تگلاین چیست؟
یک عبارت کوتاه، متمایز و بهآسانی قابل تشخیص است که نام تجاری را همراهی میکند، قول آن را نقل میکند و در قالب کلماتی اندک و بهیادماندنی، موضوع تبلیغ یا آگهی تجاری را جالب و جذاب مینماید. شعارها، یادآوری را تقویت میکنند.
مانند شعار نایک؛
just do it:
«فقط انجام بده»
تگ لاین و اسلوگان دو ابزار مهم در معرفی کسب و کار هستند. اما بسیاری از افراد این دو مفهوم را با هم اشتباه میگیرند. در ادامه به تفاوت تگ لاین و اسلوگان میپردازیم و نحوه تشخیص آنها را بررسی میکنیم. توانایی تمایز دادن این دو مفهوم به شما کمک میکند تا به صورت موثر کسب و کار خود را به مخاطبان هدف معرفی کنید.
اهمیت ماندگاری برند
یکی از عوامل ماندگاری برند، داشتن اسلوگان یا شعار تبلیغاتیست. شعاری که جز معرفی محصول، بتواند توجه مخاطب را به ماهیتش جلب کند. اسلوگان معمولا کاربردی کوتاهمدت دارد و دوره به دوره تغییر میکند تا کمپین بازاریابی محصول، تازه و پویا بماند. حالا در این میان بعضی اسلوگانها تاثیرگذارترند و سالهای سال در ذهن نسلی ماندگار میشوند، کاربردشان بلندمدت شده و تبدیل به تگلاین میشوند.
تگلاین چیست و چه تفاوتی با اسلوگان دارد؟
تگ لاین، یک شعار تبلیغاتی کوتاه است که برای معرفی و تقویت نام تجاری یک برند استفاده میشود. این شعارها برخلاف اسلوگانها، دائمی هستند و در طول فعالیت یک برند تغییر نمیکنند. شرکتها و کسب و کارها در کمپینهای بازاریابی و تبلیغاتی از تگ لاین استفاده میکنند تا تاثیر همیشگی بر مخاطبان داشته باشند. تگ لاین، هدف و رویکرد اصلی یک برند را بدون ذکر ویژگیهای محصولات و خدمات آن به مشتریان معرفی میکند و آنها را تحت تاثیر قرار میدهد. این عبارات به یادماندنی هستند و یک برند را از سایر برندها متمایز میکنند و به مصرف کنندگان کمک میکنند تا نام تجاری را به خاطر بسپارند. به عنوان مثال، شرکت همراه اول از تگ لاین “هیچکس تنها نیست” استفاده میکند که از همان ابتدا در کنار نام و لوگوی شرکت ذکر شده است.
همچنین، برند نایکی از تگ لاین فقط انجامش بده “Just Do It” استفاده میکند که در سراسر جهان شناخته شده است.
اسلوگان به عنوان یک تگ لاین، یک خلاصه جذاب است که به برندسازی کمک می کند. اما تفاوت اساسی بین این دو در مقیاس و گستره آنهاست. تگ لاین کسب و کار را معرفی می کند، در حالی که اسلوگان نمایانگر یک محصول یا بخشی از یک کمپین تبلیغاتی است.
تگ لاین مختص سازمان است و عصاره ارزش ها و هویت آن را نشان می دهد و اسلوگان معمولاً مرتبط به محصول، بازار و نیاز مشتری می باشد.
شعارهای دیجی کالا هر کدام در زمان خود تأثیرگذاری بینظیر خود را داشتهاند. بازاریابان با انتخاب شعار “بررسی، انتخاب و خرید آنلاین” به مخاطبان نشان دادهاند که با طی کردن این مسیر، میتوانند در کمترین زمان ممکن و با کمترین زحمت به محصول موردنظرشان دست یابند. حتی گاهی اوقات، مبلغ کمتری برای خرید آنها پرداخت میکنند که باعث شگفتی بیشتر مصرفکننده و کاربر شود.
تگ لاین ایرانی
- سرای ایرانی، سرای هر ایرانی (سرای ایرانی)
- بررسی، انتخاب، خرید آنلاین (دیجی کالا)
- طعم خوش لحظهها (چی توز)
- درسته که سرد اما کنار شومینه گرمه (شومینه)
- مانا طعم به یادماندنی (ماکارونی مانا)
- به سلامت خانواده میاندیشد (پاکسان)
- هم مزهی هر لحظه (مزمز)
- دوست بزرگ و کوچک (رامک)
- سن ایچ و دیگر هیچ (سن ایچ)
- انتخابی مطمئن (بوتان)
- بانک تجارت، بانک فردا (بانک تجارت)
- زیبا، جادار، مطمئن (امرسان)
- به همین سادگی به همین خوشمزگی (پودر کیک رشد)
- ال سی من، انتخاب خاص تن (ال سی من)
- همراه سرد و گرم زندگی (راسان)
- بانک خوب سرمایه است (بانک سرمایه)
نمونه تگ لاین و اسلوگان خارجی
۱. نایک:
فقط انجامش بده!
۲.مک دونالد:
من عاشقشم!
3. شعار تبلیغاتی آدیداس:
غیر ممکن وجود نداره.
۴.دیزنی لند:
شادترین نقطه ی روی زمین
۵.ریباک:
من همانی هستم که هستم.
۶.فولکس واگن:
کوچک فکر کنید.
۷. شعار تبلیغاتی کی. اف. سی:
غذای عالی
۸.مارک اند اسپنسر:
حق همیشه و کاملاً با مشتری است.
۹.پورشه:
جایگزینی نیست.
۱۰.آی بی ام:
راه حلی برای سیاره هوشمند.
۱۱.سونی:
باورش کن.
۱۲.آی مکس:
بزرگ فکر کن.
۱۳.دوپونت:
معجزه دانش.
۱۴.انرگایزر:
به مسیرت ادامه بده، ادامه بده، ادامه بده …
۱۵.پلی استیشن:
در دنیای خود زندگی کنید، در دنیای ما بازی کنید.
۱۶.دانکن دوناتس (Dunkin’ Donuts):
آمریکا با دانکن اداره میشود
۱۷.کانن:
آن چیزی که ما اعتقاد داریم را ببینید.
۱۸. شعار تبلیغاتی نیکون:
در قلب تصویر
۱۹.کداک:
لحظاتت را به اشتراک بذار، زندگی ات را به اشتراک بذار.
۲۰.فدکس:
وقتی که هیچ فردایی نیست.
21. با لذت برانید:
بی ام دبلیو
22. بهترین یا هیچ چیز
(بنز Mercedes Benz)
بدون دیدگاه