فهرست مطالب
Toggleچارچوب های بازاریابی چیست؟ (Marketing Frameworks)
هر بازاریابی میداند که یک استراتژی بازاریابی عالی در قالب یک برنامه شروع میشود. شما کار سختی در پیش دارید تا مخاطبان هدف خود را شناسایی کنید؛ اینکه ببینید آنها زمان خود را کجا صرف میکنند، چگونه به آنها دسترسی پیدا کنید و چگونه با آنها ارتباط برقرار کنید که به محصول یا خدمات شما نیاز پیدا کنند. یک چارچوب بازاریابی تمام این کار سختی را که انجام دادهاید انجام میدهد و آن را در یک صفحه کنار هم قرار میدهد تا بتوانید آن را با دیگران در تیم یا شرکت خود به اشتراک بگذارید و اجرای آن را بسیار آسانتر کنید. انواع مختلفی از چارچوبهای بازاریابی وجود دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.
چارچوب بازاریابی چیست؟
شما بدون نقشه شروع به ساختن خانه نمیکنید. غیر از این است؟ خب، چارچوب بازار شما طرح اولیه استراتژی بازاریابی شما است. بنابراین، قبل از اینکه استراتژی بازاریابی خود را ایجاد کنید ، چارچوب بازاریابی خود را در نظر بگیرید. چارچوب بازاریابی، نمایش بصری نحوه انجام بازاریابی در کسب و کار شما است. نحوه اجرای طرح بازاریابی و ارائه محتوای خود به مخاطبان را شرح میدهد.
مزایای چارچوب استراتژی بازاریابی
چارچوب بازاریابی برای کمک به عملکرد تیم بازاریابی شما در بالاترین سطح طراحی شده است. ایجاد یک چارچوب بازاریابی مزایای متعددی دارد، از جمله:
- بهبود استراتژی بازاریابی کلی که به نوبه خود به رشد و موفقیت شرکت شما کمک میکند.
- شما و تیمتان را متمرکز و در یک جهت درست نگه میدارد.
- ایجاد یک خانه برای همه الگوها، راهنماها، ابزارها و داراییهایی که استراتژی بازاریابی شما را تشکیل میدهند و همه افراد تیم شما ممکن است نیاز به دسترسی داشته باشند.
- کلمات مورد تایید سازمان را در سراسر کانالها، رسانههای اجتماعی، خبرنامه ها و غیره ایجاد میکند.
- به شما این امکان را میدهد که به وضوح ارتباط برقرار کنید و نقش ها و مسئولیت ها را برای اعضای مختلف تیم تعیین کنید، یا در صورت لزوم افراد را بین نقش ها منتقل کنید.
- با شفاف کردن انتظارات و اجتناب از تکرار یا خطا در زمان صرفه جویی میکند
انواع مختلف مدل های چارچوب بازاریابی
با گذشت زمان، بسیاری از مدلهای چارچوب بازاریابی توسعه یافتهاند. در ادامه چند نمونه از رایجترین و محبوبترین چارچوبهای بازاریابی را معرفی خواهیم کرد
ترکیب بازاریابی 7Ps
شاید پر کاربردترین چارچوب بازاریابی، ترکیب بازاریابی 7Ps باشد. این ترکیب از محبوبیت بالایی برخودار است زیرا به شما کمک میکند تا هر جنبهای از کسب و کار خود را تجزیه و تحلیل و بهینه سازی و از موفقیت اطمینان حاصل کنید، چه بخواهید یک شرکت جدید را راهاندازی کنید یا صرفاً روند فعلی خود را ارزیابی کنید و عملکرد کمپین را بهینه کنید، این مدل مخصوص شماست.
7P عبارت است از:
- محصول(Product): چیزی که میفروشید.
- قیمت(price) : قیمت محصول چقدر است .
- مکان(place) : جایی که محصول به فروش میرسد.
- تبلیغات (promotion): چگونه محصول خود را با مخاطبان خود به اشتراک میگذارید.
- افراد(people) : چه کسی در تولید، تبلیغ و توزیع محصول شما نقش دارد.
- فرآیند(process) : نحوه تحویل محصول به مشتری.
- شواهد فیزیکی(physical Evidence) : چگونه به مشتریان ثابت میکنید که تجارت شما وجود دارد.
مدل بازاریابی STP
در STP حرف S مخفف تقسیم بندی (segmentation) است که مخاطب شما را به بخشهای مختلف تقسیم میکند.
T مخفف هدف گذاری (targeting) است، که تعیین میکند چه کسی محصول شما را بیشتر میخواهد یا نیاز دارد،
و P موقعیت یابی(positioning)، چگونه آن محصول را برای مخاطب هدف خود جذاب تر میکنید.
مدل STP یک رویکرد از بالا به پایین است که بر دریافت اطلاعات بسیار شخصی و کاربردی برای مخاطبان بسیار هدفمند و متمرکز است. اگر محصول شما نسبتاً خاص است، این ممکن است نمونه چارچوب بازاریابی مناسبی برای استفاده شما باشد.
پنج نیروی پورتر
بسیاری از چارچوبهای بازاریابی بیشتر بر محصول یا خدمات و/یا مشتریان هدف تمرکز میکنند، اما پنج نیرو پورتر نوع متفاوتی از مدل است . بیشتر به عوامل بیرونی که میتوانند بر موفقیت کسب و کار شما تأثیر بگذارند، نگاه میکند، از جمله:
- قدرت تأمینکننده: این شامل تعداد تأمینکنندههای دیگر، وجه تمایز آنها با شما و هزینههای محصولشان در مقایسه با شما میشود.
- قدرت خریدار: توانایی مشتری برای تأثیرگذاری بر تصمیمات اتخاذ شده توسط شرکت.
- تهدید جایگزینی: مقایسه محصول شما را با سایر محصولات موجود در بازار.
- تهدید ورود جدید: با چه موانعی ممکن است وارد بازار شوید؟
- رقابت: چه عوامل خارجی دیگری ممکن است بر عملکرد محصول شما در مقایسه با رقبا تأثیر بگذارد؟
Pirate Metrics (AARRR)
این یکی از چارچوبهای بازاریابی مدرنتر است و بهویژه برای کسبوکارهای تجارت الکترونیک خوب عمل میکند. Pirate Metrics توسط بنیانگذار استارتآپ Dave McClure توسعه داده شده و به شما نشان میدهد که مشتریان چگونه در طول پروسه خرید خود سفر میکنند و در کدام مناطق ممکن است بهبودهایی استفاده شود. بیایید AARRR را تجزیه کنیم:
- اکتساب(Acquisition) : شما ممکن است از ردیابی بازدیدکنندگان وب سایت برای تعیین نحوه ورود مخاطبان به سایت استفاده کنید.
- فعالسازی(Activation) : مرحلهای است برای زمانی که که افراد به وبسایت شما وارد میشوند. ممکن است آدرس ایمیلشان را در ازای تخفیف در اولین خرید، ثبت نام برای یک حساب کاربری و غیره به شما بدهد.
- حفظ(Retention) : زمانی که آن فرد از سایت شما خارج شد، آیا بر میگردد؟ چه زمانی؟
- درآمد(Revenue) : چگونه از مشتریان خود درآمد کسب میکنید؟ میتوانید داده هایی مانند نرخ تبدیل، یا اندازه سبد خرید و ارزش طول عمر مشتری را بررسی کنید.
- ارجاع(Referral) : وقتی مشتریان از محصول یا خدمات شما راضی هستند، به دیگران میگویند و این به معنای مشتریان بیشتر است. این برای تجارت عالی است زیرا به این معنی است که باید پول کمتری را برای جذب مشتریان جدید از طریق کمپین های بازاریابی خرج کنید.
چگونه بهترین مدل بازاریابی را برای کسب و کار خود انتخاب کنید
هیچ چارچوب بازاریابی “بهترین” وجود ندارد که برای هر کسب و کاری مناسب باشد. چارچوب بازاریابی مناسب برای کسب و کار شما به خودتان، بازاریاب، مخاطبان هدف، محصول یا خدمات شما و عوامل دیگر بستگی دارد، از جمله:
- اهداف کسب و کار شما.
- نقش بازاریابی در شرکت شما.
- چگونه موفقیت کمپین های بازاریابی خود را تعریف و اندازه گیری میکنید؟
- قابلیت های بخش بازاریابی شما.
- حوزه هایی که بازاریابی در شرکت شما بیشتر ضروری است.
بهترین چارچوب بازاریابی برای شرکت شما ممکن است یکی از نمونههایی باشد که در بالا ذکر شد، یا حتی ترکیبی از همه آنها.
نکته مهم این است که یک چارچوب بازاریابی متناسب با کسب و کار خودتان را پیدا کنید.