تدوین استراتژی برند

استراتژی برند مؤثر یک ابزار قدرتمند برای تعریف و تمایز کسب و کار شما در بازار رقابتی امروز است. این استراتژی نه تنها به ایجاد تصویری مثبت از برند کمک می‌کند، بلکه ارتباطی قوی و پایدار با مشتریان نیز برقرار می‌سازد. صدای برند، طراحی برند، ارزش های برند، داستان برند و حال و هوای برند عناصر کلیدی یک استراتژی برند موفق هستند.

همراه ما باشید تا بدون اتلاف وقت، این 5 گام مهم را بررسی کنیم و شما را در مسیر ایجاد یک برند قوی و موفق هدایت کنیم.

نمونه استراتژی برند

  1. یک داستان برند قانع کننده بنویسید

داستان برند شما روایتی است که برای برقراری ارتباط با لحظات ضروری در داستان منشأ کسب و کارتان، باورها و ارزش‌های اصلی و هدف کسب‌وکارتان استفاده می‌کنید.

داستان‌های برند باعث ایجاد ارتباط بین کسب و کار شما و مشتری می‌شود. با به اشتراک گذاشتن دلیل وجودتان، آنچه که برای آن ایستاده‌اید و آن چیزی شما را برای شروع و ادامه راه الهام بخشید، محیطی باز ایجاد می‌کنید که مردم می‌توانند کسب و کار شما را در سطح عمیق‌تری بشناسند.

مثال داستان برند: Fly by Jing

محصول اصلی فلای بای جینگ، چیلی سیچوان که کاملاً طبیعی است. این برند به فروش محصولات دیگری نیز می‌پردازد، از جمله سس‌ها، کوفته‌ها و ادویه‌جات. در وب‌سایت شرکت، داستان تأسیس برند توسط جینگ گائو بیان شده، که الهام گرفته از طعم‌ها و رستوران‌های محلی چنگدو، زادگاه او، است. وب‌سایت فلای بای جینگ همچنین به ارزش‌های برند می‌پردازد، مانند «قدرت برای توانمندسازی» و دلیل اهمیت محصولاتش را توضیح می‌دهد.

در نهایت، جینگ تأکید می‌کند که هر یک از محصولاتش نه تنها طعم خاصی دارد، بلکه داستانی منحصر به فرد از تجربیات خودش را نیز بازگو می‌کند. این ادغام داستان‌ها در تجربه‌ی واقعی مصرف محصول، نه تنها مشتریان جدیدی را جذب می‌کند بلکه نشان‌دهنده‌ی توجه و دقت خاصی است که به هر آیتم می‌شود.

  1. صدای برند خود را پیدا کنید

کلمات و عباراتی که یک برند برای برقراری ارتباط با مشتریان فعلی یا جدید در کانال‌های بازاریابی مختلف استفاده می کند، صدای برند نامیده می‌شود.

صدای یک برند، نوع پیام برند را که یک کسب و کار استفاده می کند، نشان می دهد. اغلب با آمیختن شخصیت یک برند با ارزش های اصلی آن، بزرگترین نقش را در ایجاد ارتباط با پایگاه مشتری ایفا می کند.

صدای برند قوی ممکن است شما را به یاد بهترین دوست ، یک معلم مهربان یا یک پزشک دلگرم کننده بیاندازد. این لحن را برای رابطه‌ای که مشتری با یک برند در طول زمان ایجاد می‌کند تعیین می‌کند و به آنها نشان می‌دهد که از آن چه انتظاراتی می توانند داشته باشند.

برندی که صدایی پر از شخصیت ایجاد نمی‌کند، خطر از دست دادن آن ارتباط یا ارسال پیامی متفاوت از آنچه واقعاً می‌خواهد را دارد.ایجاد یک راهنمای سبک داخلی برای صدای برند تضمین می‌کند که به طور مداوم نشان داده شود.

مثال صدای برند: Sun Bum

برند تولید ضد آفتاب Sun Bun که در ساحل کاکائو، فلوریدا آغاز به کار کرده است، هم به عنوان یک جامعه از افرادی که «زیر نور خورشید زندگی می‌کنند و عشق می‌ورزند» و هم به عنوان مجموعه‌ای از محصولات مراقبت از خورشید، مو و پوست شناخته می‌شود. برند Sun Bun با شعارهایی مانند «کمتر کار کن، بیشتر زندگی کن»، بر روحیه آرام و فعال خود تأکید می‌کند و این لحن دوستانه را با پیام‌های کلیدی در مورد محافظت در برابر آفتاب ترکیب می‌کند.

Sun Bum

نتیجه این ترکیب، صدای برندی است که نه تنها با مشتریان ارتباط برقرار می‌کند، بلکه اعتماد آنها را نیز جلب می‌کند.

  1. طراحی هویت بصری برند خود را ایجاد کنید

هویت بصری برند چیزی فراتر از یک لوگو است. این مجموعه‌ای از تصمیمات بصری است که برند شما را در هر جایی که ظاهر می کند تعریف می کند.

نحوه نمایش بصری کسب و کار شما از پالت رنگ گرفته تا فونت گرفته تا سبک عکاسی  در محصولات، وب سایت و پلتفرم های بازاریابی شما طراحی هویت بصری برند نامیده می‌شود و این اغلب اولین و سریع ترین راهی است که یک مشتری بالقوه در بازار هدف شما می‌تواند بفهمد که شما چه چیزی را درک می‌کنید.

یک مشتری بالقوه ممکن است نام تجاری شما را تا حدودی به دلیل نحوه بسته بندی و طراحی محصولات یا به دلیل الگوهای رنگارنگی که به طور مثال از طریق بازاریابی ایمیلی ارسال کرده‌اید، دوست داشته باشد.

مانند هنر، طراحی هویت بصری برند نیز می‌تواند واکنش عاطفی ایجاد کند.

نبود طراحی مناسب می‌تواند برند شما را بدون هویت بصری باقی بگذارد و این عامل ممکن است مشتریان احتمالی زیادی را از شما دور کند. طراحی اجزای بصری برند شما از برچسب های محصول گرفته تا درج بسته بندی تا صفحه اصلی شما به آن موقعیت قوی تری در بازار می بخشد، می تواند تجربه مشتری را بهبود بخشد، هویت بصری قوی ایجاد می کند و می تواند شما را از رقبای خود متمایز کند.

مثال طراحی هویت بصری اپل

طراحی هویت بصری برند “Apple” یکی از بهترین مثال‌های موجود برای نشان دادن اهمیت و تأثیرگذاری هویت بصری است.

هویت بصری این برند با استفاده از رنگ‌های ملایم و نوترال، فونت‌های ساده و مدرن مانند San Francisco، و استفاده‌ی هوشمندانه از فضای خالی، ارتباط بسیار قوی و مشخصی را با مخاطبین خود برقرار می‌کند. طراحی ساده ولی قدرتمند لوگوی این برند، که یک سیب گاز زده است، به خوبی نمایانگر خلاقیت و نوآوری شرکت است.

طراحی هویت بصری اپل

هویت بصری Apple همچنین از طریق بسته‌بندی محصولاتش به نمایش گذاشته می‌شود. بسته‌بندی‌ها با طراحی مینیمالیستی خود و فضای خالی فراوان، توجه را مستقیماً به محصول می‌کشانند. این رویکرد نه تنها ظاهری زیبا و تمیز به محصولات می‌دهد بلکه بیانگر کیفیت و دقت شرکت در جزئیات است.

همچنین، در سطح دیجیتال، وب‌سایت Apple با طراحی ساده و کاربرپسند خود، به خوبی هویت بصری برند را منعکس می‌کند و تجربه‌ای ساده ولی عمیق از تعامل با برند را به مشتری ارائه می‌دهد. این مجموعه از عناصر بصری نه تنها هویت قوی برای Apple ایجاد می‌کند بلکه آن را به عنوان یک نماد فرهنگی ممتاز معرفی می‌کند.

  1. به ارزش‌های برند خود پایبند باشید

چرا برند شما وجود دارد؟ آیا دلایلی وجود دارد که کسب و کار شما فعالانه برای حل آنها تلاش می‌کند؟

سوالاتی از این دست کمک می‌کند تا در قلب ارزش‌های برند شما، یا باورها و اصولی که کسب و کار شما را راهنمایی می‌کند، قرار بگیرید.

ارزش‌های برند به پارامترهایی تبدیل می‌شوند که به شما کمک می‌کنند تشخیص دهید که آیا یک تصمیم یا مشارکت با اهداف کسب‌وکار شما مطابقت دارد یا خیر، با جامعه خود ارتباط برقرار کنید و مشتریان بالقوه‌ای را پیدا کنید که باورهای مشابهی دارند. ارزش‌های برند اغلب از طریق دستورالعمل‌های برند تدوین می‌شوند، که می‌تواند همراه با راهنمای سبک مورد استفاده قرار گیرد.

ارزش‌های برند مثال: Saie 

برند آرایش  Saie چارچوبی را برای ارزش‌های برند خود به نام Feel Good Five ایجاد کرد. این پنج مقدار نشان دهنده معیارهایی هستند که کسب و کار برای ارزیابی محصولات خود از آنها استفاده می‌کند. برقراری ارتباط آنها با مشتریان فعلی و جدید تضمین می‌کند که آنها توجه و دقت لازم را برای هر یک از آنها درک می کنند.

ایجاد ارزش‌های برند به شما هدف می‌دهد. انتقال این ارزش‌ها به وضوح و اغلب به جامعه شما اجازه می‌دهد تا با آن ارزش‌ها ارتباط برقرار کند و محصولاتی را از برندهایی خریداری کند که واقعاً به آن‌ها اعتقاد دارند. و این می‌تواند حس وفاداری مشتری را افزایش دهد.

  1. حال و هوای برند خود را تعریف کنید

حال و هوای یک برند، احساس عمومی است که در وب سایت، شبکه‌های اجتماعی، بسته بندی محصول و غیره منتشر می کند. این حال و هوا می تواند هر چیزی باشد، از شوخی گرفته تا خنده و تلفیقی از شخصیت، ارزش‌ها و زیبایی شناسی یک برند است.

ایجاد حس و حال به تجربه کلی مشتری با نام تجاری شما کمک می کند و می تواند تأثیری به یاد ماندنی تر و ماندگارتر از خود به جای بگذارد.

نمونه فضای برند: Baggu

باگو انواع کیف‌های رنگارنگ چاپی را می‌فروشد. وبسایت آنها بازیگوش و شیک است و از بازی کردن با متن‌های تبلیغاتی نمی‌ترسد. استفاده از کلمات خلاقانه و جملات شوخ طبع مانند “اجازه ندهید جوراب‌ها در هوا پراکنده شوند” فضا را سبک و خوشایند نگه می‌دارد.

سخن پایانی

ایجاد استراتژی برند موثر نیازمند دقت و هنر است؛ شبیه ساخت یک اثر هنری که هر بخش آن باید با دقت و هماهنگی کامل خلق شود.

با نوشتن داستانی قانع‌کننده، تعریف صدای برند، طراحی هویت بصری جذاب، حفظ ارزش‌های راسخ و خلق حال و هوای منحصربه‌فرد، شما نه تنها برندی شناخته‌شده می‌سازید بلکه یک تجربه‌ی به‌یادماندنی برای مشتریان‌تان ارائه می‌دهید که آن‌ها را به سمت برند شما جذب می‌کند و وفاداری آن‌ها را تضمین می‌کند.

با پیروی از این نکات و توجه به جزئیات، می‌توانید یک استراتژی برندینگ موفق ایجاد کرده و برند خود را به طور مؤثر در بازار تقویت کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *