کمپین 360 درجه چیست؟
چگونه میتوان یک کمپین بازاریابی 360 درجه موفق داشت؟
در دنیای امروز، بخش عظیمی از موفقیت کسب و کارها به تبلیغات و بازاریابیهای مناسب گره خورده است و کوتاهی در این زمینه، جا ماندن از رقابت و حتی حذف از بازار را به همراه دارد. یکی از بهترین روشها برای تبلیغات مؤثر، شرکت در کمپینهای بازاریابی مانند کمپین 360 درجه است.
کمپین 360 درجه چیست؟ این سؤالی است که ذهن بسیاری از افراد پس از روبرو شدن با این کمپین، شکل میگیرد. اسم این کمپین شاید برای بسیاری از شما غریبه باشد؛ ولی مطمئناً همه حداقل یکبار با کمپین 360 درجه روبرو شدند و تحت تأثیر آن، از کسب و کاری حمایت کردند. به طور کل، کمپین 360 درجه به معنی استفاده همه جانبه از تمام رسانهها و ابزارهای تبلیغاتی برای بازاریابی یک برند است.
کمپین 360 درجه چیست؟
یک موقعیتی را تصور کنید که در حال رانندگی در خیابان هستید و چشمتان به بنر تبلیغاتی یک برند میافتد. بعد به خانه میرسید و با روشن کردن تلویزیون، تبلیغات آن برند برایتان پخش میشود. حتی ممکن است با سر زدن به اینترنت نیز بازاریابی این برند را ببینید. همه اینها در کنار هم باعث میشوند که برند مطرح شده در ذهن شما حک شود و این هدف اصلی کمپین 360 درجه است. با تصور این موقعیت، بهتر توانستید مفهوم کمپین 360 درجه چیست را درک کنید.
در کمپین 360 درجه سعی میشود که از تمام ابزارهای موجود در زمینه تبلیغات و بازاریابی استفاده شود تا یک کسب و کار و خدمات آن در ذهن افراد خاطر نشان شوند و هنگامی که فرد به آنها نیاز داشته باشد، به عنوان اولین گزینه برایشان نقش ببندد. وقتی استفاده همه جانبه از ابزارها مطرح میشود، یعنی تمام ابزارهایی که تمام گروههای سنی در اختیار دارند؛ به طور مثال نوجوانان و جوانان بیشتر در فضاهای مجازی فعالیت دارند، در عوض افراد سالمند با فضای مجازی غریبه هستند و بیشتر با روزنامه، مجله و تلویزیون سر و کار دارند. یک کمپین 360 درجه موفق باید بتواند در تمام این رسانهها از چاپی گرفته تا مجازی، کسب و کار و خدمات آن را تبلیغ کرده و بازاریابی خود را در تمام گروههای سنی وسعت دهد.
بسیار مهم است که در این کمپین از یک پیام واحد برای بازاریابی استفاده شود تا کاربران در رسانههای مختلف بتوانند این ارتباط را درک کنند. این پیام واحد شامل شعار تبلیغاتی، نوع بستهبندی، عناصر متنی، بصری و گرافیکی میشوند. همچنین در کمپین 360 درجه، خلاقیت حرف اول را میزند و تعامل بالا و جذب مشتری، وابسته به خلاق بودن است.

اصول کمپین 360 درجه
پس از پاسخ به سؤال کمپین 360 درجه چیست؟ بررسی اصول کمپین مطرح میشود. کمپین 360 درجه دارای 6 اصل اساسی است که هر کدام 60 درجه از کمپین را شکل داده و در کنار یکدیگر 360 درجه کامل را تشکیل میدهند. این اصول عبارتاند از:
یکپارچگی و ثبات:
در کمپین 360 درجه، حفظ ثبات و یکپارچگی تبلیغات بسیار اهمیت داشته و باعث میشود مشتریان به راحتی شعار تبلیغاتی شما را شناسایی کنند.
برنامه ریزی کامل:
باید قبل از شروع کمپین، مواردی همچون نوع تبلیغ، رسانه تبلیغ، گروه هدف، شعارها، عناوین گرافیکی و متنی را مشخص و تا اتمام کمپین را برنامه ریزی کنید.
انعطاف پذیری:
با پیشرفت تکنولوژی، گروههای سنی جوانتر بیشتر از رسانههای مجازی تحتتأثیر قرار میگیرند و برخی از سالمندان هنوز با روزنامه، رادیو و تلویزیون درگیر هستند. کمپین 360 درجه باید نسبت به تمام گروهها منعطف بوده و برای هر کدام، رسانهای را جهت تبلیغ مشخص کند.
انتقاد پذیری:
قرار نیست تمام بینندگان تبلیغات یک برند از آن راضی باشند و با آن ارتباط برقرار کنند. یک کمپین موفق باید بتواند با این انتقادات کنار آمده و از آنها برای بهبود بازاریابی کسب و کار استفاده کند.
رابطه دوستانه با مشتری:
مشتری با فروشندهای بیشتر تعامل دارد که روابطش با آن براساس احترام و علاقه باشد. اگر در کمپین 360 درجه بتوان این نوع ارتباط را به مشتری ارمغان داد؛ تعاملات وی با کسب و کار شروع میشود.
نزدیک بودن افکار مشتری و فروشنده:
بسیار مهم است که بتوان نیاز مشتری در رابطه با تبلیغات را شناسایی و بر اساس آن بازاریابی را انجام دهید.

کمپین 360 درجه برای چه کسب و کار هایی مناسب است؟
اگر شما به طور کامل به جواب کمپین 360 درجه چیست رسیدهاید و فکر میکنید که باید از آن برای تبلیغات برند خود استفاده کنید و طعم موفقیت کسب و کار را بچشید؛ بهتر است در ابتدا بدانید که چه نمونه کسب و کارهایی بیشتر به کمپین 360 درجه نیاز دارند.
تثبیت برند در ذهن افراد
یکی از اصلیترین اهدافی که کمپین 360 درجه دارد، تثبیت برند در ذهن اقشار مختلف یک جامعه است. این هدف در تمامی اهداف دیگر نیز وجود دارد و خواه یا نا خواه به دنبال یک کمپین موفق به نتیجه میرسد. برندهایی که با این هدف در کمپین 360 درجه شرکت میکنند، باعث افزایش آگاهی نسبت به برند خود شده و جایگاه برند را در ذهن مخاطبان هک میکنند.
تغییر جایگاه یک برند
منظور از تغییر جایگاه برند در ذهن افراد این است که آن برند را از شکلی که قبلاً معروف بوده به شکلی که انتظار میرود که معروف باشد، تبدیل کنند. این تغیر جایگاه یک عمل تدریجی است که در گذر زمان به نتیجه میرسد و شما نمیتوانید انتظار داشته باشید که به طور مثال محصولاتی که همواره موردپسند افراد سالمند بودند، یک شب گروه هدف خود را به جوانان تغییر دهد.
ریبرندینگ
مفهوم ریبرندینگ نیز مانند مفهوم کمپین 360 درجه چیست برای افرادی که با بازاریابی و تبلیغات آشنایی ندارند، غریبه است. ریبرندینگ به معنی بازسازی برند بوده و این بازسازی میتواند کل برند یا بخشی از محصولات، خدمات، شعار، لوگو یا موارد دیگر باشد. با کمک کمپین 360 درجه، ریبرندینگ با سرعت بیشتری به موفقیت میرسد و نتایج خوبی را نیز به همراه دارد.
معرفی محصولات جدید یا معرفی محصولات قدیمی فراموش شده
یکی از پرکاربردترین مواردی که از کمپین 360 درجه برای آن استفاده میشود، معرفی محصولات است. این محصولات میتوانند تولیدی جدید یک برند بوده یا که جزو محصولات قدیمی باشند که به اندازه کافی مورد توجه قرار نگرفتهاند.
چگونه می توان از کمپین 360 درجه در کسب و کار استفاده کرد؟
ابزار و روشهای مورد استفاده در کمپین 360 درجه چیست؟ برای پاسخ به این سؤال باید گفت که موارد مختلفی وجود دارد که شما میتوانید به عنوان ابزار بازاریابی در اختیار بگیرید؛ اما نکته مهم این است که اول ابزاری را انتخاب کنید تا بیشترین موفقیت را برای شما به همراه داشته و کاملاً گروه هدف شما را در بر بگیرد و دوم این که پیشنهاد میشود برای اثرگذاری وسیعتر و هدف قرار دادن مخاطبان بیشتر، از چند ابزار با یکدیگر استفاده کنید.
سایت
وبسایت داشتن یک برند، به منزله حکم تأیید اعتبار آن برند است و در موفقیت کمپین 360 درجه نیز تأثیر خوبی میگذارد. تصور کنید که با کمک کمپین و تبلیغات، مخاطبان بسیاری با برند شما آشنا میشوند و برای کسب اطلاعات بیشتر به اولین مکان جست و جوی خود یعنی گوگل مراجعه کرده و برند شما را سرچ میکنند. حال اگر هیچ اسمی از برند شما در گوگل نباشد؛ مخاطب کاملاً حق دارد به معتبر بودن برند و خدماتتان شک کند و یک تجربه منفی از آن در ذهنش شکل بگیرد.
ایمیل
شاید با خود فکر کنید که تأثیر ایمیل در کمپین 360 درجه چیست؛ اما باید بدانید که ایمیل در بین تمام ابزارهای تبلیغاتی، یکی از بالاترین نرخهای تبدیل را دارا بوده و برای مخاطبینی که با فضای مجازی آشنا هستند و به طور دائم ایمیل خود را چک میکنند، یکی از بهترین ابزارهای بازاریابی محسوب میشود.
سئو
سئو به معنی بهبود عملکرد سایت برای موتورهای جست و جو است. یک سئو مناسب این تضمین را به شما میدهد که همواره در لیست ابتدایی جست و جوی گوگل هستید. انتخاب کلمه کلیدی مناسب و دریافت بک لینکها از عوامل تأثیرگذار در موفقیت سئو هستند.
پیامک
همانطور که قبلاً اشاره شد، در کمپین 360 درجه باید سعی شود که ابزارهای تبلیغاتی تمام مخاطبان را شناسایی و از آنها بهره برد. شاید پیامک به نظر یک روش بسیار قدیمی و نامطمئن به نظر بیاید؛ اما برای افرادی که به اینترنت دسترسی ندارند، یک پیامک مناسب میتواند تأثیر بسیاری بر موفقیت تبلیغات بگذارد و آن فرد را به سمت برند سوق بدهد.
شبکه اجتماعی
اگر کسی با شبکههای اجتماعی مانند اینستاگرام آشنا باشد؛ دیگر با سوال نقش آنها در موفقیت کمپین 360 درجه چیست روبرو نمیشود. در سالهای اخیر و با ظهور و گسترش شبکههای اجتماعی پرطرفدار، بسیاری از برندها توانستند با کمک تبلیغات در این شبکهها به موفقیت برسند و در ذهنها بمانند. در کمپین 360 درجه نیز یکی از ابزارهای اصلی برای تبلیغات و بازاریابی کسب و کارها، شبکههای اجتماعی هستند.
تبلیغات چاپی
منظور از تبلیغات چاپی، نصب بنرهای تبلیغاتی در خیابانها و بزرگراهها، چاپ پوسترهای تبلیغاتی و طراحی کارت ویزیت است. این موارد شاید به نظر سنتی بیایند؛ اما اگر با ابزاری مانند شبکههای اجتماعی ترکیب شوند، میتوانند بزرگی به جای بگذارند.
تبلیغات کلیکی
تبلیغات کلیکی که در رسانههای مختلفی قابلیت اجرا دارند، یکی از بهترین روشها برای بازاریابی و جذب مخاطب هستند. این تبلیغات، تنوع بالایی داشته و مانند ایمیل از نرخ تبدیل بالایی نیز برخوردار است.
ابزارهای دیگر در کمپین 360 درجه
برخورداری از بخش روابط عمومی، اپلیکیشن، بازاریابی حضوری، نمایشگاه و رویداد، ویدئو، لایو در شبکههای اجتماعی و تبلیغ در صدا و سیما از دیگر ابزارهایی هستند که در کمپین 360 درجه استفاده میشوند.
نمونه های موفق داخلی و خارجی کمپین 360 درجه
شما هر آنچه که با مفهوم کمپین 360 درجه چیست آشنا شوید؛ اما نمونههای موفق آن را ندانید، انگار هیچ ایدهای از میزان موفقیت آن ندارید. برخی از این نمونهها شامل کمپین کاله، اسنپ فود، آدیداس، برگر کینگ و دونکین دونات میشوند؛ اما در این بین دو کمپین کوکاکولا و کافه بازار به دلیل به کار گرفتن استراتژیهای موفقیت آمیز، مثالهای بسیار خوبی برای کمپین 360 درجه هستند.

کوکاکولا
کمپانی کوکاکولا برای جذب مصرف کننده بیشتر، بطریهایی را طراحی کرد که بر روی آنها به صورت اختصاصی نوشته بود که این بطری با مادر، پدر، خواهر برادر و دیگران به اشتراک میگذارم. موفقیت این امر به قدری بود که این شرکت در وبسایت خود امکان طراحی بطری با نام اختصاصی و همچنین امکان طراحی بطری توسط خود فرد را قرار دهد. همچنین افراد را تشویق به اشتراک گذاری عکس بطریهای خود با دیگران میکرد.

کافه بازار
کافه بازار، نمونه داخلی یک کمپین 360 درجه موفق است. این پلتفرم که به ارائه برنامه و بازیهای متنوع مشغول بود، تصمیم به اضافه کردن آیتم تماشای فیلم و سریال آنلاین کرد و برای جذب مخاطبان این آیتم، از تبلیغات بیلبوردی نهایت استفاده را برد. این شرکت با استفاده از بیلبورد، مخاطبان خود را به تماشای فیلم و سریال در موقعیتهای مختلف مانند وقتهای انتظار، در تاکسی و اتوبوس و در خانه تشویق میکرد. علاوه بر این در خود اپلیکیشن نیز کاربران را به تماشای آنلاین فیلم و سریال ترغیب میکرد.
کمپین 360 درجه، حمایتی همه جانبه از کسب و کار
کمپین 360 درجه چیست؟ این کمپین، استفاده همه جانبه از تمام ابزارهای تبلیغاتی و بازاریابی است تا یک برند را به موفقیت برسانند. این کمپین بیشتر برای تثبیت برند، تغییر جایگاه، ریبرندینگ و معرفی محصولات جدید و قدیمی استفاده میشود. کمپین 360 درجه دارای 6 اصل بسیار مهم هستند که عمل به آنها میتواند موفقیت کسب و کار را تضمین کند.
برای بهره بردن از این کمپین باید مناسبترین ابزارها را انتخاب و سپس بر اساس اولویت مشخص کنید. این ابزارها شامل موارد مختلفی از جمله سایت، ایمیل، پیامک و موارد دیگر میشوند که هر کدام به نحوی در کمپین 360 نقش دارند و باعث موفقیت کمپین میشوند.