آژانس تبلیغاتی

آژانس تبلیغاتی


نسل Z چه کسانی هستند و چه ویژگی هایی دارند؟ نسل‌ها بر اساس زمینه‌ای که در آن بوجود آمده‌‎اند شکل می‌گیرند. به طور کلی احساسات و تجربیات مشترکی که یک نسل نسبت به تاریخ و تجربه زیستی‌اش دارد بر تفکر و رفتار امروز او تاثیر می‌گذارد. آیا شما نسلی هستید که دنیایی پر از فناوری، ارتباطات فوری و تغییرات سریع را تجربه می‌کنید؟ آیا شما از اینکه امروزه اطلاعات و داده‌ها بیشتر از هر زمان دیگری در دسترس شماست، لذت می‌برید؟ اگر پاسخ شما بله است، پس شما جزو نسل جدید جامعه، یعنی نسل Z هستید. نسلی که به‌طور معمول در دهه‌ی 1990 میلادی به دنیا آمد و تاکنون با تحولات فراوان در دنیای فناوری، تجارت و فرهنگ زندگی خود را شکل داده‌اند.

در این مقاله به طور مفصل به نسل Z خواهیم پرداخت و ویژگی‌های آن ها را بررسی خواهیم کرد. اما قبل از آن برای فهم بیشتر این مسئله نسل ها ابتدا توضیح کوتاهی در رابطه با دیگر نسل‌های قبل از “Z” خواهیم داشت.

انواع نسل‌ها

هر نسل دارای خصوصیات تقریباً مشترکی‌ست که می‌توان در تدوین برنامه‌های بازاریابی، تبلیغات و هزاران موضوع دیگر از این اطلاعات استفاده کرد. شناخت نسل‌ها اولین مرحله در راستای تنظیم یک استراتژی خوب برای هر متن سربرگ خود را وارد کنید اقدامی ست.

به طور کلی نسل ها به 6 دسته تقسیم می‌شوند:

 

 

Silent: 1925-1945

Baby boomer: 1946-1964

Gen X: 1965-1980

Gen Y: 1981-1996

Gen Z: 1997-2012

Alpha: 2013  

در این مقاله به طور مفصل به این موضوع که نسل Z چه کسانی هستند و ویژگی‌های آن ها خواهیم پرداخت. اما قبل از آن برای فهم بیشتر این مسئله نسل ها ابتدا توضیح کوتاهی در رابطه با دیگر نسل‌های قبل از “Z” خواهیم داشت.

نسل خاموش

نسل خاموش (Silent Generation)، نسلی است که بین سال‌های 1925 تا 1945 میلادی به دنیا آمده‌اند. این نسل با نام‌های دیگری همچون نسل صامت، نسل پرهیزکار و نسل نوین متشکل از آدم‌های ساکت و با متانت شناخته می‌شوند.

این نسل در دوره‌ای از تاریخ جهان به دنیا آمده‌اند که بعد از جنگ جهانی دوم و در دوره اعتماد به نفس و بسیار متفاوت با دنیای امروزی بود. این نسل در مقابل چالش‌های بزرگی همچون جنگ، بحران اقتصادی، بیماری‌های واگیر و تحولات فرهنگی ایستادگی کرده‌اند.

نسل خاموش به دلیل بیان نظرات کمتر و تمایلشان به نگه‌داشتن اطلاعات برای خودشان، به این نام شناخته شدند. آن‌ها نسلی بودند که در حدود ۲۰۰۰ کیلوبایت اطلاعات در مقایسه با ۵۵۰۰۰ کیلوبایت اطلاعات نسل جدید مثل نسل Z، در دسترس داشتند.

نسل خاموش در دهه‌های اخیر به دلیل رشد سن و سال، به بازار کار و حتی به قدرت اجتماعی خود در سیاست بیشتر مورد توجه قرار گرفته‌اند.

 

نسل Z چه کسانی هستند و چه ویژگی‌هایی دارند؟

نسل Baby boomer

نسلbaby boomer  فرزندان والدین نسل خاموش بودند. پدران این بچه ها عموما درحال خدمت در جنگ جهانی دوم به سر بردند به همین جهت والدین افسردگی بزرگی را پشت سر گذاشتند. این والدین دیدگاهی سخت، متعارف، محافظه کارانه و سرنوشت‌ساز به زندگی داشتند و از لحاظ اخلاقی نیز بی‌تفاوت، غیر ماجراجو، ناامید و پر استرس بودند.

نسل بیبی بومر به دلیل ثبات نسبی سیاسی بعد از جنگ جهانی دوم و اقتصاد رو به رونق ناشی از بازسازی پس از جنگ و توسعه صنعت بسیار خوشبین و امیدوارتر از والدینشان بودند. بیبی بومر‌ها نسل فرد گراتر و لیبرال‌تری بودند که در سال‌های 1946-1964 متولد شدند.

آن‌ها تمایل زیادی به رد ارزش های سنتی و مذهب داشتند. به طور ایده‌آلی در پی تغییرات اجتماعی بودند و شیوه‌های تفکر متفاوت را تست کردند. اغلب آن‌ها سعی بر منصف بودن داشتند. اهداف اجتماعی را دنبال می‌کردند و به سازمان خود نیز وفادار بودند.

نسل x

نسل X جمعیتی کوچکتر از نسل قبلی‌ست که متولد سال‌های 1965-1980 هستند. آن‌ها شاهد پایان جنگ سرد، معرفی رایانه‌های اولیه خانگی و تغییرات اساسی در صنعت رسانه بودند. نسل X با معرفی مداوم فناوری‌های جدید بزرگ شد. در نتیجه، این نسل به یک محیط در حال تغییر عادت کرده است.

  • آن‌ها اغلب تحصیلات بهتری نسبت به والدینشان دارند.
  • عملگرا، فهیم، باهوش اما غیراخلاقی توصیف شده اند.
  • بین پول و هنر اغلب پول را انتخاب می‌کنند.
  • مهارت و تخصص برای آن‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
  • ارزش زیادی برای استعدادشان قائل‌اند.
  • بیشتر به حرفه و تخصص خود متعهد هستند تا سازمان.
  • پذیرش فناوری‌های تغییر و روش‌های جدید انجام کار برای آن‌ها راحت تر از بیبی بومر‌هاست.
  • نسل X کارآفرینی را به عنوان یک گزینه شغلی پر دوام اما چالش برانگیز می‌بیند.
نسل Z چه کسانی هستند و چه ویژگی‌هایی دارند؟

نسل Y یا هزاره

نسل Y از گروه‌های پرجمعیت مانند نسل بیبی بومر است. آن‌ها با کامپیوترها، تلفن‌های همراه، پیام‌های فوری و ابزارهای پیشرفته مانند آی پاد و غیره بزرگ شده‌اند.

نسل Y بر اساس رویدادها و روندهای اواخر دهه 1990 و دهه هزاره شکل گرفته است، جایی که 11 سپتامبر، جنگ خلیج فارس، افغانستان، گرمایش جهانی و ظهور اینترنت، تلفن‌های همراه، ارتباطات فوری و سایت‌های شبکه‌های اجتماعی، این نسل را به صورت شبانه‌روزی به خود متصل کرده است، و این نسل به صورت جدی جهت گیری اجتماعی دارد.

  • صفات این نسل با والدینشان در تضاد است.
  • اغلب آن‌ها هیچ اعتقادی به سنت و مذهب ندارند.
  • با گذشت زمان این نسل، سکولار و بی‌تفاوت شده‌ است.
  • اکثر این افراد ایده‌آلیست‌هایی سازگار و واکنش گرا هستند، حتی اگر نسل های قبل این افراد را مشکل‌ساز و غیرمسئول بدانند.
  • آن‌ها به دوستان و روابط اجتماعی خود اهمیت می‌دهند.
  • منبع اخبار و سرگرمی هستند و مدل برخورد با جهان را فیلتر می‌کنند.
  • این نسل با اعتماد به نفس است.
  • نسل y به ساخت رزومه‌های قوی و ارتقای مهارت خود اهمیت می‌دهد.
  • باور آن‌ها این است که موفقیت با سخت کوشی حاصل می‌شود.
  • انگیزه‌های بیرونی به جای جاه طلبی‌های درونی به آن‌ها انگیزه می‌دهد.
  • بر خلاف نسل قبل دانشگاه را محل روشنگری نمی‌دانند.
  • آنها از مدرسه و دانشگاه لذت می‌برند، اما دلیل حضورشان کسب نمرات خوب است.
  • آن‌ها درباره مسائلی مثل امور مالی، ارزش مدارک تحصیلی و حقوق بالقوه و از این قبیل مسائل فکر می‌کنند

نسل Y به این جمله معتقد است “سخت کار کن، سخت بازی کن.”

  • در مواجهه با برنامه‌های بلند مدت بسیار حسابگر و منطقی هستند.
  • نسل Y نسل پر توقعی در محیط کار است آن‌ها احساس استحقاق دارند، و می‌خواهند که محل کار حول آن‌ها ساخته شود.
  • نسل Yبه نسبت نسل های قبل پرسشگر به حساب می‌آید.
  • مسئولیت را دوست دارند و تمایل دارند که توسط کارفرمایانشان مورد تحسین قرار گیرند.
  • از کار تیمی لذت می‌برند و مشارکت در وظایف خود را دوست دارند.
  • این نسل، تعادل بین کار و اوقات فراغت را مهم می‌داند.
  • نسل Y عموماً در مولتی تسک بودن خوب است و ابتکار کارآفرینی دارد.
  • عموماً به ایجاد تفاوت علاقه دارند و در مورد مسئولیت اجتماعی احساس قدرت می‌کنند.
  • نسل Y از خود توقعات زیادی دارد و دائماً سعی می کند مشکلات خود را حل کند.
  • هزاره‌ها چه در کلاس درس و چه در محل کار، دامنه و تنوع بیشتری از مسائل را انتظار دارند. 
  • می‌توانند با سرعت بیشتری کار کنند اما برای ایجاد انگیزه به اهداف مشخصی نیاز دارند. اقدامات انگیزشی سنتی چندان باعث هیجان زده شدن آن‌ها نمی‌شود.
  • نسل Y روحیه کارآفرینی دارد، انرژی فوق‌العاده‌ای که می‌تواند مزیت آن‌ها باشد، آن‌ها آماده هستند تا وارد دنیای تجارت شوند و در صورت لزوم شکست بخورند و دوباره به جلو حرکت کنند. آن‌ها شراکت را دوست دارند زیرا ارزش یادگیری مشارکتی را می‌دانند.
  • این نسل بیشتر از هر نسل قبلی در مورد محصولات جدید محتاط عمل می‌کند. اگرچه آن‌ها به برندهای مورد علاقه‌شان وفادار هستند، اما انتظار دارند که برندها وفاداری آن‌ها را به دست آورند.

در کمپین های بازاریابی هزاره‌ها ترجیح می‌دهند اطلاعات خود را با توصیه‌هایی از «رهبران فکر» دریافت کنند. تبلیغات سنتی تلویزیون، رادیو و بروشور در این نسل موثر نیست. کمپین‌های بازاریابی باید پیشنهادات خود را به طور مستقیم از طریق اینترنت، یوتیوب، فیس بوک، اینستاگرام وبلاگ‌ها و غیره به آن‌ها ارائه دهد.

نسل Z چه کسانی هستند و چه ویژگی‌هایی دارند؟

نسل Z

من یک میلیون کاربر جدید Instagram را به جامعه‌ی نسل Z اضافه می‌کنم! با این جمله بزرگترین روزنامه‌ها و رسانه‌های دنیا، موضوع اخبار خود را آغاز کردند. نسلی که بسیاری از اعضای آن، هنوز به عنوان نوجوان هستند، به‌طور بی‌سابقه از روش‌های پیشرفته‌ی ارتباطی و دیدگاه‌های جدید، برای ارائه‌ی ایده‌های خود در دنیای دیجیتال و بیرون از آن، بهره می‌برند.

به همان میزان که ارتباط جهانی افزایش می‌یابد، تغییر نسل می‌تواند نقش مهم تری در تنظیم رفتار نسل ها ایفا کند. نسل Z قبل از ابداع اصطلاح «اینفلوئنسر» ، جوانان این رول اجتماعی را با ایجاد و تفسیر روندها در جامعه ایفا می کردند.

اکنون نسل جدیدی از اینفلوئنسرها به میدان آمده‌اند. اعضای نسل Z که بین سال‌های 1997 تا 2012 متولد شده‌اند، بومی‌های دیجیتال واقعی هستند: از همان دوران جوانی، در معرض اینترنت، شبکه‌های اجتماعی و سیستم‌های تلفن همراه بوده‌اند و این روند، زمینه را برای ایجاد یک نسل فراشناختی فراهم کرده است.

در حال حاضر در برزیل، نسل زد  20 % از جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهد. اخیراً مک‌کینزی  به کمک یک آژانس تحقیقاتی متخصص در گرایش‌ مصرف‌کننده، برای انجام یک نظرسنجی در مورد رفتارهای این نسل و تأثیر آن بر الگوهای مصرف در برزیل همکاری کرده که منجربه پیدایش چند رفتار اصلی این نسل گردیده است:

  • برای بیان فردی ارزش قائل است.
  • به شدت از برچسب زدن اجتناب می‌کند
  • آن‌ها به دلایل مختلف با هم‌ نسل‌های خود بسیج می‌شوند.
  • آن‌ها عمیقاً به اهمیت گفتگو برای حل تعارضات و بهبود جهان اعتقاد دارند.
gen z نسل
gen z generation

نسل z چه کسانی هستند

نسل Z به افرادی اطلاق می‌شود که بین اواسط دهه 1991- 1370 تا اوایل دهه 2010-1390 به دنیا آمده‌اند. این نسل، که پس از نسل هزاره (نسل Y) قرار می‌گیرد، با تکنولوژی و اینترنت بزرگ شده‌اند و به طور معمول با دستگاه‌های دیجیتال و شبکه‌های اجتماعی بسیار آشنا هستند.

ویژگی‌های مهم این نسل زد generation z شامل تسلط به فناوری، تمایل به نوآوری، توجه به مسائل اجتماعی و محیط زیستی، و داشتن نگرش جهانی است. آن‌ها به سرعت با تغییرات جدید سازگار می‌شوند و تمایل دارند از روش‌های سنتی فاصله بگیرند.

این نسل با تأثیرات عمیقی که بر بازار کار، فرهنگ و فناوری دارد، نقش مهمی در شکل‌گیری آینده جامعه ایفا می‌کند.

این نسل سخت به دنبال حقیقت است.

  • در نهایت با نهادها به روشی بسیار تحلیلی و عملی ارتباط برقرار می‌کنند.
  • در مقابل نسل قبلی (هزاره‌ها) که آرمان‌گراتر و ستیزه جوتر بودند و کمتر دیدگاه‌های گوناگون را می‌پذیرفتند نسل Z برای ما «نسل واقعی» است.
  • چنین خصوصیاتی بر نحوه نگرش این نسل به مصرف و روابط آن‌ها با برندها تأثیر زیادی می‌گذارد.
نسل Z چه کسانی هستند و چه ویژگی‌هایی دارند؟

شرکت ها باید ارزش‌های خود را با در نظر گرفتن سه مفهوم برای این نسل تدوین کنند:

  1. مصرف به عنوان سهولت دسترسی
  2. مصرف به عنوان بیان هویت فردی
  3. مصرف به عنوان یک موضوع اخلاقی

با ورود این نسل فرصت‌هایی برای شرکت‌ها بوجود آمده است که به همان اندازه‌ای که چالش برانگیزاست می تواند تحول آفرین نیز باشد

  • کسب و کارها باید روندهای ارائه ارزش به مصرف کننده را تغییر دهند.
  • مقیاس تولید انبوه و شخصی سازی محصولات را متعادل کنند.
  • بیش از پیش در مسائل بازاریابی، اخلاق کاری را رعایت کنند.

نسل  Zبه طرز عجیبی فراگیر هستند. آن‌ها بین دوستان آنلاین و دوستانی که در دنیای فیزیکی دارند فرقی نمی‌گذارند. آن‌ها با افراد از سطوح مختلف اجتماع ارتباط برقرار می‌کنند و حول محورها و علایقشان بسیج می‌شوند.

66% درصد از نسل  Z در نظرسنجی بر این باورند که جوامع بر اساس علت‌‌ها و علایق ایجاد می‌شوند، نه پیشینه اقتصادی یا سطح تحصیلات. آن‌ها به اهمیت گفت و گو اعتقاد دارند و اختلاف نظرشان را با دیگران می‌پذیرند.‌ اعتقاد نسل  Z به گفتگو، ترکیبی از ارزش بالا برای حفظ هویت فردی، رد کردن کلیشه‌ها و درجه قابل توجهی از عمل گرایی است. نسل  Zبا حجم وسیعی از اطلاعاتی که در اختیارشان است در مورد تصمیمات خود عملگراتر و تحلیل گرتر هستند. یکی از مسائلی همیشه باید در خصوص اینکه نسل Z چه کسانی هستند مدنظر قرار دهید همین موضع عملگرایی و قوه ی تحلیلی بالای آن ها است.

نسل z و خرید

z  ها نه تنها آن‌چه را که می‌خرند، بلکه خود عمل مصرف را نیز تجزیه و تحلیل می‌کند.یکی از مسائل مهم در بررسی این که 

هسته اصلی این نسل تجلی هویت فردی است. بنابراین، مصرف به وسیله‌ای برای ابراز وجود تبدیل می‌شود. به رهبری نسل Z و نسل هزاره، مصرف کنندگان در سراسر نسل‌ها نه تنها مشتاق محصولات شخصی‌تر هستند،  بلکه حاضر اند برای محصولاتی که فردیت آن‌ها را برجسته می‌کند، حق بیمه بپردازند.

58% از مصرف کنندگان کلاس A و 43% از مصرف کنندگان کلاس C2مایل‌اند برای پیشنهادهای شخصی‌سازی شده هزینه بیشتری بپردازند.

70% از مصرف کنندگان کلاس A و 58% از مصرف کنندگان کلاس C مایل به پرداخت حق بیمه برای محصولاتی هستند که باعث می‌شود با آن‌ها هم‌ذات پنداری کنند.

در این نظرسنجی مشخص شد: 48% از آن‌ها برای برندهایی ارزش قائل هستند که محصولاتشان را تحت عنوان مرد یا زن طبقه‌بندی نمی‌کنند. برای اکثر برندها، این یک قلمرو واقعاً جدید است.

مشتریان بیش از هر زمان دیگری انتظار برآورده شدن خواسته‌هایشان را در هر زمان و مکان دارند، بنابراین بازاریابی باید به سطح جدیدی برسد. برای مصرف کنندگانی که همیشه و همه جا آنلاین هستند، مرز آنلاین-آفلاین وجود ندارد.

اطلاعات مشتری که در شرکت‌ها زمان زیادی ست که خاک می‌خورد، اکنون دارای ارزش استراتژیک هستند. بنابراین شرکت‌های پیشرو باید یک استراتژی داده داشته باشند که آن‌ها را برای توسعه بینش تجاری و تفسیر اطلاعات در مورد مصرف‌کنندگان فردی آماده کند.

برای موفقیت شرکت‌ها ممکن است مجبور شوند یک مدل دو مسیره را بپذیرند:

اولی برای مقیاس و مصرف انبوه، و دیگری، سفارشی‌سازی برای گروه‌های خاصی از مصرف‌کنندگان یا وفادارترین مصرف‌کنندگان.

 در این سناریو، نه تنها بازاریابی، بلکه زنجیره تامین و فرآیندهای تولید نیز به چابکی و انعطاف بیشتری نیاز دارند. برای کسب‌وکارها، چنین روندی سوالات زیادی را به‌ همراه می‌آورد. برای مثال، تولیدپوشاک بر اساس جنسیت تا چه زمانی همچنان معنا خواهند داشت؟ چگونه شرکت ها باید خودروها یا جواهرات را به شیوه ای فراگیر و بی طرفانه به بازار عرضه کنند؟ 

در نهایت، مصرف‌کنندگان انتظار دارند که برندها موضع بگیرند “انتخاب موضوعات خاص” که برای یک نام تجاری و مصرف کنندگان آن منطقی و دارای یک پیام خاص باشد. در دنیای امروزی، مصرف‌کنندگان جوان‌تر بین اخلاق یک برند، شرکت مالک آن و شبکه شرکا تفاوتی قائل نمی‌شوند آنها اعتقاد دارندکه اقدامات یک شرکت باید با آرمان های آن مطابقت داشته باشد و این آرمان ها باید در کل سیستم ذینفعان واقعی و ملموس باشد.

اما در این میان نقش این موضوع که  نسل Z چه کسانی هستند بسیار پررنگ تر می شود. مصرف کنندگان Gen Z اغلب در مورد برندها و واقعیت‌های پشت پرده به راحتی اطلاعات کسب میکنند. 70% از پاسخ دهندگان این بررسی، می گویند که سعی می کنند محصولاتی را از شرکت هایی خریداری کنند که آنها را اخلاقی می دانند. 

 80% می‌گویند که حداقل یک رسوایی یا جنجال مربوط به یک شرکت را به خاطر دارند.

 حدود 65% سعی می‌کنند منشأ هر چیزی را که می‌خرند بدانند ( از کجا ساخته می‌شود، از چه چیزی ساخته می‌شود و چگونه ساخته می‌شود)

بنابراین، شرکت‌ها نه تنها باید موضع خود را به وضوح شناسایی کنند، بلکه باید مطمئن شوند که همه افراد شرکت با موضوع هم سو هستند. به همین دلیل، شرکت ها باید به دقت در مورد نماینده برندشان و محصولات فکر کنند. شاید تا حدی به همین دلیل، مصرف‌کنندگان تمایل بیشتری به ارتباطات نزدیک‌تر نشان می‌دهند. بازاریابی در عصر دیجیتال با پراکندگی کانال‌ها و تغییرات روزافزون، چالش‌های پیچیده ای را به همراه دارد.

 نفوذ Gen Z اولین نسل از بومیان واقعی دیجیتال و جستجو برای حقیقت در مرکز رفتار و الگوهای مصرف آنان باعث می‌شود که تغییرات نسلی مهم‌تر و روندهای فناوری نیز به همان میزان تسریع شود. این موضوع می‌تواند برای شرکت ها، هم چالش و هم فرصت‌های جذابی را به همراه داشته باشد پس به یاد داشته باشید که این موضوع که نسل Z چه کسانی هستند اهمیت فراوانی برای کسب و کار شما دارد.

به یاد داشته باشید: اولین قدم در به دست آوردن هر فرصتی، آمادگی پیشین برای پذیرش آن است.

 تبلیغات برای نسل Z: تعامل با صاحبین اصلی دنیای دیجیتال

نسل Z، نسلی که با فناوری و دنیای دیجیتال بزرگ شده‌اند، اکنون به یکی از مهم‌ترین افراد بازار تبدیل شده‌اند. تفاوت‌های فرهنگی و تکنولوژیکی که نسل Z را از دیگر نسل‌ها متمایز می‌کند، سبب شده تا بازاریابان و برندها به شیوه‌های خلاقانه‌تر و هدفمندتری برای جلب توجه و ایجاد ارتباط با آنها تمرکز کنند. این نسل که از دهه ۱۹۹۰ تا اوایل دهه ۲۰۱۰ به دنیا آمده‌اند، نه تنها به عنوان مصرف‌کنندگان بلکه به عنوان تأثیرگذاران اصلی در فرهنگ و تکنولوژی شناخته می‌شوند.

همانطور که نسل generation z به ایجاد فضای منحصر به فرد خود در بازار ادامه می‌دهد، تبلیغ کنندگان باید استراتژی‌های خود را برای برآورده کردن ترجیحات و ارزش‌های این مصرف کنندگان جوان تطبیق دهند. در ادامه این مقاله نگاهی دقیق تر به نحوه تعامل موثر با این نسل داریم:

دنیای دیجیتال در اولویت: محیط برگزیده نسل Z

نسل Z از سنین جوانی در فناوری غوطه ور بوده و آنها را در جهت یابی پلتفرم‌های مختلف دیجیتالی توانمند کرده است. برای جلب توجه آنها، تبلیغ کنندگان باید کانال‌های دیجیتال را در اولویت قرار دهند. نکته کلیدی این است که بر روی پلتفرم‌های سازگار با موبایل تمرکز کنید، مانند اینستاگرام، تیک تاک، اسنپ چت و یوتیوب که Gen Z بیشتر وقت خود را در آنها می‌گذراند. این پلتفرم‌ها فقط ابزاری برای تعامل اجتماعی نیستند، بلکه به عنوان دروازه‌ای برای اخبار، خرید و سرگرمی عمل می‌کنند. برندها باید از ویژگی‌های خاص این پلتفرم‌ها، مانند استوری‌های اینستاگرام، چالش‌های TikTok و… برای ایجاد محتوای جذاب و پویا استفاده کنند که مستقیماً با مصرف‌کنندگان این نسل به زبان دیجیتال مادری آنها صحبت کند.

نمونه‌های موفق:

چالش‌های تیک تاک: برند معروف لوازم آرایشی Maybelline از چالش‌های TikTok برای معرفی محصول جدید خود استفاده کرد. آنها یک چالش آرایشی را راه‌اندازی کردند که در آن کاربران باید با استفاده از محصولات Maybelline آرایش خاصی انجام دهند و سپس ویدئوی خود را با هشتگ مخصوص برند به اشتراک بگذارند. این کمپین باعث افزایش تعامل و همچنین آگاهی از محصول جدید شد.

استوری اینستاگرام: نایکی، برند ورزشی معروف، با استفاده از داستان‌های Instagram برای نمایش ویژگی‌های جدید کفش‌های دویدن خود، توانست توجه مخاطبان جوان‌تر را به خود جلب کند. آنها ویدئوهای کوتاهی را در داستان‌های خود قرار دادند که در آن ورزشکاران حرفه‌ای در حال استفاده از این کفش‌ها در شرایط مختلف نمایش داده شدند، همراه با لینک‌هایی که کاربران را مستقیماً به صفحه خرید هدایت می‌کرد. این استراتژی نه تنها تعامل کاربران را افزایش داد، بلکه ترافیک به وب‌سایت نایکی را نیز بالا برد.

محتوای تعاملی و مشارکتی نسل زد Z generation

نسل Z ترجیح می‌دهد شرکت کنندگانِ فعال باشد تا مصرف کنندگان منفعل. تبلیغ‌کنندگان می‌توانند با ایجاد تبلیغات تعاملی که Gen Z را به مشارکت در روایت یا نتیجه دعوت می‌کند، از این اولویت استفاده کنند.

برای مثال:

کمپین‌هایی که محتوای تولید شده توسط کاربر را تشویق می‌کنند، می‌توانند با دعوت از آن‌ها برای ایجاد محتوای خود تحت یک هشتگ کمپین یکپارچه، به طور مؤثری این گروه را درگیر کنند و در نتیجه حس اجتماع و خلق مشترک را تقویت کنند.

موبایل، یار گرمابه و گلستان!

برای Gen Z، دستگاه‌های تلفن همراه ابزار اصلی دسترسی به محتوای آنلاین هستند. بنابراین، اطمینان از اینکه همه تبلیغات و تعاملات دیجیتال برای تلفن همراه بهینه شده‌اند بسیار مهم است. این مسئله شامل صفحاتی با بارگذاری سریع و رابط‌های کاربری بصری است که تجربه یکپارچه را در گوشی‌های هوشمند ارائه می‌دهد. فرمت‌های تبلیغاتی نیز باید در نظر گرفته شوند، به طوری که قالب‌های عمودی برای دید بهتر روی صفحه‌نمایش موبایل ترجیح داده می‌شوند. طراحی ساده و تمیز، قابلیت استفاده را افزایش می‌دهد و زمان تعامل را طولانی‌تر می‌کند.

محتوای ویدیویی برای نس Z هم پادشاه است

محتوای ویدیویی به شدت با Gen Z طنین انداز می شود، زیرا با اولویت آنها برای قالب‌های پویا و قابل هضم هماهنگ است. تبلیغات ویدیویی مؤثر باید مختصر، از نظر بصری جذاب و همسو با ارزش‌های مهم Gen Z باشد.

نسل زد
gen z generation

محتوایی که طنز، قابلیت ارتباط و خلاقیت را ترکیب می‌کند، عملکرد خوبی دارد. علاوه بر این، استفاده از قالب‌های ویدیویی بومی پلتفرم‌های مورد علاقه آنها – مانند ویدیوهای کوتاه TikTok یا محتوای طولانی‌تر YouTube – می‌تواند به حفظ تعامل و ارتباط کمک کند.

همکاری با اینفلوئنسرهای نسل Z

اینفلوئنسرها سلبریتی‌های جدید نسل Z هستند. آنها غالباً به دلیل اعتباری که به دست آورده‌اند و ارتباط نزدیک‌تر با فالووران خود، نسبت به سلبریتی‌های سنتی مقبولیت بیشتری دارند. برندها باید با اینفلوئنسرهایی که با مخاطبان هدفشان طنین انداز می‌شوند و ارزش های مشابهی دارند همکاری کنند. مهم است که این تأثیرگذارها واقعاً از محصولی که تبلیغ می‌کنند استفاده کنند یا با آن ارتباط برقرار کنند، زیرا فالوور‌های آنها ناظر دقیق کار‌های این افراد هستند. چنین مشارکت‌هایی باید استراتژیک باشند و بر ایجاد محتوای طبیعی و واقعی به جای تبلیغات بیش از حد تمرکز کنند.

تعامل در زمان واقعی

تعامل در زمان واقعی توسط Gen Z بسیار ارزشمند است. زیرا باعث می‌شود آنها احساس کنند مستقیماً با برندها مرتبط هستند. تاکتیک‌هایی مانند پخش‌زنده، نظرسنجی‌ها، و جلسات پرسش و پاسخ می‌توانند به میزان قابل توجهی تعامل را افزایش دهند. این تعاملات یک نگاه اجمالی بدون فیلتر به شخصیت و ارزش‌های برند ارائه می‌دهد و اعتماد و وفاداری بیشتر را تقویت می‌کند. برندها می‌توانند از این فرصت‌ها برای جمع‌آوری بازخورد، پاسخ به سؤالات و حتی مشارکت دادن مصرف‌کنندگان در فرآیندهای تصمیم‌گیری استفاده کنند و تجربه تعاملی را بیشتر تقویت کنند.

نتیجه

تبلیغات موفقیت آمیز برای نسل Z مستلزم درک عمیق ارزش‌ها و رفتارهای آنهاست. برندهایی که با اصالت به این نسل نزدیک می‌شوند، آنها را در پلتفرم‌های دیجیتالی مورد علاقه خود درگیر می‌کنند و یک رابطه مشترک را تقویت می‌کنند، برای جلب توجه و وفاداری آنها موقعیت بهتری خواهند داشت. درگیر شدن با این جوانان دوست داشتنی، فقط به این معنا نیست که آنها را به عنوان مصرف کننده ببینیم، بلکه به عنوان شریک در یک گفتگوی پویا و مداوم است.

 

سخن پایانی

با شکل‌گیری نسل Z، جوامع و فناوری در حال تغییر و تحول فراوانی قرار گرفته‌اند. این نسل، به عنوان یکی از نسل‌های پیشرو در استفاده از فناوری‌های دیجیتالی و تفاوت‌های اجتماعی و فرهنگی، تحولات بزرگی را در آینده برای جوامع و بازار کار به همراه خواهد داشت. همچنین، با پیشرفت فناوری‌های هوش مصنوعی و اینترنت اشیا، انتظار می‌رود که نسل Z در آینده نقش مهمی در توسعه این فناوری‌ها و ایجاد دستگاه‌های هوشمند و خانه‌های هوشمند و حتی شهرهای هوشمند داشته باشند. به طور کلی، نسل Z در آینده به عنوان قدرتی برای تحول در حوزه‌های مختلف، به ویژه در حوزه تجارت، فناوری و جوامع شناخته خواهند شد.امیدواریم در این مقاله توانسته باشیم بصورت کامل و جامع برای سوالمان که نسل Z چه کسانی هستند و چه ویژگی هایی دارند، پاسخ داده باشیم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *