن سریع آدرس IP برای اتصال و دسترسی به محتوا متکی هستند. دایرکتوری DNS در سرتاسر جهان توزیع میشود تا روزانه میلیونها نام دامنه فهرستشده را در اختیار داشته باشد. زیرا بیش از یک نفر میتوانند به طور همزمان برای یک وب سایت جستجو کنند. یک نام دامنه میتواند با بیش از یک آدرس IP مطابقت داشته باشد.
به عنوان مثال، اگر 100 نفر به طور همزمان سایت fixso.ir را جستجو کنند، هر کدام یک آدرس IP منحصر به فرد از سرورهای مختلف دریافت خواهند کرد. در غیر این صورت، اگر یک نام دامنه فقط یک سرور و یک آدرس IP داشته باشد، آن 100 نفر همگی در صف منتظر خواهند بود تا نوبت دسترسی به سایت باشد. DNS میتواند عملکرد وب را با ذخیره آدرس های IP برای مدت زمان مشخصی بهبود بخشد. به عنوان مثال، اگر همه افراد در دفتر نیاز به دسترسی به یک ویدیوی آموزشی در یک روز داشته باشند، سرور DNS فقط باید یک بار نام را پیدا کند و درخواستهای بعدی را از حافظه پنهان خود ارائه کند.
دامنه در حقیقت همان نام وبسایت شماست که از دو قسمت پسوند و پیشوند تشکیل شده است. پسوندهای بین المللی رایج ( net, com, org) که به صورت عمومی استفاده میشوند، محدودیت در ثبت دامنه ندارند ولی نامهای آن با الویت درخواست ثبت میشوند و اعتباری یک تا ده ساله دارند و قابل شارژ مجدد هستند.
نیاز بعد شما بعد از دامنه هاست یا همان سویس میزبانی وب است. هاست فضایی است که اطلاعات سایت شما بر روی ان قرار میگیرد. این اطلاعات میتواند صفحات وب، عکس ها، فایل های css و یا هر فایل دیگری باشند.
یکی دیگر از موارد استفاده شبکه از “میزبان” زمانی است که پروتکل نقطه به نقطه (معروف به PPP) برای اجرای یک اتصال بین کامپیوتر کاربر و ارائه دهنده اینترنت او به کار گرفته میشود. در این حالت به کاربر یک آدرس IP منحصربفرد برای زمانی که اتصال به اینترنت انجام میشود اختصاص داده میشود، جایی که رایانه کاربر به عنوان میزبان برای آن اتصال عمل می کند که در واقع یک گره شبکه است.
نوعی میزبانی وب که در آن یک سرور داخلی چندین سایت را میزبانی میکند. کاربران زیادی وجود خواهند داشت که به منابع دسترسی خواهند داشت که هزینه ها را پایین نگه میدارد، اگرچه هر کدام فضای خود را در سرور دریافت میکنند. با وجود اینکه هزینه ها پایین است اما در سرعت و عملکرد تاثیر منفی خواهد داشت.
این نوعی از میزبانی است که در آن ارائه دهنده کل تجربه میزبانی وب را با مدیریت سرور، اجرای به روز رسانی، مدیریت امنیت، نظارت و اطمینان از اینکه زمان آپدیت در بالاترین حد خود است، مدیریت میکند. مزیت اصلی میزبانی مدیریت شده اجتناب از خطرات امنیتی، اطمینان از رضایت مشتریان از دسترسی و آپتایم سایت و به روز رسانی مداوم با فناوری مدرن است.
نوعی میزبانی که در آن چندین سرور با هم ترکیب می شوند تا یک کلاستر ایجاد کنند. حتی اگر سروری از کار بیفتد، سرور دیگری برای کمک به متعادل کردن بار بالا میرود. با هاست ابری، شما زمان آپدیت سریع، منابع مجزا، قابلیت مقیاس بندی و یک آدرس IP اختصاصی دریافت خواهید کرد.
نوعی میزبانی وب که در آن یک سرور داخلی چندین سایت را میزبانی میکند. کاربران زیادی وجود خواهند داشت که به منابع دسترسی خواهند داشت که هزینه ها را پایین نگه میدارد، اگرچه هر کدام فضای خود را در سرور دریافت میکنند. با وجود اینکه هزینه ها پایین است اما در سرعت و عملکرد تاثیر منفی خواهد داشت.
سرور خصوصی مجازی نوعی میزبانی است که به شما امکان میدهد فضای سرور و منابع انحصاری داشته باشید که با سایر کاربران به اشتراک گذاشته نمیشود. یکی از مزایای کلیدی VPS این است که شما میتوانید تنظیمات خود را نصب کرده و از آن استفاده کنید.
اختصاصی به این معنی است که کل سرور برای استفاده از آن شماست، کل پایه سرور متعلق به شما است و میتوانید سیستم عامل خود را هر طور که دوست دارید اجرا کنید و بهترین عملکرد را از وب سایت خود داشته باشید.
طراحی یکی از قسمت های مهمی است برای این که همه چیز درباره ی طراحی وب سایت را بدانید باید به آن آگاه باشید.طراحی وب، هنر برنامه ریزی و تنظیم محتوا در یک وب سایت است. به گونهای که بتوان آن را به صورت آنلاین با جهان به اشتراک گذاشت و به آن دسترسی داشت. طراحی وب چیزی است که ظاهر یک وب سایت را تعیین میکند، مانند رنگ ها، فونت ها، گرافیک و همچنین شکل دادن به ساختار سایت و تجربه کاربران از آن.
سایت های استاتیک که این روز ها کم تر استفاده می شوند، امکان ویرایش در آن ها بسیار کم است. میتوان گفت ماهیت این گونه سایت ها طوری است نیاز به تغییر مداوم اطلاعات در آن ها نیست. سایت های استاتیک تعداد صفحات مشخصی دارند و معمولا تعاملی با کاربر ندارند. این سایت ها معمولا فقط یک حالت نمایش (show) دارند.
طراحی وب، هنر برنامه ریزی و تنظیم محتوا در یک وب سایت است. به گونهای که بتوان آن را به صورت آنلاین با جهان به اشتراک گذاشت و به آن دسترسی داشت. طراحی وب چیزی است که ظاهر یک وب سایت را تعیین میکند، مانند رنگ ها، فونت ها، گرافیک و همچنین شکل دادن به ساختار سایت و تجربه کاربران از آن.
در این قسمت همه چیز درباره ی طراحی وب سایت های مختلف را در کنار هم بررسی می کنیم. این روزها انواع و اقسام وب سایت در فضا وب وجود داردند و از کاربرد آنها استفاده میکنیم. سایتهای تجارت الکترونیکی برای فروش محصولات یا خدمات طراحی شدهاند. کسب و کارهای کوچک وب سایتهایی ایجاد میکنند تا استعدادهای خود را به نمایش بگذارند و برند خود را به صورت آنلاین ایجاد کنند.
طراحان و هنرمندان از سایتهای نمونه کار برای به رخ کشیدن کار خود و جذب مشتری استفاده میکنند. وبلاگ ها به افراد و برندها این امکان را میدهند که بینش منحصر به فرد خود را مستقیماً برای مخاطبان خود منتشر کنند. در ادامه چند نوع از این وب سایت ها را باهم بررسی میکنیم:
اطلاع رسانی به مشتریان و مصرف کنندگان احتمالی در مورد کسب و کار خود و ترغیب آنها به همکاری با آن کسب و کار.
هدف
فروش آنلاین اقلام با روش خرده فروشی معمولی.
برای آموزش یا اطلاع بازدیدکنندگان در مورد رویدادهای جاری یا دانش تخصصی.
نمایش نمونه کار برای متخصصان خاص و جذب مشتری بیشتر.
سایتهای ارائه دهنده خدمات (استریم، ابزار آنلاین و غیره)
نمایش نمونه کار برای متخصصان خاص و جذب مشتری بیشتر.
ارائه فضای وسیعی از اطلاعات و عمل به عنوان یک راهنمای مرجع.
بعد از راه اندازی سایت شما نیاز به طراحی و مدیریت درست محتوای سایت خود دارید و راه حل این مسئله مدیریت محتوا است.
به طور خاص، CMS یک برنامه نرم افزاری است که به کاربران امکاناتی همچون ایجاد، ویرایش و تولید محتوای دیجیتال میدهد. همچنین بستری فراهم میسازد تا در صفحات وب با یکدیگر همکاری داشته باشند. شما محتوای دیجیتال را به یک سیستم قویتر راهاندازی میکنید که هسته اصلی مدیریت یک تجربه دیجیتالی در پلتفرم های مختلف است. همچنین مدیریت محتوای وب به شما کمک میکند محتوا را آپلود کنید یا بنویسید، آن را قالب بندی کنید، عناوین و تصاویر اضافه کنید، و کارهایی مانند SEO را انجام دهید.
در موارد بالاتر به طور خلاصه CMS یا همان سیستم مدیریت محتوای سایت به اختصار توضیح دادیم. در این قسمت از مقاله بخش های بیشتری از CMS را مورد بحث و گفت و گو قرار میدهیم.
در یک سطح فنیتر، یک سیستم مدیریت محتوا از دو بخش اصلی تشکیل شده است:
سیستم مدیریت محتوا (CMA) این بخشی است که به شما امکان میدهد محتوا را در سایت خود اضافه و مدیریت کنید.
شبکه تحویل محتوا (CDA) فرآیند پشت صحنه است که محتوایی را که در CMA وارد میکنید میگیرد، آن را به درستی ذخیره میکند و برای بازدیدکنندگان شما قابل مشاهده میکند. این دو سیستم با هم مدیریت وب سایت شما را آسانمی کنند.
وردپرس نمونهای از یک سیستم مدیریت محتوای محبوب است. در حالی که مطمئناً سیستم های مدیریت محتوای دیگری نیز وجود دارد، وردپرس بیش از 65.1 درصد از سهم بازار را در وب سایتهایی با سیستم مدیریت محتوای شناخته شده حفظ میکند.
علاوه بر وردپرس، سایر سیستم های مدیریت محتوای محبوب عبارتند از:
جوملا
دروپال
وب فلو
Magento (برای فروشگاه های تجارت الکترونیک)
SquareSpace
Wix
TYPO3
امروزه دسترسی به فضای وب فقظ ار طریق رایانهها نیست. انواع تلفنهای هوشمند، تبلتها، تلویزیونها و دیگر وسایل دیجیتال به این دسته اضافه شده اند. طراحی وب سایت واکنشگرا هم به همین مسئله كمك ميكند.
طراحی سایت ریسپانسیو(RWD) ، یک عامل طراحی سایت است که باعث میشود صفحات وب به خوبی بر روی انواع دستگاهها و صفحات نمایش به خوبی به نمايش درآيند. در اين فرآيند محتوا، طراحی و عملکرد سايت مورد نظر مطابق با همان دستگاه میباشد.
ريسپانسيو بودن صفحات سايت باعث مي شود كاربر تجربه بهتري نسبت آن سايت داشته باشد. و تصاوير را به گونهاي ببيند كه مناسب صفحعه نمايش مقابلشش باشد. همچنين اين كار باغث داشتن عملكرد بهتر در سئو سايت ميشود.
اگر تا به حال در مورد تکنیک های دیجیتال مارکتینگ صحبت کرده اید، احتمالاً اصطلاح سئو را شنیدهاید. شاید بدانید که سئو مهم است و با موتورهای جستجو ارتباط دارد. اما سئو دقیقا چیست؟
SEO مخفف عبارت Search Engine Optimization است. در ساده ترین عبارت، سئوی خوب، دید آنلاین شما را بهینه میکند. این به این معنی است که هرچه افراد بیشتری وب سایت شما را ببینند، ترافیک آنلاین شما بیشتر میشود و شانس شما برای ارائه محصول یا خدمات خود به تعداد بیشتری از افراد افزایش مییابد.
تا به حال شده از خود بپرسید، وقتی در جستجوی گوگل تایپ میکنید، هر چند وقت یکبار از صفحه اول به صفحه دوم، سوم یا بیستم نتایج جستجو میروید؟ به احتمال زیاد، به ندرت مجبور به این کار شوید، زیرا چند گزینه اول در همان صفحه اول گوگل حاوی اطلاعاتی است که شما در جستجوی خود درخواست کردهاید.
اگر یک مشتری بالقوه موضوعی مرتبط با آنچه کسب و کار شما میتواند ارائه دهد تایپ کند، آیا نمیخواهید در اولین صفحه نتایج جستجو در کنار رقبای خود باشید؟ اگر در یکی از آن ده نقطه جستجوی برتر نیستید، یک کسب و کار دیگر به تازگی مشتری جدیدی پیدا کرده است، یا شما یکی را از دست داده اید. بردن شما به همان صفحات اول گوگل دقيقا همان كاري است كه سئو انجام ميدهد.
رابط کاربری (UI) و تجربه کاربری (UX) دو کلمه ای هستند که ممکن است به طور مکرر در محافل مرتبط با سايتها به آنها اشاره شود. اما این اصطلاحات در واقع به چه معنا هستند و طراحی UX یا UI بودن به چه معناست؟
رابط کاربری به صفحهها، دکمهها، کلیدها، نمادها و سایر عناصر بصری اشاره دارد که هنگام استفاده از یک وبسایت، برنامه یا سایر دستگاههای الکترونیکی با آنها تعامل دارید. UX به کل تعامل شما با یک محصول، از جمله احساس شما در مورد تعامل اشاره دارد. در حالی که رابط کاربری مطمئناً میتواند بر UX تأثیر بگذارد، این دو و همچنین نقشهایی که طراحان بازی میکنند متمایز هستند.
توسعه محصولی که مردم آن را دوست دارند اغلب به رابط کاربری خوب و تجربه كاربري خوب نیاز دارد. به عنوان مثال، میتوانید یک برنامه بانکی داشته باشید که عالی به نظر میرسد و دارای محتواي بصری خوبي (UI) است. اما اگر برنامه به کندی بارگیری میشود یا باعث می شود برای انتقال پول (UX) روی صفحه های متعدد کلیک کنید، مهم نیست که چقدر زیبا به نظر میرسد. احتمالاً نمیخواهید از آن استفاده کنید.
از سوی دیگر، یک وب سایت میتواند با محتوای منحصر به فرد و مفیدی که به روشی منطقی و شهودی سازماندهی شده است بارگذاری شود. اما اگر قدیمی به نظر میرسد یا نمیتوانید به راحتی بفهمید که چگونه بین صفحه ها حرکت کنید، احتمالاً از آن سایت دور میشوید.
توسعه محصولی که مردم آن را دوست دارند اغلب به رابط کاربری خوب و تجربه كاربري خوب نیاز دارد. به عنوان مثال، میتوانید یک برنامه بانکی داشته باشید که عالی به نظر میرسد و دارای محتواي بصری خوبي (UI) است. اما اگر برنامه به کندی بارگیری میشود یا باعث می شود برای انتقال پول (UX) روی صفحه های متعدد کلیک کنید، مهم نیست که چقدر زیبا به نظر میرسد. احتمالاً نمیخواهید از آن استفاده کنید.
از سوی دیگر، یک وب سایت میتواند با محتوای منحصر به فرد و مفیدی که به روشی منطقی و شهودی سازماندهی شده است بارگذاری شود. اما اگر قدیمی به نظر میرسد یا نمیتوانید به راحتی بفهمید که چگونه بین صفحه ها حرکت کنید، احتمالاً از آن سایت دور میشوید.
سخن پایانی
امیدوارم در این همراهی همه چیز درباره ی طراحی وب سایت را آموخته باشید. شما به عنوان صاحب یک کسب و کار و یا حتی طراح و فریلنسر نیاز دارید که کلیات این موضوع مهم را بدانید.آژانس تبلیغاتی فیکسو، با تکیه بر بهترین متخصصان در طراحی سایت ،حوزه سئو، UI/UX، وبمستر،مدیریت و پشتیبانی سایت و … از 0 تا 100 راهاندازی وبسایت شما، کنارتان خواهد بود.