داستان برند

خلق داستان برند


خلق داستان برند چیست و چگونه اجرا می شود؟​

برندها هم مثل انسان ها داستان زندگی خودشان را دارند. کسب و کار‌ها از روزی که فعالیتشان را شروع کرده‌اند تا به امروز، فراز و نشیب‌های زیادی را پشت سر گذاشته اند. پشت هر کسب وکاری داستانی نهفته است؛ داستانی پر از تجربیات ارزشمندِ تلخ و شیرین. اگر این داستان‌ها خوب روایت شوند، می‌توانند الهام بخش نسل‌های آینده باشند. اما خلق و روایت داستان یک برند کارِ ساده‌ای نیست؛ نیازمند مهارت‌های خاصی است، که ما در این مقاله صفر تا صد آن را بررسی می‌کنیم

همه انسان‌ها از زمان تولد در حال خلق داستان‌هایی در زندگی خود هستند. این داستان‌ها برای هر فرد متفاوت بوده و میلیون‌ها داستان برای هر انسان خلق می‌شود. بسیاری از افراد معروف نیز به واسطه یک یا چند داستان در زندگی‌شان این معروفیت را به دست آورده و حفظ کردند. نمونه ایرانی آن، ریزعلی خواجوی است که با داستان آتش زدن پیراهن خود و نگه داشتن قطار از رسیدن به کوه ریخته شده، معروف شد.

برندها و کسب و کارها نیز از این قاعده مستثنی نیستند و از زمان شروع به کار و در دوران رشد و تکامل خود، داستان‌هایی را خلق کردند. همان‌طور که افراد با داستان‌های خود در ذهن یکدیگر می‌مانند، ایده پردازی و خلق داستان برند نیز می‌تواند یک کسب و کار را در ذهن افراد هک کرده و به عنوان یک استراتژی بازاریابی موفق عمل کند.

فهرست مطالب

داستان برند چیست؟

داستان برند روایتی از سرگذشت واقعی یک برند است که اگر به شیوه‌ای جذاب نوشته شود، برای سه گروه تأثیرگذار خواهد بود:

  • اول مشتریان فعلی
  • دوم مشتریان جدیدی که اخیراً با برند آشنا شده اند
  • سوم کارکنان شرکت، چرا که اگر کارکنان درک درستی از وضعیت نداشته باشند، مطابق با اهداف کسب و کار شما حرکت نخواهند کرد.

داستان برند کمک می کند با مشتریانتان ارتباط عاطفی برقرار کنید و اینگونه وفاداری آن ها نسبت به برندتان افزایش می یابد. برای روایت داستان برند نیاز است عناصر داستان سرایی مثل شخصیت، صحنه، کشمکش و فرجام به خوبی به کار گرفته شود تا داستانی جذاب خلق شود.

برای نوشتن این داستان، باید همه جنبه ها و جزئیات مسیر برندتان را به طور واضح و صریح بیان کنید. از چگونگی شکل گیری برند و وضعیت اولیه آن گرفته تا تغییرات، مشکلات، بازخورد مشتریان، اهداف و میزان تحقق آن ها.

خلق داستان برند

داستان یک برند، تمام اتفاقات، شکست‌ها، ارزش‌ها، موفقیت‌ها و هر آنچه یک برند از زمان شروع تا به حال پشت سر گذاشته است را شامل می‌شود. در واقع با خلق داستان برای برند، به افراد می‌گویید که چه هستید، چه می‌کنید، چه ارزش‌هایی دارید، چگونه با آن‌ها تعامل برقرار می‌کنید و چه مشکلاتی را از آن‌ها حل می‌کنید.

سعی کنید برای خلق داستان، احساسات مخاطب خود را هدف بگیرید و یک داستان الهام بخش و تأثیرگذار را برای برند خود ارائه دهید؛ به طور مثال، استیو جابز و سرگذشت آن که شرکت اپل را ابتدا در یک گاراژ تأسیس کرد و با تلاش و پشتکار خود توانست آن را به کمپانی عظیم امروزی برساند، یک نمونه از داستان‌های تأثیرگذاری است که مستقیماً احساسات افراد را تحت تأثیر قرار داده و کمپانی اپل و شخص استیو جابز را با نماد تلاش و پشتکار در ذهنشان هک کرده است.

برند استوری شامل چه مواردی می شود؟

همانطور که به آن اشاره کردیم داستان برند شامل چگونگی آغاز فعالیت و شکل گیری برند، دلایل ایجاد آن، ارزش‌ها و چشم اندازهایی است که دنبال می‌کند. همچنین سختی‌ها و چالش‌هایی که برای رسیدن به موفقیت متحمل شده، موفقیت‌ها و دستاوردهایی که به دست آورده، روابط و تعاملاتی که با مشتریان برقرار کرده را توضیح می‌دهد.

برای روایت تاریخچه برند، پوشش دادن موارد زیر ضروری است:

  • اهداف، چشم انداز و ماموریت برند تا مشخص شود جهت گیری آن به سمت کجاست
  • تغییر و تحولات خدمات و محصولات برند از ابتدا تاکنون
  • بازخورد مشتریان در طول زمان در مورد کیفیت محصولات و خدمات
  • فعالیت‌های بازاریابی و توسعه‌ای انجام شده
  • ارزش‌ها و مزایای برند برای مشتریان نسبت به رقبا

” مقاله پیشنهادی: کمپین 360 درجه چیست؟

المان های داستان برند

ایده پردازی و خلق داستان برند مانند تمام خلق داستان‌های دیگر دارای المان‌های مشخصی است. این المان‌ها عبارت‌اند از:

  • حقایق برند
  • اهداف
  • جهت حرکت
  • ارزش‌های مجموعه
  • خدمات و محصولات مجموعه
  • اعضا
  • ارزش‌های به دست آمده توسط مشتری
  • شعار و نام برند
  • محتوا
  • طراحی عناصر بصری
  • اقدامات
  • رضایت مشتریان قدیمی
  • تناسب کیفیت و قیمت
  • جایگاه کسب و کار در بازار و درک افراد از این جایگاه
  • روش‌های ارائه خدمات یا توزیع محصولات
  • لوکیشن محل فعالیت
  • کاربرد کسب و کار برای اقشار مختلف جامعه
  • انجمن برند و بحث راجع به محصولات توسط مشتریان
  • شهرت میان اقشار جامعه
  • عکس العمل و واکنش مخاطبان

چگونه برای برند خود داستان سازی کنیم؟

داستان سازی برای برند شاید در نظر یک کار ساده به نظر بیاید و شما فکر کنید که با بولد کردن یک اتفاق در دوران پیشرفت برند خود می‌توانید مخاطبان را تحت تأثیر قرار داده و جذب کنید؛ اما این گونه نیست. یک داستان ساختگی، کوتاه و تکراری به جای جذب مخاطب می‌تواند افراد را از برند شما دور ساخته و شکست را جایگزین موفقیت احتمالی کند. ایده پردازی و خلق داستان برند باید به صورت تخصصی و گام به گام اجرا شود تا بیشترین تأثیر را بگذارد.

برای داستان سازی برند خود، بهتر است گام‌های زیر را به ترتیب انجام دهید:

شناسایی مخاطب هدف

مهم‌ترین گام برای خلق داستان یک برند این است که بدانید آن داستان را برای چه گروهی از افراد می‌نویسید. هرچه اطلاعات بیشتری از گروه هدف خود داشته باشید، نوشته شما بیشتر به زبان آن‌ها نزدیک‌تر می‌شود و می‌توانید تعامل و اثرگذاری بیشتری بر احساسات آن‌ها داشته باشید.

شناخت موقعیت درست

منظور از موقعیت درست، پیدا کردن جایگاهی است که بتوان به وسیله آن داستان برند را در ذهن مخاطب هک کرد. برای رسیدن به این موقعیت، از روش‌های زیر بهره ببرید:
  • خطاب قرار دادن مخاطب با نام
  • یادآوری نیازهای مخاطب
  • یادآوری خدمات یا محصولات برای رفع نیاز
  • بازگو کردن مزایای محصولات یا خدمات خود برای رفع نیاز مخاطب
  • بازگو کردن تفاوت محصولات یا خدمات شما با برندهای رقیب

شناخت قهرمان داستان

ایده پردازی و خلق داستان برند به یک قهرمان واقعی نیاز دارد. قهرمان‌ها اغلب به دلیل قدرتمندی و ویژگی‌های منحصر به فردی که دارند، افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهند و الگو انگیزه و امید می‌شوند. استفاده از قهرمان‌ها در داستان‌های برند می‌تواند بر احساسات مخاطبان اثر گذاشته و آن را در ذهنشان هک کند.

کسب اعتبار و اعتماد

نه تنها در خلق داستان، بلکه در تمام استراتژی‌های کسب و کار باید کسب اعتماد مخاطبان را در اولویت قرار داد. مخاطب یک برند فقط در صورتی که به آن اعتماد داشته باشد، حاضر به برقراری تعامل می‌شود. به همین دلیل در خلق داستان نیز باید این موضوع را در نظر گرفته و سعی کنید از پیام، رنگ، کلمه و المان‌هایی استفاده کنید که حس اعتماد را به مخاطب القا کند.

طراحی داستان با قابلیت اشتراک گذاری بالا

فقط یک محتوایی که افراد را خندانده، به فکر فرو برده، احساساتی کرده یا به وسیله آن می‌خواهند پیامی را به دیگران انتقال دهند، از قابلیت اشتراک گذاری بالایی برخوردار است. دلیل تأکید بسیار بر اشتراک گذاشتن محتوا این بوده مخاطبان جدیدی جذب برند شما می‌شوند که چون تبلیغ برند را از فرد آشنایی دریافت کرده‌اند، از ابتدا با اعتماد وارد تعامل شده و اعتبار شما را افزایش می‌دهند.

نوشتن داستان با لحن انسانی

ایده پردازی و خلق داستان برند باید با لحن انسانی صورت بگیرد، به گونه‌ای که فرد این لحن را کاملاً حس کرده و بتواند با آن ارتباط برقرار کند. امروزه با عجین شدن ماشین‌ها در زندگی انسان‌ها، افراد هر گونه حس انسانی را جذب کرده و با آن تعامل خوبی برقرار می‌کنند.

ویژگی های یک داستان برند موفق

پس از آشنایی با مفهوم داستان سازی برای برند و گام‌های خلق داستان، نوبت آن است که بدانید داستان برندتان ویژگی‌های موفقیت را دارد یا خیر. برخی از مهم‌ترین ویژگی‌ها برای یک داستان موفق شامل:

  • جذابیت:

داستان برند باید علاوه بر کامل و مفید بودن، حس جذابیت را نیز در مخاطب القا و ذهن او را درگیر خود کند.

  • معتبر بودن:

اگر مخاطب حس کند داستان شما ساختگی و فقط به دنبال فروش بیشتر است؛ هیچ ارزشی برای داستانتان قائل نیست و هر گونه تعامل و ارتباطی را نیز قطع می‌کند.

  • بروز واکنش‌های احساساتی در مخاطب و برانگیختگی:

داستان برند باید بتواند ذهن مخاطب را مجبور به فکر کردن راجع به خود بکند.

  • هدفمند بودن:

هدفمند و استراتژیک بودن داستان، باعث برقراری ارتباط مناسب با مخاطب، افزایش تعاملات و افزایش اعتبار برند می‌شود.

مزایای خلق داستان برای برند

ایده پردازی و خلق داستان برند، یکی از موفق‌ترین استراتژی‌های بازاریابی است که باعث هک شدن یک کسب و کار در ذهن افراد و موفقیت آن می‌شود. این داستان سازی در صورتی که اصولی انجام شود و به موفقیت برسد، مزایای بسیاری را برای برند به همراه دارد. برخی از این مزایای شامل موارد زیر می‌شوند:

  • خلق داستان می‌تواند برای مخاطبان الهام بخش بوده و آن‌ها از آن به عنوان یک انگیزه و امید در مسیر موفقیت خود استفاده کنند.
  • ارتباط و تعامل برند با مخاطبان خود افزایش می‌یابد و آن‌ها به دلیل درگیر شدن احساسات دیگر نمی‌توانند به برند یک نگاه تجاری داشته باشند.
  • داستان سازی، رشد برند و ارزش‌هایی که در این دوران را به دست آورده‌اید برای مخاطب به تصویر کشیده و به ذهن آن جهت می‌دهد.
  • ایده پردازی و خلق داستان برند، کسب و کار شما را همواره در دور رقابت نگه داشته و در ذهن مردم به جای می‌گذارد.
  • هیچ کسب و کاری از شکست‌ها و زمین خوردن‌هایی که داشته برای مخاطب خود تعریف نمی‌کند؛ اما در داستان سازی تمام فراز و نشیب‌ها در کنار یکدیگر گفته می‌شوند و همین امر داستان را جذاب و مخاطب را جذب می‌کند.

داستان برند را چگونه به گوش مخاطب برسانیم؟

تصور کنید که شما داستان خود را ساختید و از ایده آل بودن آن اطمینان حاصل کردید؛ حال چگونه داستان را به مخاطب انتقال دهیم تا به مزایای آن برسیم؟

  • به صورت شعار
  • در شبکه‌های اجتماعی
  • در مصاحبه‌ها
  • به صورت لوگو

نمونه ایده پردازی و خلق داستان برند های مختلف

ایده پردازی و خلق داستان برند، یک استراتژی بازاریابی نوپا نیست؛ بلکه بسیاری از برندهای معروف با این روش، بخشی از موفقیت خود را به دست آوردند.

واربی پارکر

واربی پارکر، یک کمپانی در آمریکا است که عینک آفتابی باکیفیت اما قیمت مناسب را تولید می‌کند. داستان سازی این برند مربوط به ایده شروع کار آن‌ها است و صاحبان آن این داستان را این گونه تعریف می‌کنند که در زمان دانشجویی، یکی از آن‌ها عینکش شکسته و به دلیل گران بودن عینک، مجبور بوده تا پایان سال بدون عینک سر کند. این اتفاق برای دو نفر دیگر گروه نیز تکرار شده و آن‌ها را به فکر تولید عینک‌های با کیفیتی کرد که بتوانند جایگزین عینک‌های گران قیمت بشوند.

مرسدس بنز

مرسدس بنز، یک کمپانی معروف ماشین سازی است که ایده پردازی و خلق داستان برند را در شعار و لوگوی خود گنجانده است. لوگوی این کمپانی یک ستاره سه پر است که نشان دهنده کارایی موتور آن در خشکی، هوا و دریا بوده و در شعار ” بهترین یا هیچ چیز”، هدف انحصار گرایی و کمال گرایی مرسدس را می‌توان دریافت.

آمازون

آمازون (amazon)، بزرگ‌ترین فروشگاه اینترنتی در دنیا است که مانند مرسدس، داستان خود را در لوگوی خود نشان می‌دهد. این کمپانی در لوگوی انگلیسی خود یک فلش را از a به z کشیده است و این فلش، نشان‌دهنده این بوده که در این شرکت از اولین حرف انگلیسی تا آخرین حرف آن، هر چیزی که بخواهید یافت می‌شود.

والت دیزنی

و باز هم اثرگذاری به وسیله لوگو. شرکت والت دیزنی، لوگوی خود را از امضای صاحب خود، یعنی آقای دیزنی می‌گیرد. این امر باعث می‌شود افراد فک کنند با صاحب کمپانی ارتباط نزدیکی دارند و حس خوبی در آن‌ها ایجاد می‌شود.

KFC

مرغ‌های کنتاکی KFC یکی از خوشمزه‌ترین غذاهایی بوده که می‌توان امتحان کرد و این امر برای همه روشن است؛ اما این شرکت با کمک شعار “لیس زدن انگشت‌ها کار خوبی است” سعی در القای این حس خوشمزگی در همه افرادی دارد که حتی برای اولین بار با آن آشنا می‌شوند.

آدیداس

آدیداس نیز مانند KFC از استراتژی شعار برای ایده پردازی و خلق داستان برند خود استفاده کرده است. این شرکت برای رسیدن به موفقیتی که امروز دارد، از سختی‌های بسیاری عبور کرده و این امر را در شعار ” غیرممکن وجود ندارد ” آورده است. شعار آدیداس علاوه بر این که نشانه فراز و نشیب‌های رشد برند بوده، برای مخاطبان این برند که افراد ورزشکار هستند نیز به عنوان یک انگیزه مطرح می‌شود.

خلق داستان چه نقشی بر موفقیت یک برند دارد؟

تحقیقات نشان داده که افراد، مطالب را به وسیله داستان، موسیقی یا هر چیزی که برایشان سرگرم کننده باشد، بهتر درک کرده و در یادشان نگه می‌دارند. از این امر در زمینه بازاریابی نیز استفاده می‌شود و کسب و کارها با ایده پردازی و خلق داستان برند، خود را در ذهن افراد هک می‌کنند. این داستان سازی مربوط به تمام تجربیات، اتفاقات، موفقیت‌ها، شکست‌ها، فرازها و نشیب‌هایی می‌شود که یک برند از ابتدا و در دوران رشد خود داشته است.

برای یک داستان سازی موفق باید مراحل آن گام به گام پیش بروند و در تمام مراحل، هدف خود را احساسات افراد گذاشته تا بیشترین اثرگذاری را داشته باشید. یک خلق داستان موفق دارای ویژگی‌هایی همچون جذاب بودن، هدفمند بودن، معتبر بودن و برانگیختگی است و اگر به موفقیت برسد، می‌تواند مزایای بسیاری را برای کسب و کار به همراه داشته باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *