پایداری چه نقشی در برندسازی دارد؟

پایداری چه نقشی در برندسازی دارد؟

بر هیچکس پوشیده نیست که محیط زیست، اجتماع و مسائل راهبری (ESG) موضوعات جذابی هستند و زمانی که صنایع برای رسیدگی به تغییرات اجتماعی و محیطی اطراف ما سازگار شوند، جذاب‌تر هم خواهند شد. این مسئله به صنایعی مانند انرژی، ساخت و ساز و حمل و نقل مربوط می‌شود. اما در حال حاضر شروع به تأثیرگذاری بر انواع شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف دیگر هم کرده است.

هر سال، سرمایه‌گذاران و مشتریان بیشتری می‌خواهند بدانند که برندها چه کاری انجام می‌دهند تا دنیا را به مکانی بهتر تبدیل کنند. تقریباً 90 درصد از نسل جدید حاضراند دستمزد خود را کاهش دهند تا در شرکتی متفاوت کار کنند که با ارزش‌های آن‌ها هماهنگی بیشتری دارد. در نتیجه، در حال حاضر برای اکثر شرکت‌ها عادی شده است که پایداری را به عنوان یک مؤلفه مهم برای یک برند موفق در نظر بگیرند.

بنابراین، در عصر جدیدی که پایداری تقریباً برای هر برندی کلیدی است، چقدر باید در هویت برند شما نقش داشته باشد؟ پاسخ به ماهیت استراتژی‌های شرکت و برند شما بستگی دارد. در ادامه به چند روش اشاره خواهیم کرد که می‌توانید به طور متفکرانه پایداری را در برند خود بگنجانید و تأثیر معناداری بر تجارت، سهامداران و جامعه خود داشته باشید.

دست یافتن به بازاریابی متمرکز

قبل از هر چیز، شرکت شما باید خودارزیابی کند تا بفهمد چگونه با اکوسیستم پایداری سازگاری دارد. بسته به اندازه و دامنه شرکت های مختلف، آن‌ها ممکن است نقش های متفاوتی در مسائل پایداری داشته باشند. به طور کلی شرکت ها به سه دسته اصلی تقسیم می شوند:

  • شرکت هایی که می توانند کاری را که انجام می‌دهند پایدارتر و هوشمندانه تر انجام دهند.
  • شرکت هایی که می توانند آینده‌ای بهتر برای برند را فراهم کنند.
  • شرکت هایی که می توانند تاثیر مستقیم داشته باشند یا مدل کسب و کار خود را برای بهبود محیط تغییر دهند. 

برخی از شرکت‌ها تنها می‌توانند تنظیمات متوسطی را در زنجیره ارزش موجود خود انجام دهند تا مطمئن شوند که کسب‌وکار خود را به گونه‌ای انجام می‌دهند که تأثیر پایدارتری بر جهان داشته باشد. دیگران (اغلب شرکت های B2B) از حرکت به سوی آینده ای پایدارتر از طریق فناوری، خدمات یا محصولات خود حمایت می‌کنند. برخی هم ممکن است متوجه شوند که محصول اصلی آن‌ها یا ارزیابی مجدد استراتژی آن‌ها می‌تواند اجازه دهد تا در دنیای اقتصاد نوین به عنوان محرک پایداری با تأثیرات قابل توجه بر جهان مشارکت کنند.

با در نظر گرفتن این موضوع، مهم است که شرکت ها به پایداری با هدفی مشخص مواجه باشند، نه اینکه فقط از آن به عنوان یک ابزار بازاریابی استفاده کنند. بسیاری از برندها سعی می‌کنند با تنظیم سریع هویت خود، با هنجارهای فرهنگی درحال تغییر سازگار شوند. مشکل این است که یک برند همیشه با استراتژی شرکتی که مشخص می‌کند مطابقت ندارد و عموم مردم می‌توانند این قطع ارتباط را درک کنند.

گزارش زیست محیطی، اجتماعی و راهبردی شرکتی

گزارش مالی سالانه سنتی دیگر سطح شفافیت و داده‌هایی را که بسیاری از سهامداران امروز انتظار دارند را نشان نمی‌دهد. گزارش‌های «زیست‌محیطی، اجتماعی و راهبردی شرکتی (ESG)» در حال تبدیل شدن به یک ابزار مدیریتی پیشرو برای برقراری ارتباط داده‌های ملموس در مورد نحوه همسویی فعالیت‌های یک شرکت با ارزش‌های برند آن است.

گزارش ESG ارزشمند است زیرا یک نمای کلی برای ایجاد یکپارچگی نام تجاری از طریق پایداری ارائه می‌دهد. در دنیای امروزی که مسئولیت‌های زیست‌محیطی و اجتماعی برای مصرف‌کنندگان و سرمایه‌گذاران اهمیت زیادی دارد، اصالت یکی از بهترین راه‌ها برای متمایز شدن از دیگران است. بنابراین، یک گزارش ESG باید به طور شفاف نشان دهد که یک شرکت در کجا متمرکز است، موفق شده است و کجا نیاز به بهبود دارد.

در بسیاری از موارد، گزارش ESG ممکن است به شرکت شما کمک کند تا مسائل ساختاری محیطی، اجتماعی و راهبری را در استراتژی شرکت شما اندازه گیری کرده و به آن‌ها پاسخ دهد. این اولین گام بسیار مهم به سمت ایجاد یک نام تجاری حول پایداری است که با صداقت و وضوح با مشتریان صحبت می‌کند. هنگامی که ریسک خود را در سه حوزه ESG اندازه گیری کردید، اکنون قدرت مدیریت آن را دارید. برای ایجاد یک نام تجاری پایدار، به روشی معتبر، شرکت‌ها باید تأثیر ESG بر استراتژی‌های شرکت و برند خود را بررسی کنند و تعیین کنند که کجا می‌توانند به طور معناداری در گفتگوی پایداری مشارکت داشته باشند.

ارتباط با یک برند پایدار

برند رابطه بین سهامداران و یک شرکت است. این یک رابطه دائمی است، بنابراین داشتن کانال‌های ارتباطی ضروری است. گزارش ESG یکی از راه های ارائه داده های ملموس به دارایی نامشهود است که برند یک شرکت است. همچنین به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد که به صورت عمومی خود را با ارزش‌های خاصی که بر درک بهتر برند تأثیر می‌گذارند، همسو کنند.

برقراری ارتباط بین یک چشم انداز پایدار می‌تواند مانند یک کمپین بازاریابی گسترده برای عموم، تلاشی هماهنگ برای برقراری ارتباط با سهامداران در مورد یافته های کلیدی ESG یا چیز دیگری به نظر برسد. صرف نظر از روش، مهم است که در نظر بگیرید مردم چگونه اطلاعات را استفاده می‌کنند و ارتباطات را مطابق با مخاطبان تنظیم می‌کنند.

برندسازی پایدار یک کار همیشگی است، نه یک اتفاق. هدف آن این است که به طور مداوم یکپارچگی نام تجاری خود را ایجاد کنید و چشم اندازی از رشد شرکت خود را به اشتراک بگذارید که به نفع همه باشد. شما می‌توانید از طریق اعتماد و شفافیت، شهرت مثبتی را به دست آورید. از آن‌جایی که برند شما در ذهن مخاطبان شما وجود دارد، شما فقط مالک آن نیستید. بلکه باید بتوانید آن را  به درستی مدیریت کنید. برندسازی پایدار، می‌تواند اعتمادی بسازد که از بین بردن آن دشوار است.

امیدواریم این مقاله برای شما سودمند بوده باشد