تولید محتوا چیست

وقتی از محتوا و این که تولید محتوا چیست صحبت می‌کنیم همه به یاد نقل قول معروف بیل گیتس می‌افتیم. اگر بخواهیم بگوییم محتوا پادشاه است، شاید نتوانیم به صورت دقیق معنی آن را در زبان فارسی ترجمه کنیم. بهتر است بگوییم محتوا همه چیز است! به قولی امروز هر کاری که بخواهیم انجام بدهیم نیاز به تولید محتوا داریم. تولید محتوا سنگ بنای یک کسب و کار است. هرچه این خشت‌ها با نظم و دقت بیشتری روی هم قرار بگیرند طبیعتا بنای آن بیزنس به بهترین شکل خود، نمایان می‌شود.

در تعابیر امروزی می‌توان گفت که تولید محتوا یکی از اصلی‌ترین راه‌های ارتباط با مخاطبین است. پس برای این که بتوانید ارتباط خوب و اثر بخشی با مخاطب برقرار کنید باید بدانید که محتوای خوب چیست و چطور تولید می‌شود. با فیکسو همراه باشید تا به صورت جامع هر آن‌چه که به تولید محتوا مربوط است را با هم بررسی کنیم.

فهرست مطالب

تولید محتوا چیست؟ (Content Creation)

برای این‌که به توضیح دقیقی از تولید محتوا برسیم بهتر است اول خود محتوا را بشناسیم. به اطراف خود نگاهی بکنید. هر آن‌چه که می‌بینید، می‌شنوید و به زبان می‌آورید خود به تنهایی یک محتوا است. اگر به شکل ساده‌تری بخواهیم آن را بیان کنیم هر نوع اطلاعات و تجربه‌ای که به مخاطب منتقل می‌شود را محتوا می‌گویند. حالا ما تصمیم داریم این محتوا را به بهترین شکل تولید کنیم.

فرقی نمی‌کند که شما صاحب چه کسب و کاری هستید، یک بیزنس خانگی کوچک دارید یا کارخانه‌ای بزرگ را مدیریت می‌کنید، در هر صورت شما نیاز به تولید محتوا دارید. توسعه و پیشرفت فضای وب و دنیای دیجیتال در این سال‌ها باعث تغییرات مهمی در زمینه تولید محتوا شده است.

محتوا می‌تواند به سوالات پاسخ دهد، سرگرمی ایجاد کند، مسائل آموزشی در حوزه کسب و کار مورد نظر را به نمایش بگذارد و به نیازها و دغدغه‌های مخاطب پاسخ دهد. به صورت کلی، یک محتوای خوب باید در صدد خلق ارزشی مناسب در راستای هدف برنامه‌ریزی شده باشد.

تولید محتوا چیست

تاریخچه تولید محتوا

اگر بخواهیم به ابتدای این داستان برویم به انسان‌های اولیه و نقش و نگار‌هایی که بر روی دیوار‌ها می‌کشیدند می‌رسیم. انسان‌های اولیه از این کار برای انتقال پیام‌هایشان به دیگران استفاده می‌کردند. اما اگر بخواهیم به محتواهایی اشاره کنیم که به حالت امروزی نزدیک‎تر است به مجله The Furrow اثر جان دیر می‌رسیم. با این حال تعداد کمی از مورخان هم معتقدند بنجامین فرانکلین اولین پذیرنده این گرایش بازاریابی بوده است. فرانکلین سالنامه پور ریچارد را منتشر کرد و این کار برای تبلیغ شرکت چاپ او انجام شد. یک نوآوری واقعی بازاریابی برای آن دوره، یعنی به کار بردن محتوا در حوزه بازاریابی.

با گذشت زمان، کسب و کارها شروع به آزمایش ایده‌های تولید محتوا برای اهداف بازاریابی و تبلیغات خلاقانه کردند. محتوای خلاقانه برجسته از آن زمان شامل کتاب دستور العمل‌های رایگان شرکت Jell-O است که در سال 1904 منتشر شد. این مسئله به سرعت روند مهمی را آغاز کرد و تولید محتوا به زودی بخشی از هر استراتژی یک کسب و کار شد.

اهمیت تولید محتوا چیست؟

در عصر حاضر می‌توان با اطمینان گفت که تولید محتوا بهترین روش بازاریابی ورودی است. وقتی محتوا تولید می‌کنید، اطلاعات مفیدی را در اختیار مخاطبان خود قرار می‌دهید، مشتریان بالقوه را به سمت کسب و کار خود جذب کرده و مشتریان فعلی را از طریق تعاملی با کیفیت حفظ می‌کنید. از دلایل مهم اهمیت تولید محتوا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1.ایجاد اعتماد

روابط به صورت دو طرفه کار می‌کنند. فقط به خاطر ایجاد محتوا، محتوا تولید نکنید. همیشه چیزی با ارزش برای مخاطبین خود ارائه دهید (در واقع همان خلق ارزش که بالاتر گفتیم). شاید کاری بسازید که موضوع خاصی را به مخاطبان خود آموزش دهد. یا شاید روزانه مقداری طنز یا سرگرمی برای آن‌ها فراهم کنید. در هر صورت برای وقت مخاطب، ارزش قائل باشید. این که اعتماد در واقع نقش کلیدی را در ماهیت این که تولید محتوا چیست بازی می کند.

2. شناخت برند

با ایجاد مداوم محتوای جدید و خلاقانه، کتابخانه‌ای از تصاویر و منابع شگفت انگیزی ایجاد می‌کنید که برند شما را تعریف می‌کند. همه این تکه‌های پازل در کنار هم چیزی است که برند شما را ایجاد می‌کند. هر بار که شخصی مقاله یا تصویری از شما می‌بیند، در واقع شما در حال القای نام تجاری خود هستید. با ارائه محتوایی که با نام تجاری‌تان هماهنگ است (AKA آن کتابخانه را می سازد)، کارتان به طور مشخصی متعلق به شما خواهد شد. در نهایت، زمانی که شخصی به نوعی از محصول یا خدمات شما نیاز دارد، شما جز اولین گزینه‌های ذهن او خواهید بود.

3. کمک به سئو

اگر از SEO استفاده می‌کنید، شانس خود را برای یافتن مشتری بالقوه افزایش می‌دهید. از کلمات کلیدی در هر محتوایی که با برند شما مرتبط است استفاده کنید. هنگامی که شخصی آن کلمات کلیدی را گوگل می‌کند، وب سایت شما در نتایج نشان داده می‌شود. برای اطلاعات بیشتر در رابطه با سئو به مقاله ما در رابطه با سئو و اثر آن بر فروش، حتما نگاهی بی‌اندازید.

4. لید سازی (Lead)

هر بار که محتوای جدیدی را به اشتراک می‌گذارید، شانس خود را برای نمایش آثارتان در مقابل دیدگان جدید افزایش می‌دهید. هنگامی که علاقه شخصی را با محتوای خود جلب می‌کنید، در حال ایجاد آن رابطه اولیه یا ایجاد یک سرنخ هستید. اطمینان حاصل کنید که از شبکه‌های اجتماعی برای اشتراک گذاری محتوای خود استفاده می‌کنید. بررسی کنید که چه پلتفرم‌هایی برای کسب و کار شما بهتر کار می‌کنند و تمرکز بیشتری روی آن‌ها داشته باشید.

5. تخصص شما را به نمایش می‌گذارد

چه چیزی شما را در رشته خود بهترین می‌کند؟ چرا کسی باید شما را به جای رقیب انتخاب کند؟ تولید محتوا به شما کمک می‌کند نقطه تمایز خود نسبت به دیگران را به نمایش بگذارید. علاوه بر کمک به مشتریان بالقوه برای حل یک مشکل، ایجاد تولید محتوای منظم راهی عالی برای تعیین میزان دانش‌تان در زمینه کاری است.

انواع تولید محتوا چیست؟

تولید محتوا چهارچوب خاصی ندارد و فقط ملزم به انجام یک کار نیست. پس این را بدانید دست شما در تولید انواع محتوا همیشه باز است. اما به صورت کلی می‌توان تولید محتوا را به چهار دسته تقسیم کرد:

  • محتوای متنی
  • محتوای صوتی
  • محتوای تصویری
  • محتوای ویدیویی

فکر می‌کنیم شما هم مثل ما موافق باشید که برای رسیدن به این موضوع که تولید محتوا چیست، شرح و بسط دادن این موارد بالا بیشتر توضیح اضافات است. اما می‌توانیم به چند نوع محتوای مرسوم که در این زمینه‌ها تولید می‌شوند اشاره کنیم:

تولید محتوا چیست

1. وبلاگ‌ها و مقالات

رایج‌ترین و غالب‌ترین محتوایی که همه‌ روزه در دنیا تولید می‌شود بی‎شک انواع و اقسام محتوای متنی است. به طور مثال اگر شما برای سایت خود، بلاگ و یا مقاله‌ای تولید می‌کنید، در صورتی که این محتوا مکتوب و دقیق باشد، می‌تواند ترافیک ارگانیک زیادی را به سمت وب‌سایت شما هدایت کند.

علاوه بر این، بخش‌های مختلف وبلاگ‌ها و مقالات فرصت‌هایی طلایی برای بهینه‌سازی کلمات کلیدی و به دست آوردن لینک‌های ورودی هستند که به طور چشمگیری به سئو و رشد ترافیک کمک می‌کنند.

طبق آخرین تحقیقاتی که HubSpot انجام داده بود، مشاغلی که به طور خاص از وبلاگ‌ها و مقالات در بازاریابی محتوایی خود استفاده می‌کنند، 13 برابر بیشتر احتمال دارد که ROI خود را افزایش دهند پس اگر در جستجوی تولید محتوا چیست به این مقاله آمده اید و اگر وب سایت دارید از داشتن بخش وبلاگ و مقاله چشم پوشی نکنید.

تولید محتوا چیست

2. پادکست

تا همین یک دهه پیش پادکست‌ها ابزار خیلی مهمی نبودند. اما اکنون بیش از 30 میلیون قسمت پادکست در شبکه‌های مختلف وجود دارد. طبق یک آماری که از شهروندان آمریکایی گرفته شده است بیش از 50 درصد آن‌ها حد اقل یک قسمت پادکست را گوش داده‌اند. طبق آمارهایی که از Statista منتشر شده است، تعداد شنوندگان پادکست‎ها تا پایان سال 2022 بیش از 132 میلیون نفر تخمین زده شده است.

پادکست‌ها به مشتریان این امکان را می‌دهند که از محتوا منفعلانه‌تر استفاده شود. به عنوان مثال، آن‌ها می‌توانند در باشگاه ورزشی یا رانندگی به یک پادکست گوش دهند، اما نمی‌توانند مقاله‌ بخوانند یا از این قبیل کارها انجام دهند.

تولید محتوا چیست

3. ویدیو‌ها

سهولت استفاده و در دسترس بودن ویدئو در چند سال گذشته، آن را به شکل محتوایی ضروری برای مشاغل در هر شکل و اندازه‌ای تبدیل کرده است. به دلیل اینکه مردم انواع رسانه‌ها را در تلفن‌های هوشمند خود به صورت شبانه‌روزی تماشا می‌کنند، امروزه ویدئو به شکل فزاینده‌ای برای تولید محتوا تبدیل به ابزار محبوبی شده است.

یکی از دلایل محبوبیت این سبک محتوا این است که می‌توان آن را تا حدودی منفعلانه نیز استفاده کرد. علاوه بر این، شما شانس بیشتری برای جلب توجه بیننده با یک کلیپ ویدیویی 30 ثانیه‌ای دارید، برخلاف مقاله‌ای طولانی که مخاطب باید برایش زمان بیشتری گذاشته و آن را مطالعه کند.

ویدیوهای لایو یکی دیگر از انواع محبوب محتوای دیجیتال است که بسیاری از برندها از آن برای ایجاد تعامل با مخاطبان خود استفاده می‌کنند. طبق تحقیقاتی که فیسبوک انجام داده است، مردم سه برابر سایر محتواها با پخش زنده ارتباط برقرار می‌کنند. بسیاری از برندها برای میزبانی از آموزش‌های زنده یا جلسات پرسش و پاسخ که باعث ایجاد تعامل بیشتر مخاطبان می‌شود، به این قطار پخش مستقیم می‌پیوندند.

4. رهبری فکری یا POV

مردم عاشق شنیدن نظرات متخصصان هستند. این به آن‌ها منبعی از اطلاعات می‌دهد که می‌توانند به آن اعتماد کنند، صرف نظر از اینکه در مورد چه موضوع یا صنعتی صحبت می‌کنند.

برای همراهی با قطار رهبری ذهن، می‌توانید مصاحبه‌هایی با متخصصان در زمینه کاری خود انجام و منتشر کرده تا مشاوره و اطلاعات مفیدی دریافت کنید. حتی ممکن است سعی کنید از برخی کارشناسان دعوت کنید تا در یک پست مهمان شما باشند و دیدگاه خود را در مورد موضوع مورد نظر ارائه دهند.

این تعاملات را می‌توان در قالب یک وبلاگ، مصاحبه، پادکست، ویدئو یا حتی یک وبینار انجام داد و سپس از طریق پلتفرم‌های مختلف، محتوای تولید شده را به نمایش گذاشت.

5. اینفوگرافیک

اینفوگرافیک‌ها محتوایی عالی بوده و به راحتی قابل اشتراک‌گذاری و استفاده هستند. همچنین آن‌ها نمایش‌های بصری جالبی از اطلاعات و آمار ایجاد می‌کنند. در واقع خواندن آن‌ها بسیار ساده‌تر از فهرستی از اعداد و حقایق است.

مخاطبان اینفوگرافیک‌ها را دوست دارند، زیرا اغلب درک مفاهیم را آسان‌تر می‌کنند. در واقع، احتمال اینکه مخاطبان محتوایی که به صورت اینفوگرافیک تولید شده است را در مقایسه با محتوایی که فقط به صورت متنی نوشته می‌شود، ببینند، سی برابر بیشتر خواهد بود. اگر بخشی از محتوای شما بر اساس واقعیت‌ها و ارقام است، تبدیل این مقالات به محتوای بصری یک راه ساده اما بسیار موثر برای جذب ترافیک بهتر و بیشتر است.

6. راهنمای چگونه (How to)

به محض اینکه عبارت «چگونه» را در گوگل تایپ می‌کنید، موتور جست‌ و جو پیشنهادات بی‌شماری به شما می‌دهد. گوگل دریافته است که پرس و جوهایی از جمله عبارت «چگونه» در پانزده سال گذشته 140 درصد افزایش یافته است. در واقع خود همین مقاله ای که در حال مطالعه هستید یک راهنمای در خصوص این که تولید محتوا چیست، است.

در واقع چه آن افرادی که برای اولین بار سعی می کنند یاد بگیرند که چگونه و برای چه زمانی باید تخم مرغ را بجوشانند و یا حتی آن‌ها که می‌خواهند در حوزه‌ای تخصصی برنامه نویسی کنند، یک راهنمای جامع چگونه، می‌تواند برایشان بسیار مفید باشد.

به این فکر کنید که مردم در زمینه فعالیت شما باید چه چیزهایی بیاموزند و چه دستورالعمل‌های آموزنده‌ای را می‌توانید به آن‌ها ارائه دهید. اگر در این زمینه عملکرد درست و حساب شده‌ای داشته باشید، می‌توانید راهنمای چگونگی‌ای ایجاد کنید که در صنعت شما به شکل ویروسی پخش خواهد شد.

تولید محتوا چیست

7. شبکه‌های اجتماعی

شکی وجود ندارد که هر کسب و کاری باید از ظرفیت‌های مختلف شبکه‌های اجتماعی استفاده کند. اما استفاده از پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی خود به عنوان شبکه‌های توزیع محتوا کافی نیست. در واقع باید محتوایی ایجاد کنید که به صورت اختصاصی برای کانال‌های مختلف ارتباطی شما باشد.

پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی اساساً به موتورهای جستجوی متمرکز بر برند تبدیل می‌شوند. 40 درصد از مصرف کنندگان، از یک شبکه اجتماعی برای تحقیق در مورد مشاغل و محصولات جدید استفاده کرده‌اند. علاوه بر این، مصرف‌کنندگان بیشتر از برندهایی خرید می‌کنند که در شبکه‌های اجتماعی خود فعال هستند.

بسیاری از شبکه‌های اجتماعی ویژگی‌های جدیدی را ایجاد کرده‌اند که کسب‌وکارها می‌توانند از آن‌ها برای تعامل بیشتر با فالوورهای خود و سرعت بخشیدن به چرخه فروش استفاده کنند.

به عنوان مثال، در اینستاگرام، همان‌طور که احتمالا می‌دانید می‌توانید استوری گذاشته یا ویدئوهای لایو با بینندگان خود به اشتراک بگذارید. حتی می‌توانید از ابزارهایی مانند نظرسنجی یا پرسش و پاسخ، برای تعاملی‌تر کردن کارها استفاده کنید. برای مطالعه بیشتر در رابطه با مدیریت پیج اینستاگرام، به مقاله فیکسو در این زمینه نگاهی بکنید.

به یاد داشته باشید که محتوای خود را کاملاً تبلیغاتی نگه ندارید. از نظر اکثر کاربران این رفتار کاملا آزار دهنده است و به احتمال زیاد اگر فقط بخواهید به آن‌ها محصول بفروشید به راحتی شما را آنفالو می‌کنند.

تولید محتوا چیست

8. وبینار

وبینارها شکل دیگری از محتوای جذاب هستند که می‌توانند برای آموزش مشتریان شگفت انگیز باشد. این‌ سبک از محتواها معمولاً توسط سازمان‌های B2B استفاده می‌شوند.

ثابت شده است که وبینارها برای افزایش نتایج بازاریابی، فروش و نرخ تعامل بسیار موثر هستند. بر اساس تحقیقات ClickMeeting، 76 درصد از خریداران B2B پس از تماشای وبینار مرتبط با یک محصول، آن را خریداری کرده‌اند.

مراحل تولید محتوا

برای این که بتوانیم بدرستی پاسخ سوالمان را در این مقاله که تولید محتوا چیست را بیابیم،مراحل زیر در تولید محتوا بسیار اهمیت دارد.

قدم اول: تعیین هدف

در اولین مرحله از تولید محتوا برای خود مشخص کنید که چه هدفی دارید. بدون داشتن هدف، محتوای شما به مقصد مشخصی نمی‌رسد. در این مرحله شما باید مشخص کنید برای سایت، شبکه‌های اجتماعی، بیلبورد و دیگر پلتفرم‌ها چه مسیری را می‌خواهید دنبال کنید.

قدم دوم: شناسایی مخاطب

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید در نظر بگیرید این است که چه کسی می‌خواهد محتوای شما را ببیند و یا بخواند؟ شناسایی مخاطب هدف به هدفمند کردن تولید محتوای شما کمک مهمی خواهد کرد. شما باید خواسته‌ها و نیاز‌های آن‌ها را بشناسید و در صدد فراهم کردن آن‌ها باشید.

قدم سوم: شناسایی رقبا

معمولا در دنیای کسب و کار به شما می‌گویند برای رسیدن به موفقیت روی پروژه خودتان تمرکز کنید و همه حواستان را به آن بدهید. اما اگر در این میان توجه به رقبا را از دست دهید قطعا ضرر خواهید کرد. با تحلیل و آنالیز رقبا و نظارت بر آن‌ها می‌توانید الگوهای تولید محتوای  آن‌ها را پیش‌بینی کنید و با تغییر استراتژی تولید محتوا، یک قدم جلوتر از رقیب خود باشید. تحلیل محتواهای تولید شده توسط رقبایتان زمانی قوی‌تر هستند که نقاط قوت آن‌ها را در مقابل نقاط ضعف خود قرار‌ دهید و یا موقعیت‌های محتوایی را انتخاب کنید که هیچ تهدیدی برای رقبا ندارند.

برای اطلاعات بیشتر در خصوص آنالیز و تحلیل رقبا اینجا کلیک کنید.

ایده‌های تولید محتوا

1. نحوه کار با محصول

یکی از ایده‌ها برای تولید محتوا، طرز کار یا راهنمای هر چیزی است که فکرش را می‌کنید. بهتر است در مورد طرز کار، به مواردی که به کسب و کار شما مربوط است بپردازید تا از طریق آن بتوانید یک ارتباط قوی با مخاطبانی که درباره نحوه کار آن محصول یا خدمت جستجو می‌کنند، ایجاد کنید.

به عنوان مثال در حوزه‌ فروش پرینتر شاید برای خیلی از مخاطبان سوال پیش بیاید که نحوه کار با یک چاپگر لیزری چگونه است؟ خبر خوب این است که این روزها عموما سوالاتمان را از گوگل می‌پرسیم. یک فروشگاه پرینتر از این فرصت برای تغذیه مخاطبان خود و همچنین بازاریابی محتوایی و جذب مخاطبان جدید، اقدام به تولید محتوایی با عنوان نحوه کار چاپگر لیزری کرده است.

تولید محتوا چیست

مخاطب با سوالی که دارد وارد وبلاگ این فروشگاه شده و علاوه بر این‌که پاسخ خود را می‌گیرد، به قسمت‌های مختلف وب سایت رفته و محصولات را مشاهده می‌کند. این ارتباط موثر به وسیله محتوایی از نوع نحوه کار ایجاد شده است. این روش برای بسیاری از محصولات و خدمات امکان‌پذیر است.

تولید محتوا چیست

2. پرسش و پاسخ

یکی از مدل‌های تولید محتوا که گوگل هم به آن علاقه بسیاری دارد، پرسش و پاسخ است. این روش در مدل جستجوی مخاطبان هم بسیار مشاهده شده است. پرسش و پاسخ بدین گونه است که یک سوال رایج و پرتکرار (براساس نیاز مخاطبتان) مطرح می‌کنید و پاسخ آن را در محتوای خود قرار می‌دهید. بگذارید با یک مثال این موضوع را با هم بررسی کنیم.

یک مثال برای پرسش و پاسخ

فرض کنید شما قصد ایجاد یک ایمیل شخصی را دارید اما نمی‌دانید چگونه باید یک ایمیل درست کنید. (شاید شما این موضوع را بدانید و با خود بگویید خب الان همه‌ کاربران نحوه‌ ساخت ایمیل را بدانند! اما اشتباه نکنید همیشه درصد بالایی از مخاطبان ساده‌ترین سوالاتی که برایشان پیش می‌آید را سرچ می‌کنند حتی اگر پاسخ آن را بدانند، برای اطمینان آن را چک می‌کنند).

این سوال دریچه‌ای به سمت محتواهایی خواهد شد که جواب آن را در خود دارند. این روزها بسیاری از تولیدکنندگان محتوا سعی می‌کنند محتوایی که با موضوع پرسش و پاسخ است، به صورت ویدئویی و کاملا شفاف برای مخاطبان خود عرضه کنند. اگر این عبارت را در گوگل سرچ کنید چنین تصویری را خواهید دید:

تولید محتوا چیست

گوگل همیشه به دنبال یک جواب سریع برای کاربران خود است. جوابی که بدون حاشیه و بسیار اصولی بتواند تمام نیازهای مخاطبان خود را برطرف کند.

جالب است بدانید اخیرا گوگل هم برای اثبات این موضوع جایگاهی بالاتر از رتبه اول کلمه‌ کلیدی، به عنوان جایگاه صفر تعریف کرده است و یک برش از سایتی که بهترین جواب را داده در بالای تمام نتایج دیگر نشان می‌دهد و سعی می‌کند کاربر حتی بدون ورود به لینک جواب سوال خود را بگیرد. مثلا ما به عنوان کاربر می‌خواهیم بدانیم جمعیت شهر تهران چقدر است؟ اگر این سوال را از گوگل بپرسیم قطعا خواهیم دید که جواب ما را به صورت خیلی سریع از مقاله‌ای که بیشترین اعتبار را دارد، خواهد داد. جالب اینجاست گوگل بعد از نوشتن کلمه‌ جمعیت از روی لوکیشن ما متوجه سوال مورد نظر شد و خیلی سریع‌تر از چیزی که فکرش را می‌کردیم به جواب رسیدیم.

این نکته بسیار مهم است که بتوانیم به درستی و سرعت جواب صحیحی به سوالات مخاطبانمان بدهیم.

تولید محتوا چیست

3. روش A & B

یکی از تکنیک‌هایی که این روزها در تولید محتوا بسیار مورد استفاده مخاطبان قرار می‌گیرد مقایسه بین دو محصول است. محتوایی که شرکت‌های بزرگ بسیار از آن بهره می‌برند. یک مثال بسیار رایج در این زمینه مقایسه کالاهای دیجیتال مانند موبایل و لب تاپ و … است. به عنوان مثال مخاطب می‌خواهد یک تلفن همراه بخرد. او تحقیقات مختلفی برای این موضوع انجام می‌دهد. مثلا در انتخاب آیفون 13 پرومکس، IPhone 14 proMax و Samsung S23 Ultra مردد است و با جستجو به محتواهایی می‌رسد که آن‌ها را مقایسه می‌کند.

تولید محتوا چیست
تولید محتوا چیست

4. حقایق و آمارها

حقایق و فکت‌های علمی در موضوعات مختلف همیشه مورد استقبال مخاطبان بوده است. همه ما نسبت به مطالبی که تاکنون نشنیده‌ایم و با تیترهای جذاب برای ما پیش می‌آید مقاومتی نداریم و آن‌ها را مطالعه می‌کنیم. تولید محتواهای علمی، به روز و منحصر به فرد عموما مخاطبان بسیاری را برای تولید کنندگان محتوا به دنبال دارد.

5. بایدها و نبایدها

همیشه ترس یکی از فاکتورهای مهمی است که مخاطبان برای اطمینان و آگاهی بیشتر نسبت به محصولات و خدمات اقدام به جستجو در فضای وب می‌کنند. شاید بارها مقالاتی با این عنوان را دیده‌اید: بایدها و نبایدها در مورد …،  7 باید در خصوص….، 5 نکته مهم که نباید….،  10 برند برتر که در خرید ……، همه‌ این محتواها از تکنیک باید و نباید استفاده می‌کنند.

تولید محتوا چیست

6. داستان های شرکت و برند

یکی از محتواهایی که می‌توانید تولید کنید داستان شرکت و برند شما و یا حتی برندهای موفق است. همیشه مخاطبان نسبت به اتفاقاتی که برای برند شما افتاده است و یا درحال افتادن است کنجکاو هستند. این سبک محتواها در صورتی که با روایتی جذاب همراه باشد استقبال مخاطبان را به همراه خواهد داشت.

7. داستان‌های موفقیت

یکی از خصوصیاتی که می‌توان گفت در بشر نهادینه شده است الگو گرفتن از افراد موق است. این تکنیک تولید محتوا با موضوعات جذاب اقدام به بیان داستان افراد موفق و یا برندهای موفق می‌کند تا از این طریق مخاطبان علاقمند را جذب کند.

8. روش timeline

مخاطبان علاقمند هستند تا وقایع و محصولات را درگذر زمان مشاهده کنند. شما می‌توانید از این نوع ایده برای بررسی و پیشرفت محصولات و خدمات خود از گذشته تاکنون استفاده کنید.

 

ما تنها در این مقاله فقط به 10 مورد از ایده‎های تولید محتوا اشاره کردیم. هر محتوایی که بتواند مخاطبان را به صفحه لندینگ شما در وب سایت یا شبکه‌های اجتماعی هدایت کند، آن‌ها را به خوبی تغذیه کند، با برند و کسب شما آشنا کرده و نهایتا از آن‌ها مخاطبانی وفادار و رضایتمند بسازد، یک محتوای خوب قلمداد می‌شود.

 

سخن آخر

این روزها که بازار تولید محتوا بسیار داغ‌تر از هر زمانی است، توجه به تولید محتوای باکیفیت و رقابتی اهمیت فراوانی پیدا کرده است. این موضوع هم از نظر موتورهای جست‌جو و هم از نظر مخاطبان قابل بررسی است. موتورهای جست‌جو برای رده‌بندی بهتر محتواها، با کیفیت‌ترین و تکنیکال‌ترین آن‌ها را انتخاب می‌کنند. مقالاتی مورد توجه موتورهای جست و ‌جو قرار می‌گیرند که توانسته باشند پاسخ خوبی به عبارات مورد نظر جستجوکننده دهند. از طرفی محتوا باید مخاطب پسند باشد و بتواند ارتباط خوبی با مخاطب برقرار کند. همه‌ این موضوعات یک طرف و اهداف شما از مارکتینگ یک طرف! تولید محتوا ظرافتی دارد که باید همه‌ جنبه‌های آن مورد توجه قرار گیرد.

امیدواریم که توانسته باشیم در این مقاله پاسخی جامع برای سوال تولید محتوا چیست داده باشیم. از همراهی شما در این مقاله بسیار سپاسگزاریم و خوشحال می‌شویم اگر تجربه‌ای در خصوص تولید محتوا دارید و یا اگر نکته‌ای را از قلم انداخته‌ایم آن را با ما به اشتراک بگذارید.