هویت بصری برند

هویت بصری برند یا Visual Brand Identity


هویت بصری برند، مجموعه ای از عناصر بصری است که یک برند را از سایر رقبا متمایز می کند. این عناصر شامل لوگو، رنگ ، فونت، عکس، طرح و غیره است که مانند قطعات یک پازل، کنار هم قرار گرفته و هویتی منسجم برای برند ایجاد می کنند.

آیا تا به حال اتفاق افتاده که وارد فروشگاهی شوید و با دیدن لوگو یا رنگ بندی محصولات، بلافاصله بفهمید که در چه فروشگاهی هستید؟ یا شاید تیزر تلویزیونی محصولی را دیده باشید که طراحی آن در ذهنتان مانده است و کوچکترین طرحی که می بینید یاد آن برند تیزر تلوزیونی می افتید.

این ها همه نشانه هایی از یک هویت بصری موفق برای برند است. هویت بصری باعث می شود برندها به راحتی شناخته شوند، در ذهن ماندگار شوند و با مشتریان ارتباط عاطفی برقرار کنند. طراحی هویت بصری، یکی از زیرساخت های کلیدی هر برند موفقی محسوب می شود.

اگر شما هم می خواهید برای برند کسب و کارتان یک هویت بصری ایجاد کنید با ما در این مقاله همراه باشید تا با صفر تا صد هویت بصری برند آشنا شوید.

هویت بصری برند چیست؟

هویت بصری برند یا به اختصار Visual Brand Identity، مجموعه ای از عناصر و ویژگی های بصری است که یک برند را از لحاظ دیداری خاص و منحصر به فرد می کند طوری که وقتی برای اول به آن برند نگاه می کنید، برای همیشه در ذهنتان باقی می ماند و دیگر می دانید که این برند مخصصو چه شرکت و کمپانی است.

به نظرتان چرا مک دونالد یا استارباکس در ذهن همه حک شده اند، دلیل اصلی اش همین هویت بصری قدرتمند آنهاست؛ یعنی لوگوی طلایی M برای مک دونالد و لوگوی سبز سفید برای استارباکس.

در واقع هویت بصری مجموعه ای از تمام عناصر یک برند مانند: لوگو، رنگ ، فونت، عکس، طرح و غیره است که یک شرکت طراحی می کند تا تصویر مناسب خود را به مردم معرفی کند. پس اگر می خواهید برندتان در ذهن مخاطب حک شود و تداعی گر ارزش های شما باشد، حتما به سراغ طراحی یک هویت بصری قدرتمند بروید.

اهمیت هویت بصری در برندینگ

هویت بصری مثل یک پل ارتباطی عمل می کند که ویژگی ها و ارزش های منحصربفرد هر برند را به زبان تصویری و بصری برای مخاطب ترجمه می کند. به همین دلیل هویت بصری یکی از مؤلفه های کلیدی برای موفقیت هر برندی به شمار می رود.

اگر شما شخصی که می شناسید را برای مدت ها نبینید باز هم چهره اش در ذهنتان است و هر جا که دوباره او را ببینید می شناسید، هویت بصری یک برند هم به همین شکل است و اگر هویت بصری خوبی از برندتان ایجاد کنید، همیشه تصویر آن در ذهن مشتریانتان می ماند و آن ها می توانند به کسب و کارتان اعتماد بیشتری کنند.

وقتی شما شکلی شبیه به لوگو مک دونالد، ستاره دنداندار استارباکس یا رنگ زرد هزارتو را می بینید، بلافاصله آن برند ها برایتان تداعی می شود. چون هویت بصری قوی و منسجمی دارند که در طول زمان ثابت مانده است و تغییری نکرده است.

استفاده یکسان از عناصر بصری مثل لوگو، رنگ و فونت در تبلیغات، بسته بندی و فروشگاه یک برند باعث تقویت هویت آن می شود. مشتری ها وقتی همیشه یک تصویر ثابت و یکپارچه ای از برندتان را ببینند، بیشتر به آن اعتماد می کنند و آن را بهتر به خاطر می سپارند.

پس هویت بصری نقش مهمی در ماندگاری، تداعی سازی و موفقیت هر برندی دارد. هویت بصری مثل یک چهره برای برند است که آن را به یادماندنی می کند.

چگونه هویت بصری جذاب طراحی کنیم؟

طراحی هویت بصری یک برند کار چندان ساده ای نیست. برای این کار در ابتدا باید ویژگی های محصولات و برند مورد نظرتان را به خوبی درک کنید. باید بدانید که ماموریت و فلسفه وجودی برند چیست؟ چه ارزش ها و ویژگی های منحصربفردی دارد که آن را از رقبا متمایز می کند؟ اگر این برند یک فرد بود، چه شخصیتی داشت و چه حرف هایی می زد؟

پاسخ دقیق و روشن به این پرسش ها، شما را در شناخت هویت برندتان کمک می کند. سپس می توانید با خلق عناصری مثل لوگو، رنگ و فونت، همین هویت و شخصیت را به زبان بصری ترجمه کنید؛ به گونه ای که هرکس با دیدن آن ها، بلافاصله به یاد همان برند بیفتد.

پس کلید طراحی یک هویت بصری ماندگار، درک عمیق برند در مرحله اول است. بعد از آن می توان آن را به یک زبان تصویری منسجم ترجمه نمود.

 آموزش طراحی هویت بصری

طراحی هویت بصری یک برند فرایندی چند مرحله ای است که از انتخاب نام آغاز می شود. نامی که بتواند ماهیت و ارزش های برند را منتقل کند. پس از آن، نوبت به خلق عناصر بصری می رسد تا هویت برند را نشان دهد. لوگو یا نشان واره ای که طراحی حرفه ای آن، ظاهر و شخصیت منحصربفرد برند را به نمایش می گذارد.

انتخاب صحیح رنگ نیز نقش مهمی در ماندگاری برند در ذهن مخاطبان دارد. همچنین می توان با خلق یک کاراکتر یا چهره برای نمایندگی برند، تعامل و ارتباط عاطفی بیشتری با مشتریان برقرار کرد.

به طور کلی بعد از انتخاب نام، ترکیب عوامل زیر، هویتی به یادماندنی برای برند شما خواهد ساخت:

  1. لوگو، تصاویر و آیکن ها مثل چهره ای برای برند است. طراحی دقیق و حرفه ای این موارد با توجه به ماهیت برند، بعد از انتخاب نام اولین گام در مسیر ماندگاری اش در ذهن مشتریان است.
  2. استفاده درست از پالت رنگی یا مجموعه ای از رنگ هایی که برند را معرفی می کنند. رنگ ها پیام ها و احساسات خاصی را منتقل می کنند و موجب تداعی سریع برند می شوند.
  3. فونت یا قلم مورد استفاده در متون برند نیز باید کاملاً منطبق با شخصیت آن باشد. فونت هم می تواند حس و حالی را به مشتریان منتقل کند.

طراحی هویت بصری شامل چیست؟

همانطور که تا به اینجا فهمیدید طراحی هویت بصری قدرتمند، کلید برقراری ارتباط عاطفی میان برند و مخاطب است. هویت بصری نشان می دهد شما به عنوان یک برند چه کسی هستید و چرا مخاطب باید با شما تعامل داشته باشد.

برای خلق چنین هویتی، چند گام ساده وجود دارد:

  • تحقیق و شناخت کامل برند
  • تدوین استراتژی برند و تعیین ارزش های محوری آن
  • طراحی عناصر بصری متناسب با شخصیت برند مانند لوگو، رنگ و فونت
  • رعایت یکدستی و انسجام در کاربرد این عناصر در تمام نقاط تماس با مخاطب

کلام آخر

هویت بصری برند، مجموعه ای از عناصر تصویری و گرافیکی است که نشان می دهد یک برند چه هویتی دارد و آن را از دیگر برندها متمایز می کند. به عبارت ساده تر، هر آنچه مشتریان از یک برند می بینند مانند لوگو، رنگ ها، طراحی داخلی فروشگاه و غیره، بخشی از هویت بصری آن برند است.

یادتان باشد که وقتی یک برند رشد می کند، نگه داشتن یک حالت ثابت و یکدست برای هویت بصری آن سخت می شود. هرچی برند بزرگتر شود، رعایت یک فرمت برای تبلیغات و محتواهای مختلف دشوارتر می شود. از این رو از افراد متخصص در این حوزه برای طراحی هویت بصری برندتان استفاده کنید تا بتواند  نسخه های مختلفی از عناصر مثل لوگو و رنگ برای رسانه های مختلف آماده کند تا هویت برندتان یکپارچه بماند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *