فهرست مطالب
ToggleCHATGPT چیست و چه تاثیری بر بازاریابی و مارکتینگ دارد؟
CHATGPT چیست؟ در سالهای اخیر استفاده از هوش مصنوعی در صنایع و کسب و کارهای مختلف بسیار رواج پیدا کرده. از تولید یک قطعه موسیقی با ژانر و ریتم منحصربهفرد گرفته تا ساخت یک قطعه فلزی سه بعدی برای یک ماشین تنها با چند کلمه، با استفاده از هوش مصنوعی امکان پذیر هست.
اما نکته قابل توجه آن است که به تازگی این فناوری جدید در استراتژیهای بازاریابی مورد استفاده قرار گرفته و با هر بار بازنمایی، هوشمندتر شده است. حال سوال اینجاست که این هوش مصنوعی در بازاریابی تا کجا پیش خواهد رفت و آیا میتواند جایگزین نقشها و تیمهای مختلف مارکتینگ شود؟
این مسئله با پیدایش ChatGPT Open AI نگرانیهای بسیاری را برای مارکترها به وجود آورده است. اینکه آیا دوران مارکتینگ توسط انسانها، دارد به پایان خود نزدیک میشود؟
فهرست مطالبی که در این مقاله می خوانید
ChatGPT چیست؟
ChatGPT یک ربات چت هوش مصنوعی است که از یک مدل پردازش زبان طبیعی به نام GPT-3 استفاده میکند. این ربات توسط شرکت OpenAIکه از سال ۲۰۱۵ در زمینه هوش مصنوعی راهاندازی شد، توسعه پیدا کرده است.
از ChatGPT در صنایع مختلف از جمله بازاریابی به عنوان ابزاری برای بهبود و خودکارسازی تعاملات مشتری تا به حال استفاده شده است. همچنین بسیاری از کاربران از این قابلیت برای کپیرایتینگ، توضیحات محصول، نوشتن وبلاگ، برنامه ریزی ایونت و … استفاده کردند.
از زمان راهاندازی این ربات در نوامبر 2022 تا به حال جهان و دانشمندان صحبت درباره آن را متوقف نکردند و موارد و ایدههای زیادی در مورد نحوه استفاده از آن دیده شده، اما هنوز موارد استفاده جامع در حوزه مارکتینگ دیده نشده است.
در این مقاله به بررسی استفاده از ربات ChatGPT در حوزه مارکتینگ میپردازیم.
هوش مصنوعی و مارکتینگ
کاربردهای بالقوه زیادی برای هوش مصنوعی در مارکتینگ وجود دارد، اما هنوز به مرحله اجرایی شدن نرسیده اند. طبق گزارشات، تنها 13 درصد کسب و کارها برای اتوماسیون مارکتینگ خود از هوش مصنوعی و ماشین لرنینگ استفاده کردند و نزدیک به 38 درصد آنها درحال برنامهریزی برای استفاده از این فناوری در 12 ماه آینده هستند و بیش از نیمی از این کسبوکارها هیچ برنامهای برای به کار بردن هوش مصنوعی ندارند.
مارکترها چطور میتوانند از ChatGPT استفاده کنند؟
chatGPT و سئو
درخواست و تحقیق کلمات کلیدی:
chatGPT میتواند به شما کمک کند تنها با چند سوال ساده، طرح تحقیقاتی کلیدواژه را شروع کند. برای این کار کافی است تنها یک عبارت یا کلمه را به این ربات بدهید و از آن بخواهید که کلمات کلیدی مرتبط با کلمه پیشنهادی شما ارائه کند. پس از گذشت تنها چند ثانیه، نتیجه شما را شگفت زده خواهد کرد. به تصویر زیر دقت کنید.
یکی دیگر از جنبههای مهم تحقیق کلمات کلیدی، شناسایی هدف جستجوی هر کلمه کلیدی است. این موضوع به شما این امکان را میدهد که محتوای مرتبط و کلمات کلیدی را در صفحات مرتبط وبسایت جایگذاری کنید تا مخاطب هدف را جذب کنید. بنابراین از ChatGPT میتوانید لیست کلمات کلیدی را بر اساس هدف جستجوی آنها مانند تجاری، معاملاتی و یا اطلاعاتی، به صورت گروهی سازماندهی کنید. با این قابلیت بدون داشتن دانش سئو، مراحل اولیه تحقیق درباره کلمات کلیدی را آغاز کردید.
درخواست پیشنهاد موضوع
شما میتوانید از ChatGPT لیستی از متداولترین سئوالات مربوط به کلمه کلیدی اصلی شما را که به مخاطبان هدفتان مرتبط است، درست کنید. این موضوع به شما این امکان را میدهد که محتوایی با کیفیت ایجاد کنید که بیشترین ارزش را برای مخاطبان خود فراهم کند. این سوالات را میتوان در بخش سئوالات متداول در وبسایت شما، تک تک محتوای وبلاگ یا حتی پستهای رسانههای اجتماعی پاسخ داد.
ChatGPT و توسعه وب
کد نویسی و دیباگ کد
با استفاده از ChatGPT میتوان خواسته و نوشته مورد نظرتان را به کد تبدیل کنید. برای مثال میتوانید از این ربات، کد یک ماشین حساب با ویژگیهای مورد نظرتان را درخواست کنید. و همانطور که مورد انتظار است، پس از چند ثانیه، کد آن به شما تحویل داده میشود.
همچنین میتوانید با اعلام اینکه من در تکمیل این کد دچار مشکل هستم و کپی پیست کردن کد ناقص، آن را به طور کامل به همراه توضیحات تحویل بگیرید.
ChatGPT و نوشتن کپی رایتینگ تبلیغاتی و ساخت کمپین
کپیرایتنیگ تبلیغاتی
ChatGPT میتواند یک ابزار عالی برای کمک به نوشتن سرفصلهای PPC با نرخ تبدیل بالا باشد. برای اینکه از ChatGPT لیستی از عناوین تبلیغات گوگل را بخواهید میتوانید عنوان زیر را سرچ کنید:
“Write 5 high-converting headlines for a google ads campaign containing the keyword “seo agency” in 90 characters including spaces.”
مهم است که به یاد داشته باشید که ChatGPT یک ربات آموزش دیده مولد است و فقط به دادههای آموزشی خود دسترسی دارد. بنابراین هر چه تعداد افراد بیشتری از این پلتفرم استفاده کنند، پاسخهای آن بهتر خواهند بود. اما تا زمانی که هوش مصنوعی بیشتر توسعه نیابد، بهتر است از آن به عنوان آغازگر ایده استفاده شود تا تولیدکننده ایده. این بدان معناست که میتوان از این سرفصلها برای ارائه یک جهت کلی برای تیتر خود استفاده کرد.
جستجوی کیورد(کلمه کلیدی)
تحقیق کلمات کلیدی برای تبلیغات پولی را میتوان به روشی بسیار شبیه به تحقیق کلمات کلیدی برای سئو انجام داد. اگر در حال توسعه یک کمپین PPC هستید و میخواهید تغییرات و مترادفهای کلمات کلیدی را در کمپین خود هدف قرار دهید، یکی از سادهترین و سریعترین راهها ایجاد یک لیست کلیدواژه با استفاده از ChatGPT است.
ساختار کمپین
یکی از بهترین و مفیدترین کارهایی که میتوان با استفاده از ChatGPT انجام داد، دستور ساخت کمپین PPC است. این ربات در آخرین تلاش خود برای ایجاد این کمپین، 3 گروه تبلیغاتی مختلف با کلیدواژههای پشتیبانی کننده و سرفصلها ارائه کرد. همچنین یک گام فراتر از انتظار رفت و تنظیمات کمپین را هم پیشنهاد داد. اگر در حال طراحی یک کمپین برای محصولی ناآشنا هستید، این ربات میتواند یک ابزار عالی برای شروع طراحی اولین کمپین باشد.
Chat GPT و کپیرایتنگ و کپشن شبکههای اجتماعی
پست و وبلاگ
وقتی که تحقیقات کلمات کلیدی خود را کامل کردید و سوالاتی که مخاطبان از شما اغلب میپرسند را دانستید، زمان بازاریابی محتوایی میرسد. ChatGPT میتواند یک طرح کلی وبلاگ را برای مورد نظر خود را به شما ارائه کند. شما حتی میتوانید تعداد کلماتی که برای وبلاگ خود میخواهید را به او بگویید، در غیر این صورت پاسخ کوتاه خواهد بود.
کپشن شبکههای اجتماعی
یکی از بهترین راههای برای صرفه جویی در زمان نوشتن کپشن برای پستهای شبکههای اجتماعی، استفاده از ChatGPT است. بدین صورت که از این ربات درخواست میکنید که کپشنی مرتبط با موضوع دلخواهتان به شما ارائه کند و پس از چند ثانیه، از نتیجه استفاده کنید. طبق برخی گزارشات، برخی از کاربران اعلام کردند که از ChatGPT درخواست کردند که کپشنها را با لحن خاصی بنویسد تا با برندشان همخوانی داشته باشد و این ربات نزدیکترین پاسخها را داده است.
گوگل و ماکروسافت، رقیب جدی ChatGPT
شرکت ماکروسافت در مراسم ویژه خود که تاریخ 18 بهمن برگزار شد خبر از مرورگر Bing با قابلیت هوش مصنوعی پیشرفته پرده برداری کرد. به نظر میرسد این فناوری چیزی فراتر از ربات ChatGPT باشد. این مرورگر به طور کلی تغییرات چشمگیری داشته و در عمل جستجو بهینه شده است. مدل پرومتئوس، متد جدیدی است که مرورگر بینگ از آن استفاده میکند. این متد نه تنها باعث نتایج دقیقتر، ایمنتر و مطمئنتر میشود بلکه کمک میکند که خرابکاران اینترنتی نتوانند از آن سواستفاده کنند. از دیگران خصوصیات Bing ارتقای هسته مرکزی ایندکسهای جستوجو از طریق پیادهسازی این مدل هوش مصنوعی در الگوریتم جستجو است که آن را به یکی از مهمترین رقبای ChatGPT تبدیل میکند.
اما گوگل هم در این بین دست از تلاش بر نداشته و هوش مصنوعی جدید خود به اسم Bard را به عنوان جدیدترین محصول خود معرفی کرده است. سونداری پیچای، مدیرعامل گوگل، درباره تواناییهای این ربات چت باهوش اعلام کرد: «Bard یک سرویس آزمایشی مبتنی بر هوش مصنوعی است که به صورت مکالمه محور جلو میرود و میتواند سوالات کاربران را در قالب یک گفتوگو پاسخ دهد.» این ابزار در حال حاضر به صورت آزمایشی در اختیار برخی از کاربران مورد اعتماد گوگل قرار گرفته و پس از رفع اشکالات، در آیندهای نزدیک، به طور عمومی از آن رونمایی خواهد شد پس CHATGPT چیست و شناخت و تحلیل این ابزار در مسیر این تکنولوژی بی تاثیر نخواهد بود.
سخن پایانی
این ها تنها بخش کوچکی از امکانات ربات ChatGPT در حوزه مارکتینگ بود. قابلیتهایی همچون توسعه محتوا، توسعه و بهینه سازی تبلیغات دیجیتال و … از موارد شناخته شده استفاده از این ربات در مارکتینگ است و قطعا در آینده پس از توسعه نرمافزاری، شاهد امکانات بیشتری خواهیم بود. اما سوال اصلی اینجاست که این ربات در آینده میتواند تیمهای مارکتینگ را از بین ببرد یا نه؟
در این مقاله با هم در مورد این که CHATGPT چیست و تاثیری آن بر بازاریابی و مارکتینگ پرداختیم .خوشحال می شویم که شما هم نظرات خود را در خصوص این پیشرفت بزرگ در حوزه هوش مصنوعی با ما به اشتراک بگذارید.
بدون دیدگاه